RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 12 april

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di apr 13, 2010 2:10 pm    Onderwerp: Verslag 12 april Reageer met quote

Het fraaie lenteweer had kennelijk een aantal leden doen besluiten te komen lopen. Althans, om 20:05 ontbraken er nog 4. Maar uiteindelijk had een ieder toch de weg naar het clublokaal gevonden. Men werd niet teleurgesteld. Het werd een interessante avond met een aantal verrassingen.

Ruut b.v. Hij steunde en kreunde wel in een stand die leek op nog theorie en niets aan de hand, maar al zijn nadenken resulteerde wel in materiaalwinst en een fraaie overwinning op Martin van Velzen.

Rob won, naar eigen zeggen, moeizaam van Wim.

Jan Ouwerkerk hield keurig Bert op remise. Helaas vergeten een foto van de notatie te maken.

Ook Aat kon geen gaten in de verdediging van Martin de Groot vinden. Hij zag er dus geen gat meer in en besloot tot remise.

Jan Wuister mocht een kwaliteit winnen van Bart, maar hield daarna een lastig te verdedigen eindspel over en dat werd hem uiteindelijk te lastig.

Ton speelde weer het koningsgambiet en Jeroen speelde een variant die tot dusver niemand had aangedurfd. Of Ton erg onder de indruk was weet ik niet, maar hij verloor uiteindelijk meer dan een pion en gaf op.

Geert wist zich geen raad met 2 paarden en een loper van tegenstander Gerard van der Zijden aan de rand. Maar toen was de stelling al gewonnen voor Gerard.

Wout verloor pas laat van Karel, die nog zo beloofd had dat hij vroeg weg zou gaan. Maar met 5 stukken voor, wou Karel nog lang genieten.

Evert had de pech dat Floris niet ook tegelijkertijd Roos les moest geven, zoals beoogd. Met de volle aandacht bij de partij was Floris te sterk.

De les werd ditmaal verzorgd door oud lid Remco, die weer eens kwam kijken omdat hij toch in de buurt was. Remco miste nog wat wedstrijdritme, maar wist toch in 3 partijen slechts een halfje te laten liggen.

De partij van de avond kwam, hoe kan het ook anders met 2 attractief spelende schakers, van Hans en Peter. Laat ik daar nu toevallig wel de notatie van hebben.

Hans - Peter:
1.c4 Pf6 2.g3 g6 3.Lg2 Lg7 4.e4 d6 5.Pc3 O-O 6.d3 c6 7. Pge2 Pbd7 8. O-O e5 9.h3 De7 10.Le3 Te8 11.Dd2 Pf8 12.Tab1 Pe6 Aangezien zwart toch niet veel kan beginnen, heb ik eerst al mijn stukken wat beter geposteerd. Nu begin ik pas aan aanvallen te denken. 13.f4 exf4 14.gxf4 Ph5 Ziet er gevaarlijk uit met Dh4 erbij, maar al snel moet het paard onverrichter zake weer terug. 15.f5 gxf5? Dit kan de stelling niet echt hebben. 15...Pc5 was beter. 16.Txf5 Pf6 17.Pg3 Pf8 18.Tbf1! Zo blij dat Rybka me hier gelijk geeft. Als zwart de kwaliteit aanneemt, dan krijgt de zwarte koning het spoedig knap benauwd.

18...d5 19.Lg5 Beter was Ld4 (+3) om Dc5+ er uit te halen. 19...Lxf5 20.Pxf5 Dc5+

Nu is Kh1 het beste, omdat er dan geen pion verloren gaat. Ik was echter bang om een belangrijk tempo te verliezen en besloot tot... 21.d4 Dxc4 (Beter 21...Pxe4 22.Pxe4 Lxd4+) 22.Lxf6 (1 punt beter dan Pxg7 of het nog een halfje mindere b3, voorgesteld door Gerard Milort, maar die kan niet schaken zoals u weet) 22...Lxf6 23.Ph6+ Kg7

Hier mis ik het fraaie 24.Txf6. Ik heb er wel naar gekeken, maar me niet gerealiseerd dat dame en paard zo goed kunnen samenwerken. 24.Txf6 Kxf6 25.Df4+ en nu leidt Ke6 tot mat in 2, Kg7 kost de dame om mat tegen te gaan, Ke7 26.Dc7+ Pd7 27.Pf5+ Kf6 28.Df4! is ook niet echt prettig en na Kg6 is het ook mat of dameverlies met Pf5 (dreigt Dh6 mat), Kf6, Pxd5+, cxd5, e5+, Ke6 en Pd6. Ik speelde helaas de op een na beste zet, maar de waardering is nog maar +1. 24.e5 Lxe5 25.Txf7+ Kh8
26.dxe5 Txe5?

Na 27.Df2! kunnen de stukken meteen in het doosje. Alhoewel, hoe moet je dan analyseren? De dreigingen Txf8+, Txf8, Dxf8 mat en Df6 mat zijn niet beide te verdedigen.

27.Tf4 Qc5+ De stand is alweer gelijk. 28.Kh1 Te7? Nog een laatste fout van zwart. De3 was hier de beste zet. Nu staat wit weer op +3 als hij zou zien dat er 29.Pf5 gespeeld moet worden. Zwart moet dan de kwaliteit geven, anders wordt de dame de belangrijke dekking van veld d4 ontnomen met Pa4. 29.Pa4 Een zet te snel. Helemaal De3 over het hoofd gezien. Dameruil is nu onvermijdelijk en de aanval is over. 29...De3 30.Tg4 Nog een klein laatste geintje, maar eigenlijk gewoon een slechte zet. 30...Pg6 31.Dc3+ Dxc3 32.Pxc3 Tae8= en hier was Peter zo aardig om remise aan te bieden. Dat nam ik gezien mijn tijdnood en de stelling in dank aan.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: