RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

RSC-Belgisch Park 1 - Lierse 1 3 - 5

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Uitslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gerardvdzijden
Site Admin

BerichtGeplaatst: vr dec 11, 2009 6:35 am    Onderwerp: RSC-Belgisch Park 1 - Lierse 1 3 - 5 Reageer met quote

Vol vertrouwen begon het eerste aan de wedstrijd tegen Lierse.
Onze gemiddelde ELO-rating was immers 185 punten hoger. Wij hadden 3 matchpunten en zij pas 1. Nadat een paar zetten waren gedaan, werden wij erop gewezen dat de klokken verkeerd stonden namelijk op 1u30m + 10 sec (Fisher-tempo) i.p.,v. op 1u40m + 10 sec. Het blijkt dat Hans als enige weet hoe je dit instelt. Nadat Hans alle klokken op 1:40 had gezet, bleek dat er opeens 30 seconden bijkwamen per zet i.p.v. 10 seconden. Het duurde bijn 10 minuten voordat alle klokken goed stonden en we echt konden gaan schaken.
Van het begin van de partijen heb ik niet veel gezien omdat ik me onderhield met 2 nieuwe schakers die even na achten kwamen. Nadat de partijen al een flink eind op weg waren vroeg Vincent me om een verslag te maken.
Bert was de enige die een tegenstander had met een hogere elo (129 punten). Bert speelde met zwart, had niet gerocheerd en de dames en lopers waren afgeruild. Zwart had een dubbelpion op de c-lijn en wit voerde de druk op de d-lijn op. Bart met wit stond in een open goede stellling een gezonde pion voor. Gerard Milort met zwart stond na het doorschuiven van zijn e-pion naar e4 heel goed. Ton met wit stond 2 pionnen voor maar de zwarte stukken belaagden zijn koningsstelling. Hij gebruikte erg veel tijd. Toen hij nog 5 minuten had , had zijn tegenstander er nog 40. Aat met zwart had niet gerocheerd en had een geisoleerde d-pion. Nadat de dames waren geruild kwam Aat er goed uit en wist een kwaliteit te winnen. Hans met wit had een pion weggegeven maar zwart had een ingesloten loper op h7. Hij stond glad gewonnen, maar had nog maar 10 minuten en zijn tegenstandster 35 minuten. Dennis met wit had bijna alle stukken al snel afgeruild en had een vrijpion op e4 gedekt door een pion op f5. Op de damevleugel had wit 3 tegen 2 pionnen. Zwart had een paard en Dennis een slechte loper. Hiet was de tijd in het voordeel van Dennis. Vincent had het loperpaar, een dubbelpion en een loper die in de zwarte gesloten stelling stond op c6. Er werd gevochten om de d-lijn, waarbij de vijandelijke lopers de velden b-1 en b-8 aanvielen.
Bart won er nog een pion bij en haalde het eerste punt binnen. Dennis deed daar nog een halfje bij. Ik was toen nog vol vertrouwen over de afloop van de wedstrijd. Bert kwam langszaam wat minder te staan. Gerard Milort gaf helaas een kwaliteit weg. Ton had een pion teruggegeven en zijn tegenstander liet een toren insluiten op g4, waarna Ton een kwaliteit won. De stelling was ingewikkeld, maar in het voordeel van Ton, hoewel zijn koning niet erg goed verdedigd was. Op de klok had Ton nog 2 minuten, maar daar kwamen wel telkens 10 seconden bij. Dankzij het tijdsvoordeel kon zwart de messcherpe koningsaanval van Ton pareren. Zwart bood nog een kwaliteit aan in ruil voor eeuwig schaak, maar Ton ging hier helaas niet op in en liet zich uiteindelijk matzetten. Aat gaf een toren weg en moest al gauw opgeven. Hans ging in een glad gewonnen stelling door zijn vlag. Vincent had het gevecht om de b-lijn gewonnen en had een toren op b7. Zijn tegenstander probeerde de pionnen stelling op de andere vleugel open te breken, maar verloor hierbij materiaal en Vincent won. We stonden met 2,5 - 3,5 achter. Bert had een pion verloren en moest uiteindelijk opgeven. Gerard haalde in een verloren stelling nog een half punt binnen omdat zijn tegenstander met weinig tijd op de klok niet de juiste voortzetting wist te vinden.
Helaas hebben we met 3 - 5 verloren.
Leerpunt voor mij is dat Hans ons een cursus klok instellen gaat geven.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Uitslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: