RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Voorstellen nieuwe seizoen

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Overig
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
vinternet
Gast

BerichtGeplaatst: wo mrt 16, 2005 3:17 pm    Onderwerp: Voorstellen nieuwe seizoen Reageer met quote

Na overleg met Floris te hebben gehad hierover, leek het ons het beste om via dit forum al een discussie op te starten over het te spelen systeem het volgende seizoen.

Ik heb zelf al bijna 30 jaar ervaring bij clubs met diverse systemen.
Het keizersysteem is wat mij betreft het systeem wat het beste funktioneert bij clubs die met verschillende soorten leden te maken hebben.
De een komt elke week en een ander soms maar 1 keer per 2 weken.
Ook voor mensen die opeens onverwachts 1 maand niet kunnen door ziekte of vakantie, dit is met het keizersysteem geen probleem.
Doordat er met het keizersysteem ook punten worden gegeven bij afberichten (je kunt zelf allemaal instellen hoeveel keer een bepaald percentage en na hoeveel keer een lager percentage tot helemaal geen vergoeding meer bij een afbericht) Ook voor externe wedstrijden kunnen waarden worden ingevuld.

Enkele interessante links :
http://www.systeemkeizer.nl/
http://members.chello.nl/c.spruijt2/onderlinge2.htm
http://home.tiscali.be/haasje/Chess/#Keizer
http://home.wxs.nl/~jens/regld.html
http://home.tiscali.nl/herman023/bladen/blad0308/blad15aug.html

Bij het keizersysteem is de waarde van de spelers hoger naarmate je hoger op de ranglijst staat.
Een winst tegen een hoge speler levert dus meer op dan winst tegen een lage speler.

Hieronder wil ik een aantal nadelen opnoemen van het huidige systeem bij RSC-BP (nadelen volgens mij althans)

Elke winst partij levert evenveel op, het maakt niet uit tegen wie.
Als iedereen een keer tegen elkaar speelt is dit niet erg. Maar als de bovensten steeds tegen elkaar spelen en de ondersten ook, zal het verschil nauwelijks meer groter worden voor de subtop aan de bovenkant en de sub aan de onderkant.

Na drie keer afbericht krijg je helemaal geen punten extra meer voor een afbericht ten opzichte van een verliespartij.

De 1e cyclus tot half januari is volgens mij een beetje zonde voor de stand. Na deze periode begint ieder toch weer op 0.
Net zo handig lijkt me dan om de eindstand van het jaar daarvoor als indeling te gebruiken als je toch met subgroepen wilt werken.

Dat er voor dit systeem gekozen is bij RSC-BP komt denk ik ook omdat men het keizersysteem maar ingewikkeld vond (ik moet er ook niet aan denken om het allemaal met de hand te doen Wink ), maar met een goed computer programma valt dit reuze mee.

Als 1e jaars wil ik natuurlijk niet meteen te hoog van de schaaktoren blazen. Dit is ook niet als kritiek bedoeld, maar puur om de mensen eens aan te zetten om over een systeem voor de interne competitie met zijn allen na te denken.
Natuurlijk zal het voor meer dan 50 % van de leden een worst Wink zijn welk systeem er gespeeld wordt, maar ik hoop dat voor die andere helft er wel animo is om over een systeem na te denken.

Met het keizersysteem is het evengoed mogelijk om met subgroepen te werken voor bijvoorbeeld bepaalde prijzen.
Naar boven
vinternet
Gast

BerichtGeplaatst: vr apr 08, 2005 12:58 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Inmiddels is er al voor het huidige systeem bij RSC-BP iets geautomatiseerd zodat er nu al door middel van het invullen elke week van de uitslagen, externe wedstrijden en de afwezigen, dat er daarna automatisch een nieuwe stand wordt gemaakt.
Ik heb het zo gemaakt dat het voor vele systemen gebruikt kan worden.
In het systeem zoals het nu is heeft elke speler een waarde 4 en wordt je score tegen deze persoon dus met deze waarde * de score verhoogd.
Ook kan er in het systeem opgegeven worden dat er extra punten worden toegekend. In dit geval voor iedereen 1 punt.
Per afwezigheid kan ook worden ingesteld hoeveel punten (percentage) men krijgt. Tot 0 bij afwezig zonder afbericht.
Als eventueel dus volgend jaar besloten wordt om met het keizersysteem te gaan spelen krijgt straks niet elke speler een waarde 4 , maar een andere waarde (nog te bepalen) waarmee gerekend wordt.
Naar boven
vinternet
Gast

BerichtGeplaatst: do jun 02, 2005 1:52 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Om er voor te zorgen dat ook de zwakke spelers aan het eind van het seizoen prijzen kunnen winnen, zou je binnen het keizersysteem een aantal subgroepen kunnen maken. Dit heeft geen invloed op de indeling van wie er tegen elkaar speelt (in principe allemaal in 1 groep), maar heeft wel consequenties voor prijzen voor mensen die in groep 2 of groep 3 zitten.
De indeling in sub groepen zou je zo kunnen doen dat je het totaal aantal spelers door 3 deelt en elke groep ongeveer zo groot maakt.
Wie er in welke groep komt zou ik af laten hangen van de ratings van de spelers aan het eind van het afgelopen seizoen.
Zo zouden er 3 groepen kunnen ontstaan waarbij de hoogste groep spelers heeft die een rating hebben van 1650-1700 en hoger.
de 2e groep ratings van 1350-1400 tot 1650-1700 en de derde groep alle spelers lager dan 1350-1400.
De hoogst geeindigde van de 2e groep in de totale ranglijst het seizoen erop is dan de winnaar van groep 2.
Is hij ook nog 1e in de totaal stand is hij natuurlijk ook nog de clubkampioen.
Doordat de ratings genomen worden voor de groepen indeling, zul je ook niet krijgen dat spelers die vaak er niet zijn en daardoor laag staan op de ranglijst een seizoen later opeens in een te lage groep worden ingedeeld.

Door het systeem van het seizoen 2004-2005 is het nu zo dat 2 spelers uit het 1e team, die zich tot halfweg januari 2005 niet wisten te plaatsen voor groep 1 (om wat voor reden dan ook) nu de prijzen zullen wegkapen in groep 2, terwijl dit eigenlijk een strijd zou moeten zijn voor mensen die in groep 2 thuishoren.
Naar boven
pieter

BerichtGeplaatst: do jun 02, 2005 6:58 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Is het niet gewoon mogelijk om iedereen die op de ranglijst gestegen is t.o.v. het jaar ervoor een prijsje te geven?
Zo kunnen mensen op elke plek op de ranglijst een prijsje krijgen. ( Dus niet alleen de groepswinnaars).
Bijkomend voordeel is dat er zelfs aan het eind van de competitie spanning kan zijn, omdat iemand nog een plaatje zou kunnen stijgen/dalen.
M.a.w. spanning en plezier van begin tot eind.

Idea Exclamation[/b]
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht
vinternet
Gast

BerichtGeplaatst: do jun 02, 2005 9:20 pm    Onderwerp: Reageer met quote

pieter schreef:
Is het niet gewoon mogelijk om iedereen die op de ranglijst gestegen is t.o.v. het jaar ervoor een prijsje te geven?
Zo kunnen mensen op elke plek op de ranglijst een prijsje krijgen. ( Dus niet alleen de groepswinnaars).
Bijkomend voordeel is dat er zelfs aan het eind van de competitie spanning kan zijn, omdat iemand nog een plaatje zou kunnen stijgen/dalen.
M.a.w. spanning en plezier van begin tot eind.

Idea Exclamation

Om nou iedereen een prijsje te geven die gestegen is, dat zal de penningmeester niet leuk vinden, maar je zou misschien ook degene die de meeste plaatsen is gestegen een prijs kunnen geven.

Het is in ieder geval wel zo dat de clubkampioen van een vorig seizoen deze prijs niet kan winnen Exclamation
Naar boven
Peter Melse
bestuurslid

BerichtGeplaatst: za jun 11, 2005 11:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wat betreft de interne competitie.
Randvoorwaarden:
- hanteerbaar voor de intern wedstrijdleider
- vervanging moet mogelijk zijn
- bvk computermaatig indelen; handmatig indelen alleen bij afwezigeheid intern wedstrijdleider en incidenteel aanvullend eventueel ter correctie van late afmelding en individueel maatwerk in de onderste regionnen.

Verder
- een vorm van keizersysteem lijkt me allezins aanvaardbaar
- nadeel is wel dat in sommige varianten de resultaten achteraf met terugwerkende kracht worden gecorrigeerd (je wint van iemand die hoog staat krijgt daarvoor veel punten en als die persoon zakt wordt die score aangepast)
- daarom ben ik voor een variant waarin de waardering van spelers geen grote verschillen vertoont, dan wel die scores niet achteraf worden gecorrigeerd.
- waardering op basis van werkelijk gespeelde partijen in voorgaande jaar met bijstelling op dezelfde wijze na bijv. elke 10 ronden.
- verder zoals nu beginnen in een grote groep en splitsing na ongeveer 20 ronden in 2 groepen. De winnaar van de grote groep is winterkampioen.
De winnaar van de 2e cyclus is clubkampioen.
- er komt een prijs voor de mooiste, origineelste combinatie (inzendingen via clubblad, website)
- prijs voor de beste ratingprestatie (per groep)
Naar boven
vinternet
Gast

BerichtGeplaatst: zo jun 12, 2005 9:52 am    Onderwerp: Reageer met quote

Peter Melse schreef:
Wat betreft de interne competitie.
Randvoorwaarden:
- hanteerbaar voor de intern wedstrijdleider

als Hans de wedstrijdleider wordt volgend jaar en zelf de software heeft gemaakt denk ik dat het voor Hans wel hanteerbaar is Exclamation
Peter Melse schreef:
- vervanging moet mogelijk zijn

vervanging van wat (wie) Question
Peter Melse schreef:

- bvk computermaatig indelen; handmatig indelen alleen bij afwezigeheid intern wedstrijdleider en incidenteel aanvullend eventueel ter correctie van late afmelding en individueel maatwerk in de onderste regionnen.

Als de intern wedstrijdleider er niet is zal de computer toch ook wel de indeling kunnen maken Question
Peter Melse schreef:

Verder
- een vorm van keizersysteem lijkt me allezins aanvaardbaar

- nadeel is wel dat in sommige varianten de resultaten achteraf met terugwerkende kracht worden gecorrigeerd (je wint van iemand die hoog staat krijgt daarvoor veel punten en als die persoon zakt wordt die score aangepast)
- daarom ben ik voor een variant waarin de waardering van spelers geen grote verschillen vertoont, dan wel die scores niet achteraf worden gecorrigeerd.
- waardering op basis van werkelijk gespeelde partijen in voorgaande jaar met bijstelling op dezelfde wijze na bijv. elke 10 ronden.

misschien is een waardering met de ratings van de speler wel een goede mogelijkheid om deze bezwaren van je op te lossen.
Op die manier kan het zijn dat een speler laag staat in de stand maar nog steeds een hoge waarde vertegenwoordigd (zijn werkelijke speelsterkte)
Peter Melse schreef:

- verder zoals nu beginnen in een grote groep en splitsing na ongeveer 20 ronden in 2 groepen. De winnaar van de grote groep is winterkampioen.

Begin je de 2e cyclus allemaal weer met 0 of ga je met de behaalde scores verder?
In principe kun je al aan het begin van het seizoen ook een splitsing maken aan de hand van het vorig seizoen (ratings).
Als je die splitsing in het seizoen zelf maakt op basis van de stand bestaat weer het gevaar dat er spelers in die 2e groep zitten die eigenlijk in de 1e groep thuishoren
Peter Melse schreef:

De winnaar van de 2e cyclus is clubkampioen.
- er komt een prijs voor de mooiste, origineelste combinatie (inzendingen via clubblad, website)
- prijs voor de beste ratingprestatie (per groep)

wat versta je onder beste rating prestatie?
degene die aan het einde de hoogste rating heeft
of degene die het meest gestegen is met zijn rating
of degene wiens TPR het hoogste is tov van zijn eigen aanvangsrating.
Naar boven
Dennis I
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di jun 21, 2005 9:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Elk systeem heeft ijn voor en nadelen. Het huidige systeem bevalt mij ook niet meer. De eerste ronde is te weinig onderscheidend. Het is nu heel sterk afhankelijk tegen wie je in de laatste ronde speelt of je je wel of niet plaatst.
Een indeling met keizersysteem lijkt mij prima, mits niet teveel werk maar dat is al uitgebried bediscussieerd.
Wat wel belangrijk is dat komen beloond moet worden. Als mensen vaker komen moet dit in de punten tot uitdrukking komen. Voorbeeld, als je de laatste drie ronden niet komt en daardoor wordt je kampioen in een groep is dit niet goed voor de club.
Mijn voorstel is gebruik het keizersysteem voor de indeling. Speel eerst 25 ronden om tot een indeling te komen.
Vervolgens de laatste 15 ronden (komend jaar is een extra lang seizoen door de late zomervakanties) in drie groepen om per groep tot een kampioen te komen.
Daarbij blijft het keizersysteem gehandhaafd, maar de groepen moeten wel herkenbaar zijn. Dus bij oneven aantal speel je tegen iemand uit een andere pool, maar dat levert dan ook extra punten op.
Met aparte groepen is het voor meer interesant. Tevens doen de laatste partijen ertoe of iemand wel of niet kampioen wordt. Is he tminder lang van te voren bekent.
Ik weet overigens niet of de huidige rating (is helaas nog steeds niet berekent) een goede maatstaf is voor de sterkte omdat de indeling in twee groepen daar ook behoorlijk invloed op kan hebben. Dit kunnen we pas zien als deze is opgesteld en bijvoorbeeld vergeleken met de KNVB rating.
Naar boven
vinternet
Gast

BerichtGeplaatst: di jun 21, 2005 9:54 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dennis I schreef:

Ik weet overigens niet of de huidige rating (is helaas nog steeds niet berekent) een goede maatstaf is voor de sterkte omdat de indeling in twee groepen daar ook behoorlijk invloed op kan hebben. Dit kunnen we pas zien als deze is opgesteld en bijvoorbeeld vergeleken met de KNVB rating.

Bart Verbaan, zou als het goed is voor de vergadering van het bestuur over dit systeem, de ratings klaar hebben.
Wat de ratings van de bond betreft kunnen we beter die van de KNSB nemen Wink
Naar boven
Gast

BerichtGeplaatst: ma jun 27, 2005 9:26 am    Onderwerp: Reageer met quote

Het indelen in drie groepen vind ik een goed plan. Dan zou het, als je dit vergelijkt met het afgelopen seizoen, voor de middenmoot van groep 2 ook erg spannend zijn. Dat is naar mijn idee een voordeel.

Ik vroeg me af hoe de partijen in dit systeem worden ingedeeld: op basis van de stand op de ranglijst of op basis van je rating?

En is het in dit systeem mogelijk dat je, bijvoorbeeld in de eerste 2 ? 3 ronden van het seizoen, tegen een speler speelt die een veel hogere / lagere rating heeft? Ik zelf vind het aan het begin van het seizoen leuk om tegen een veel sterkere speler te spelen.
Daarbij zie je overigens nog best wel eens verrassingen.

MVG

Jeroen
Naar boven
vinternet
Gast

BerichtGeplaatst: ma jun 27, 2005 12:52 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Jeroen schreef:

Ik vroeg me af hoe de partijen in dit systeem worden ingedeeld: op basis van de stand op de ranglijst of op basis van je rating?
Jeroen

In principe is alles mogelijk, misschien de leden hierover laten beslissen?

Jeroen schreef:

En is het in dit systeem mogelijk dat je, bijvoorbeeld in de eerste 2 ? 3 ronden van het seizoen, tegen een speler speelt die een veel hogere / lagere rating heeft? Ik zelf vind het aan het begin van het seizoen leuk om tegen een veel sterkere speler te spelen.
Daarbij zie je overigens nog best wel eens verrassingen.

Dit vind ik zelf ook wel een goed idee, want normaal gesproken als het seizoen al een tijdje aan de gang is, dan zul je die partijen weinig meer zien voorkomen.

Zelf heb ik ook vaak indelingen gemaakt bij zwitserse toernooien en daarbij hanteerden we voor de indeling bij de 1e ronde het volgende.
Stel dat er 32 deelnemers zijn. Dan zet je ze op volgorde van rating en speelt 1 tegen 17, 2 tegen 18, 3 tegen 19 enz.
Natuurlijk niet alle sterke spelers wit, maar dit wisselen!
Als er geen verrassingen zijn dan zullen na 1 ronde de sterktste 16 na 1 ronde ook bovenaan staan. De 2e ronde zou je dan 1 tegen 9, 2 tegen 10 enz. kunnen doen. Bij deze indeling moet natuurlijk al weer zoveel mogelijk de kleur verhoudingen gelijk getrokken worden voor iedereen.
Dus het zou ook 1 tegen 10 en dan 9 tegen 2 kunnen worden bv.
Naar boven
leeg
Gast

BerichtGeplaatst: zo aug 13, 2006 10:53 pm    Onderwerp: competitie Reageer met quote

Als je een echt handteerbaar en herkenbaar systeem wilt lijkt mij indelen in werkelijke groepen niet echt logisch.
Dit is tenslotte weer extra werk.
En als er bijvoorbeeld nieuwe leden zouden komen die een redelijke sterkte hebben?
Wat dan?
Beginnen in groep 2/3?
Van een nieuw lid is de sterkte toch echt niet bekend.
Jammer dat dit potentieel nieuw lid de motivatie om lid te worden mogelijk snel gaat verliezen.
Indelen te koste van spelers in een groep is ook niet echt netjes.
Dit zou kwaad bloed kunnen zetten bij die leden.
Als je in 1 grote groep speelt ( Mogelijke wel met virtuele groepen), kun je dit snel oplossen.
De groep waarin iemand is ingedeeld is dan niet van belang voor de indeling.
Een sterke nieuwe speler stijgt waarschijnlijk snel en zal al snel spelers van zijn eigen sterkte treffen.
Ook kun je bij spelen in 1 grote groep ( Een heel siezoen dus) de indeling voor teams vereenvoudigen.
team 1 : 1e 8
team 2: 2e 8
team 3: volgende 8.
Uiteraard is het bovenstaande niet bindend, omdat er leden zijn die niet extern ingedeeld willen worden.
Het bovenstaande geldt voor spelers die extern willen spelen.

Pieter
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Overig Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: