RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 21 september 2009

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di sep 22, 2009 1:07 pm    Onderwerp: Verslag 21 september 2009 Reageer met quote

De eerste ronde van dit seizoen en zoals gebruikelijk laten we dan de bovenste helft tegen de onderste helft spelen. Leuk voor de top om er langzaam in te komen en leerzaam voor de elo misdeelden, die in de wetenschap verkeren dat het alleen maar makkelijker kan worden.

De champ mocht het opnemen tegen Jan Wuister, die al snel door passief verdedigen in de moeilijkheden kwam. Jan verdedigde zich zo goed als mogelijk, maar Bert had het een stuk makkelijker in de aanval en hij liet zijn prooi niet meer los.

Min of meer hetzelfde commentaar kan ik geven bij de partij tussen Ton en Martin van Velzen. Veel heb ik er niet van gezien, maar in de wandelgangen vang je zo nu en dan wel eens wat op. Ton won vrij snel door een mataanval.

Peter won nog sneller van Geert, die al snel een stuk weggaf.

Ruut leek nog sneller te willen verliezen door een idioot stukoffer te doen tegen Bart. Redenatie van Ruut; als ik normaal speel dan verlies ik toch wel, dus kan ik er dan maar beter een spectaculaire partij van maken. Meer dan een pion en zwarts rokade verlies kreeg hij niet voor het stuk. Maar Bart maakte, ondanks de numerieke meerderheid, verder maar geen progressie. Ruut ruilde alles af en gaf pas op toen Bart op de volgende zet kon promoveren. Zo kon Ruut toch nog trots zeggen dat hij met slecht 2 pionnen achterstand had verloren en bovendien het langste stand had gehouden van de onderste helft.

Hans had het bepaald niet makkelijk. Links van hem klonk het oorverdovende getik van een analoge klok, rechts het kraken van de hersens van Ruut en tegenover hem het vrolijke gefluit van tegenstander Wim. Het duurde derhalve even voordat Hans gewonnen kwam te staan. Wim maakte de fout om met een pionnen meerderheid op de damevelugel op te trekken, terwijl zijn stukken te slecht stonden om die te ondersteunen. Na een pionwinst was er geen houden meer aan. De stukken van wit hadden ineens te veel ruimte en de waardering schoot omhoog. Wim wou al een paar keer opgeven, maar dat mocht niet omdat er nog geen 30 zetten gedaan waren. Bovendien spoorde Ruut hem aan om het hem eerst maar eens te laten bewijzen dat het over was. Op zet 30 gaf hij definitief op.

Gerard Milort voelde zich niet in vorm en nam geniepig plaats achter de witte stukken. Terwijl tegenstander Martin de Groot toch duidelijk als eerste genoemd werd. Desondanks wist Martin hem aardig bezig te houden. Gerard bouwde een grapje in. Hij dreigde met Lxf7 schaak een aftrekaanval. Martin zag het, maar was het een paar zetten later weer vergeten en trapte er toen alsnog in. Jammer, want als hij wat stukken had kunnen ruilen had zijn betere pionnenstructuur misschien wel voor een verrassing kunnen zorgen.

Wout Taal was bij het indelen volledig over het hoofd gezien en hij had nog wel zijn traditionele oogverblindende groene colbertje aan. Wordt hij ook nog eens gestraft door tegen Vincent, die zich vrij had gehouden bij oneven aantal, te worden ingedeeld. De partij duurde dan ook niet al te lang.

Evert verloor door een koningsaanval een dame en dat speelt toch wat lastiger. Aat had dan ook niet veel moeite om de winst binnen te halen.

Nieuw lid Roos Pardon beheerst nog nauwelijks de regels en partijen tegen haar monden dan ook meestal uit in een schaakles. Zo ben je toch nog een groot gedeelte van de avond gezellig bezig. Gerard van der Zijden was ditmaal de leraar en de jeugd maakt onder zijn supervisie duidelijk vorderingen. Dus de volgende tegenstander van Roos kan maar beter op zijn hoede zijn.

Dus al gelijk een grote verrassing, geen verrassingen.

Mededeling aan de leden die niet op de club aanwezig waren en ook niet hadden afgezegd: ik ga er bij het indelen vanuit dat jullie ook volgende week niet komen, tenzij ik een berichtje krijg.

Sinds een paar maanden heb ik een 2e telefoonnummer: 06-39466543. Dit nummer staat nu ook in mijn carkit en heeft dus mijn voorkeur. Op het oude nummer (06-24886543) blijf ik nog minimaal 16 maanden bereikbaar. Dan pas loopt mijn abonnement af.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: