RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 26 oktober

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
vinternet
Site Admin

BerichtGeplaatst: di okt 27, 2009 9:27 am    Onderwerp: Verslag 26 oktober Reageer met quote

Omdat Hans een partij voor het eerste team moest spelen en ik wegens oneven aantal toch niet speelde, vroeg Hans me of ik dit keer het verslag wilde maken.
Hij keek me zo smekend aan , dat ik dat niet kon weigeren.

Voor de interne waren er vanwege het eerste team niet zo veel partijen.
Dit seizoen hebben we er 2 nieuwe leden bij en toevallig zijn dat precies de jongste en de oudste die meedoen aan de interne competitie.

Als eerste waren Evert van Dalen en Roos Pardon klaar. Roos stond al vrij snel een dame achter en dat gaf Evert niet meer weg.

Sherief El Sayad heeft wel talent en ik verwacht dat ie misschien volgend seizoen al mee gaat doen voor een plek in het eerste team.
Tegen Wout Taal ging het tot het middenspel redelijk gelijk op, maar toen kon Sherief oogsten en haalde het punt binnen.

Martin de Groot stond gedurende een aantal zetten in het middenspel gewonnen, maar hij taxeerde dat zelf anders. In plaats van een stuk te winnen wikkelde hij af naar een stelling waarin hij alleen nog maar een pion kon winnen, maar voordat de pion gewonnen werd besloten de heren al om het punt te delen.

Karel van Leeuwen gaf ook al snel een dame weg. Toen er daarna ook nog een stuk verloren ging was de partij beslist in het voordeel van Jeroen van der Zwan.

Peter Ingenhoes kreeg al snel een stuk aangeboden door Rob Berger, maar de partij ging nog lang door, zodat Peter echt kon genieten van het subtiele matnetje waar ie zijn tegenstander op trakteerde.

Martin van Velzen en Floris de Leeuwe speelden volgens eigen zeggen het Lesbisch gambiet. En inderdaad ze maakten er wel een POTJE van. Toen Martin zonder reden een paard weggaf was de partij opeens afgelopen.

Geert Middelkoop wou zijn partij waarin ie een pion achterstond opgeven , omdat ie meteen naar huis wilde na een telefoontje.
Ruut was zo sportief dat ie zo niet aan zijn punten wilde komen en besloten werd om remise als uitslag in te vullen.

Tegelijkertijd met de interne waren onze kanonnen van het eerste team bezig om een goed resultaat te halen tegen Haeghe Ooievaar 2.
Het was een zware bevalling maar deze Ooievaar bracht toch 2 puntjes voor ons mee.

Als eerste was Bert de Groot klaar op bord 1 met een remise in een gesloten stelling die zijn tegenstander optisch wat meer ruimte gaf.

Verrassend was opeens de partij van Ton van der Zijden. Ton stond gewonnen en vanwege het vele publiek rond zijn bord wilde hij snel de partij met een dame offer (die tot mat zou moeten leiden) uit maken.
Het dame offer gebeurde wel , maar het mat bleef achterwege, zodat Ton opeens tegen een stelling aan zat te kijken met Toren + wat pionnen meer, tegen een Dame en pionnen. Uiteindelijk was deze stelling te lastig om te houden en kwam Ton in tempo dwang.

We stonden met ,5 - 1,5 achter en op de andere borden was het allemaal nog helemaal niet zo duidelijk hoe het af zou lopen.

Broer Hans had ook zijn vorm niet en kwam verloren te staan. Gelukkig deed ik het verslag voor deze avond , zodat Hans er nog eens goed voor ging zitten, want andere dingen had ie niet aan zijn hoofd. Zijn tegenstander raakte het spoor bijster en Hans ging opeens erop en erover en kwam gewonnen te staan. 1,5-1,5

Aat van der Toorn had in het middenspel een pion gewonnen en had zijn tegenstander ook nog een dubbelpion bezorgd. Genoeg om niet te verliezen en misschien zelfs voor de winst te gaan. Na een zwakke pionzet van Aat (f3) werd veld e3 zwak en kwam de tegenstander binnen, ruilde alles af, nadat hij 2 pionnen won en ging een pionnen eindspel in met 1 pion (dubbelpion) meer. Deze hielp mee om de benodigde tempo zetjes te hebben, waardoor Aat dit eindspel verloor. 1,5-2,5

De overige borden zagen er goed voor ons uit, zodat Dennis Ramondt besloot om zet herhaling niet uit de weg te gaan en remise te doen 2-3.

Dennis Wareman had met wit een goede stelling opgebouwd en als vanzelf, leek het wel, kreeg ie wat stukken toegeworpen. 3-3

Op bord 2 had Bart de hele partij al initiatief tegen een stelling met de koning van e8 naar f8, maar vindt maar eens de juiste voortzetting.
Bart besloot om maar eens 2 pionnen te offeren, maar ik kon niet goed zien of het allemaal wel correct was (Daarom heeft Bart ook een veel hogere rating dan ik). Feit was wel dat er allerlei dreigingen in de stelling zaten en zijn tegenstander ging ook al meteen in de fout. 4-3.

Gerard Milort wist zijn tegenstander ook pas op het einde te verschalken.
Toen ie de dame pakte naast het bord waar Ton had gespeeld zei ie zelf al aanraken is zetten en promoveerde met zijn e pion. Die kon weliswaar gewoon gepakt worden, maar daarna kon Gerard een paardvorkje op Koning en Toren doen. Zijn tegenstander zag het allemaal niet meer en de stelling viel als een kaartenhuis in elkaar. 5-3

Nog vele schakers die de laatste overgebleven partijen nauwkeurig volgen.
[
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: