RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 25 januari

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di jan 26, 2010 2:02 pm    Onderwerp: Verslag 25 januari Reageer met quote

Vooraf even wat mededelingen. Dit jaar bestaat de RSC tak van onze club 100 jaar. Niet alle leden uit het begin zijn nog aanwezig, maar we willen dit toch niet ongevierd voorbij laten gaan. De feestcommissie heeft een datum vastgeprikt voor een jubileum. Misschien kunt u het vast in de agenda zetten. Het is geworden zaterdag 5 juni. Nog lekker voor het WK voetbal.

Gisteren was er slechts 1 afmelding en om nou 12 partijen van (onzin) commentaar te voorzien wordt mij wat veel. Het valt ook niet mee om niet teveel in herhaling te vallen. Vandaar dat ik besloten heb om het voortaan anders te gaan doen. Van interessante partijen maak ik na afloop een foto van het notatieformulier, indien toegestaan, zodat ik thuis een analyse kan maken waar u misschien ook wat wijzer van wordt. Ik zal dus niet meer alle partijen bespreken. Van niet zo interessante partijen schrijf ik alleen als er iets leuks te melden is. Schroom niet om mij aan te schieten als u een leuke partij speelt of ziet dat andere iets moois aan het brouwen zijn. De notatie van een van de spelers dient wel leesbaar te zijn en niet teveel fouten te bevatten. Dit geeft mij de gelegenheid me wat meer op mijn eigen bord te concentreren. Dat is dit seizoen hard nodig.

Bart was tegen Gerard Milort al goed uit de opening gekomen en kreeg toen ook nog een pion in de schoot geworpen. Deze raakte gelukkig geen vitale onderdelen. Meestal moet Bart een pion geven voor een goede positie, dus het was interessant om te zien hoe hij hier mee om ging. De partij leent zich niet voor een uitgebreide analyse (veel te lang, zoveel tijd heb ik niet), dus ik zal volstaan met wat diagrammen.

Bart speelde hier 13.Pg5, maar Lc4 vindt Rybka duidelijk beter. Na Pg5 kwam 13...h6 14.Pf3. 14.Txd7+ lijkt even goed en ziet er interessant uit. Na 16 zetten positioneel geschuif, is de waardering van 0.5 gestegen naar 4. Dit ondanks slechts 1 pion voorsprong. Maar de stelling is bijzonder onoverzichte(le)lijk en Bart weet niet de beste zetten te vinden. Nog eens 15 zetten geschuif later is het zelfs Gerard die licht positief staat. Even later kan Gerard toeslaan.

Wie zou er niet Pf2 spelen en de kwaliteit ophalen? Rybka in ieder geval niet. Na Pxb2 wordt de witte koning ineens heel snel door alle zwarte stukken aangevallen. De waardering is al weer -4.7 (vanuit wit gezien). Pf2 scoort slechts -0.7. Na even later ook nog een pion weg te geven, is de stand weer redelijk in evenwicht. Bart heeft 2 pionnen voor de kwaliteit, maar het zijn verbonden vrijpionnen. Tel daarbij op dat het de tijdnoodfase is en Bart nog een lastig paard heeft en het is duidelijk dat Gerard het nog moeilijk gaat krijgen. Inderdaad vergreep hij zich en overzag een paardvork, waardoor Bart toch nog won.

Bert - Ton
1.d4 c5 2.d5 f5 3.Dd3 Vreemd, maar nog nog niet echt slecht. 3...d6 4.g4? Dit is wel wat minder. Van openingsvoordeel is nu geen sprake meer. 4...fxg4 5.h3 Pf6 6.Lg5 Pbd7 7.c4 Pe5 8.Dc2 g6 9.hxg4 Pfxg4 10.Lh3 Lg7 11.f3 Pf6 (Lf6 was iets actiever geweest) 12.Pd2 Da5 13.Lxc8 Txc8 14.Ph3 b5 15.Pf4 Pxc4 16.Pe6

Zwart moet hier Kf7 spelen, maar Ton wil het creatief oplossen. 16...Pxd5? Waardering zakt 2,5 pion. 17.Pxg7+ Kf7 18.Pf5 (De4 is beter) gxf5? De koningstelling wordt nu te open. 19.Dxf5+ Pf6 20.0-0-0 (gelijk Th6 is beter) Tce8?? Dit kan de stelling echt niet meer hebben. De koning kan niet meer weg. Na 21.Pxc4 bxc4 is 22.Lxf6 al mat in 13. Maar goed, dat is zelfs voor de clubkampioen moeilijk te vinden, dus doet Bert het degelijk en met minder risico. 21.Th6 Pe5 22.Tdh1 (Txf6+ is mat in 7) Dxa2 23.Lxf6 exf6 Verspoedigt het onvermijdelijk. Het is mat in 4. 24.Dxf6 Kg8 25.Tg1+ Pg6 26.Txg6+ en hier geloofde Ton het wel. Na 26...hxg6 is het 27.Txh8 mat.

Sherief - Hans
1.d4 Pf6 2.c4 e6 3.Pc3 Lb4 4.f3 0-0 5.e4 d6 6.Ld3 e5. 7.d5 Voor beide een stelling die hun niet ligt. Probleem is wat doet zwart met de loper op c8. Tot mijn verbazing is Rybka het eens met mijn volgende 5 zetten. 7...Ph5 8.Le3 Pf4 9.Dd2 Pxd3 10.Dxd3 f5 De loper zal nu ontwikkeld kunnen worden naar f5 of g4. De zwarte ontwikkelig gaat makkelijker en de waardering gaat al naar -0.8. 11.a3 Lxc3+ 12.bxc3 b6? Een beetje onnodig. Ik wil c5 verhinderen, maar wit moet zich meer zorgen maken over de zwarte aanval. 13.Pe2 fxe4 14.fxe4 Lg4 Het meeste voordeel is al weer weg. Rybka had graag Dh4+ gezien de laatste 2 zetten. 15.Pg3 Pa6 Veld d7 wil ik evt. vrijhouden voor de loper. 16.h3?

Ik zag h3 wel aankomen en heb nu 3 opties. Lh5, Ld7 of Dh4. 16...Dh4 Ik kies voor de meest ingewikkelde. Ik heb me suf gerekend op 17.Lf2 Txf2 hetgeen inderdaad de beste zet is. Ik kon het alleen niet allemaal doorrekenen. Sherief ook niet en hij kiest voor een hele andere aanpak. 17.Lxb6? axb6 18.hxg4 Dxg4 19.Th2 Dit maakt het mij een stuk makkelijker. Eigenlijk letterlijk, want de waardering stijgt met zo'n 3 pionnen. Th3 was de beste zet. Dat geeft de dame meer vrijheid. 19...Df4 Ik was Pc5 van plan, maar dacht een nog betere zet gevonden te hebben. Het scheelt trouwens niet zoveel. 20.Ta2 Pc5 21.Df3 Dc1+ en opgegeven. Wit moet zijn dame geven om mat te verhinderen.

Floris had zo'n haast dat hij was vergeten zijn bord op te ruimen en zijn pen mee te nemen. Weer een aanwinst voor mijn achtergebleven-pennen-verzameling.

Wim en Evert hebben geen uitslag ingevuld en moeten dus eigenlijk allebei een 0 hebben. Ik meende me te herinneren dat Evert gewonnen had. Ik hoor het wel als ik het mis had.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Sherief1990

BerichtGeplaatst: di jan 26, 2010 7:16 pm    Onderwerp: Reageer met quote

17. Lxb6 was inderdaad een blunder, Rybka gaf aan dat Lg1 beter was. en 19. Th3 in plaats van 19. Th2

Gr. sherief
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: