RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 30 november

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di dec 01, 2009 4:52 am    Onderwerp: Verslag 30 november Reageer met quote

Aangezien ik van de andere borden niet al te veel gezien heb, zal ik mijn eigen partij maar wat uitgebreider bespreken. Het was ook verreweg de mooiste partij. In een siciliaanse partij speelde Ton een vage variant met een pionoffer voor aanval. Niet echt goed, maar heel gevaarlijk. Waarderingen die af en toe tussen haakjes staan, zijn vanuit wit gezien. Negatief is dus goed voor zwart. 1.e4 c5 2.Pc3 d6 3.f4 Pc6 4.Pf3 g6 5.Lc4 Lg7 6.0-0 Pf6 7.d3 0-0 8.f5 gxf5 9.Pg5 Pe5 10.Lb3 fxe4 11.Pxe4 Pxe4 12.dxe4.

Hier besloot ik om de druk op f7 te verminderen met 12....c4, maar had al gelijk een beetje spijt omdat ik daarna pas echt naar Dh5 keek. Liever had ik Lg4 gespeeld om de dame weg te houden. Ook h6 is hier een optie, maar alle 3 zetten zijn vrijwel gelijkwaardig (-0.5). Db6 is volgens Rybka de beste zet (-1.16). 13.Dh5 ziet er levensgevaarlijk uitziet, dus speelde Ton hem ook, maar Lxc4 was duidelijk beter geweest. Als ik de loper sla wordt het paard lastiger na Dh5, h6 en Pxf7.

13....h6 is verplicht om het mat tegen te gaan. Ik had ook eerst Db6+ kunnen spelen. 14.Pxf7 Db6+ 15.Kh1

Hier zag ik het aanvankelijk wel zitten. Ik was Lg4 van plan, maar die is niet goed vanwege Pxh6+. Na lang nadenken besloot ik tot 15....Txf7. Pxf7 is iets beter maar dat zag er zo passief uit. 16.Lxc4 d5 17.Txf7 Pxf7 18.Lxd5

Hier speelde ik 18....Df6, maar die is niet goed vanwege het niet gespeelde Lxh6 (-0.45). Dit wint een extra pion en de druk wordt groter. Beter was het lelijke e6 Lb3 Df2! De loper op c1 kan nergens naar toe en wit heeft niet beter dan Dd1 om mat te voorkomen. 19.Ld2 Le6 20.Lc3 Dg5 21.Dxg5 Pxg5 22.h4 Lxd5 23.hxg5 en met een stuk meer tegen 2 pionnen is dit een redelijk gewonnen eindspel. Na torenruil daalt de waardering gestaag naar -5, ondanks verre van optimaal spel. In tijdnood overzag ik echter een gemakkelijke pionwinst. Ton weet vrijpionnen te verkrijgen op 2 fronten. Met beide spelers op promoveren, claimt Ton dat mijn vlag gevallen is terwijl ik nog 7 seconden heb. Volgens mij krijg je bij een valse claim een tijdstraf, maar dat vergat ik. Ton wil promoveren maar kan de dame niet zo snel vinden. Die had ik al in het doosje gedaan. Dus die wordt omgekeerd en de helft van de stukken valt op het bord. In de consternatie ga ik echt door mijn vlag, maar Ton speelt snel 3 zetten door en biedt remise aan. Dit werd dankbaar aangenomen. Ik heb helaas niet meer kunnen reconstrueren hoe de stelling was.

Aat hield Bert op remise en ik geloof dat Bert daar het minst tevreden mee was.

Bart vond geen gaten in de verdediging van Peter en stond zelfs wat minder. Toch nam Peter het remise aanbod aan.

Gerard Milort won een pion tegen de andere Gerard en overspeelde hem vervolgens toen die onterecht dacht een pion terug te kunnen winnen. De stukken van de witte Gerard stonden toen veel beter.

Jan Ouwerkerk verloor al vroeg in de partij een kwaliteit tegen Jeroen en gooide niet veel later de handdoek op het bord. En dat speelt zo lastig.

Jan Wuister deed het beter. Hij won al snel een pion van Karel en toen de druk te groot werd, overzag Karel stukverlies.

Martin van Velzen was zo ondersteboven van een ontketende Evert, dat hij niet verder kwam dan remise en prompt zijn notitieboekje en pen vergat. Ze liggen in de kast Martin. Achteraf had ik het boekje beter mee kunnen nemen. Dan had ik tenminste een tweede partij waar ik iets zinnigs op had kunnen zeggen.

Wint Wout eindelijk eens van Wim, heb ik er niets van gezien.

--------------------------------------------------------------------------------

Het 3e verloor met het kleinst mogelijke verschil van DD7.

Herman 0
Henk 1 regl.
Ruut remise
Sherief 1
Geert 0
Rob 0

Floris heeft al een aantal weken af moeten zeggen. Hij heeft een langdurende ziekte die hem erg moe maakt. Hij zou bellen als hij weer komt schaken. Sterkte Floris.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
vinternet
Site Admin

BerichtGeplaatst: di dec 01, 2009 5:00 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Floris , ook van mij van harte beterschap gewenst en dat je weer gauw op de club kunt komen
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht
vinternet
Site Admin

BerichtGeplaatst: ma dec 07, 2009 2:55 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Verslag van de tegenstander DD 7 is hier te vinden :
http://www.dd1852.nl/DD/RSCBP_DD7.txt
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: