RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 16 februari

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di feb 17, 2009 2:28 am    Onderwerp: Verslag 16 februari Reageer met quote

Vorige week vreselijk op mijn broek gehad van Remco Crefcoeur, en wat doe je dan? Dan geef je hem zwart tegen broer Ton om wraak te nemen. Maar daar dacht Remco toch iets anders over. Ton leek wel beter te staan, maar Remco verdedigde uitstekend en het kostte Ton erg veel tijd om geen gat in de defensie te vinden, die er misschien ook niet was. dit brak hem even later lelijk op. Remco won eerst een pion en in Ton's tijdnood ook nog een stuk.

Bert de Groot en Floris de Leeuwe mochten voor het eerst dit seizoen tegen elkaar en ze maakten van de gelegenheid gebruik om de rode paprika variant van het goulashgambiet te spelen. Het was in elk geval een pittige opening, waar het zomaar had kunnen zijn dat iemand al na 5 zetten verloren had gestaan. Wonder boven wonder bleef de zaak in evenwicht en reeds na 17 zetten zat er voor beide partijen geen winstpoging meer in. Wel een beetje een anti-climax.

Martin van Velzen speelde wederom een sterke partij, ditmaal tegen Aat van der Toorn. Die won wel een stuk tegen wat pionnen, maar toen die pionnen vervelend dicht bij de achterste rij begonnen te komen, voelde Aat zich genoodzaakt om het stuk weer terug te geven. Het resterende eindspel was daarna remise.

Ook Martin de Groot speelde sterk. In een hectische stand kwam hij met wat stukken de stelling van Jan Wuister binnen en won een pion. Daarna zag Jan het niet meer zitten, omdat vrijwel al zijn stukken slecht opgesteld stonden. Hij probeerde het nog wel, maar verloor nog 2 pionnen en toen was het niet meer te houden.

Jeroen van der Zwan leek al in het middenspel een stuk te winnen, maar Geert Middelkoop wist de juiste verdediging te vinden. Wel kwam zijn koning steeds meer in gevaar door de oprukkende witte pionnen. De aanval van Jeroen sloeg uiteindelijk toch door en hij won gedecideerd.

Ruut de Boer had al snel een pion gewonnen van Evert (gambiet of niet, offeren die pion) van Dalen. Zoals gebruikelijk vertrouwde Ruut dit cadeautje niet helemaal en pas na lang denken nam hij het aan. De aanval van Ruut was daarna niet venijnig genoeg om Evert snel tot overgave te dwingen. Toen de tijd te veel begon te dringen, koos Ruut eieren voor zijn geld en nam genoegen met remise.

Wim Pronk hield Rob Berger lang bezig. Zolang zelfs dat Wim in tijdnood kwam. Niet zozeer op de wedstrijdklok, die hij zoals gebruikelijk vaak vergat in te drukken, maar hij moest vroeg thuis zijn. In een stand die nog best de moeite waard was om door te spelen, moest hij helaas opgeven. Voortaan misschien een iets sneller tempo afspreken. Gelukkig stond Wim wel een pion achter met moeilijk stelling, dus de kans was groot dat hij uiteindelijk toch wel het onderspit had moeten delven.

Karel van Leeuwen won makkelijk een paar pionnen van Wout Taal en hij wist Wout even later mat te zetten. Bang dat ik hem niet zou geloven, liet hij de notatie zien en trok hij op het scoreformulier een pijl van zijn naam naar de 1. Duidelijker kan niet.

Gadget heeft het maar druk de laatste weken. We hebben heel vaak een oneven aantal de laatste weken. Deze week heb ik mezelf maar opgeofferd om er tegen te spelen. Ik gaf mezelf de helft van de tijd om het spannender te maken. De voorgaande 2 ontmoetingen had ik overigens verloren. Op de een of andere manier is het toch moeilijk om tegen dat ding serieus te blijven. Ook nu weer kwam ik behoorlijk in de verdrukking. Maximaal gaf Rybka 1 pion voordeel voor Gadget aan. Maar Gadget denkt wat plies minder diep en die ziet dat allemaal niet. Wel vond ze een aantal fraaie zetten, die heel secuur verdedigen noodzakelijk maakte. Toen Gadget het paard op h7 vrijwillig liet insluiten, wat overigens wel de beste zet bleek te zijn, kreeg ik goede hoop. Gadget vond daarna niet de beste voortzetting. Nadat ze de dames ruilde, ging het paard definitief verloren en de partij ook.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: