RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 3 mei

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di mei 04, 2010 2:59 pm    Onderwerp: Verslag 3 mei Reageer met quote

Aat overrompelde Bert met een koningsaanval. Bert dacht lang na, maar kon de juiste verdediging niet vinden. Aat boekte derhalve een fraaie overwinning, waarmee wij ons gelijk afvragen waarom hij dat extern niet kon dit seizoen. Ook neemt dit wat weg van de glans van mijn overwinning op Bert van vorige week. Was ik nou zo goed of was Bert nou zo slecht.

Ruut is al zover gestegen op de ranglijst, dat hij tegen Peter moest. Na 5 zetten kwam ik eens buurten en was trots op Ruut. Nog geen a3 of h3 gespeeld. Kom ik even later terug en zie ik op het notatieformulier 6.a3 en 7.h3. Ruut hield het lang gesloten, maar verbruikte zoals gewoonlijk veel tijd. Tegen het einde kon hij daardoor de juiste zetten niet meer vinden en verloor.

Jeroen en Floris speelde een vreemde pot. Ik moest het maar even analyseren, want de heren kwamen er zelf niet uit. Na 3 uur de hierogliefen van Floris ontcijferd en veel was er niet aan de hand. Floris was wat dreigend met torens op de witte koning, maar het was allemaal wel te verdedigen. Alleen liet Jeroen 2 torens op een diagonaal staan en daar profiteerde een zwarte loper van. Jeroen gaf gelijk op.

Martin van Velzen had een pion gewonnen, maar kwam toch in moeilijkheden. Hij verbruikte zowaar meer tijd dan Jan Ouwerkerk. Die speelde wellicht iets te snel en overzag hoe Martin zich uit de moeilijkheden naar winst kon combineren.

Martin de Groot en Rob speelden een interessante partij. Rob had een stuk voor 3 pionnen geofferd, maar zijn stukken stonden te slecht om aan te vallen. Martin bleef het stuk voor en kon wat pionnen oprapen. Even later won hij nog de kwaliteit en niet veel later de partij.

Adrie had het moeilijk tegen Karel de Kleine. Pion achter en tijd achter. Maar in het eindspel liet Karel zich verschalken. Twee torens op de 7e rij hadden de koning naar voren gejaagd en die liep in een matnet.

Geert won van Wout en Evert van Roos.

Hans.

p.s. O ja, mijn eigen partij nog. Ton speelde een belachelijke opening die zowaar nog theorie blijkt te zijn. Ik kende het niet en besteedde 53 minuten voor de eerste 10 zetten.

1.e4 c5 2.a3 g6 3.h4 Ik durfde hier niet goed het geplande Lg7 te spelen. Het is wel gewoon theorie. Om alle kansen op het openbreken van mijn koningsvleugel te voorkomen, verlaag ik mij qua openingskeuze tot het niveau van Ton en speelde het zwakke 3... h5 4.Lc4 Pc6 5.Pc3 Lg7 6.Pge2 b6 Ik heb geen idee wat ik met mijn centrumpionnen zou doen en besluit eerst maar de loper op de lange diagonaal te zetten. 7.d3 Lb7 8.Lg5 Dc8? 9.Dd2 Pf6 10.O-O-O a6? Ben een pionnenstorm van plan op zijn koning, maar na 11.Lxf6 krijg ik een dubbelpion, omdat nu Pd5 mogelijk is met aanval op b6 en gelijk een paardvork. Ton speelt liever zijn favoriete zet en de score keldert gelijk driekwart pion. 11.f4? Pg4 Vreemd genoeg staat zwart niet beter, ondanks dat er een paardvork op f2 en loperwinst met f6 dreigt. Met de volgende zet weet Ton tegendreigingen te scheppen die voldoende compensatie geven.

12.f5 gxf5 12...Pf2 is niet goed vanwege bijvoorbeeld 13.fxg6 fxg6 14.Lf7+ Kxf7 15.Tdf1 Ook na andere varianten krijgt wit minimaal een pion en aanval voor de kwaliteit. 13.Tdf1? f6 Ineens zit wit in grote problemen. Waar moet de loper heen? Ton heeft ook geen idee en besluit tot nog een slechte zet. 14.Txf5? e6 15.Lf4 exf5 De waardering is slechts +2 voor zwart. 16.exf5 Lh6 Ik probeer zoveel mogelijk te ruilen. 17.Pe4 Lxf4 18.Dxf4? (Pxe4 was beter) Db8 Wit besluit tot een wanhoopsoffensief. 19.Pxf6+? Pxf6 20.Dg5 De5 21.Pf4 De3+ 22.Kb1 O-O-O Kost wel een kwaliteit, maar de zwarte koning is eindelijk veilig. En aan een boom zo vol met stukken, mist men 1, 2 kwaliteitjes niet. 23.Pg6 Pg4 24.Pxh8

24... Dxg5? Niet echt slecht, maar ik geef wit verbonden vrijpionnen en dat kan in tijdnood flink lastig zijn. 25.hxg5 Txh8 26.Lf7 h4 27.g6 Pf6 28.g7 Th6 29.Te1 Pd8 30.Te8 Kc7 31.Lg6 Txg6? In grote tijdnood gespeeld, maar 1 zet te vroeg. Ik had wit eerst Th8 moeten laten spelen. Na 31... Lxg2 32.Th8 Txg6 33.fxg6 h3 heeft zwart geen grote problemen meer. 32.fxg6 Ld5 33.Th8 Pg8 34.Txh4 Lxg2 35.c4 Lf1? Het is zo simpel als je meer tijd hebt. 35...Pc6 gevolgd door Pce7 en wit heeft niets meer. 36.Kc2 Pe6? 37.Th8 Pxg7 38.Txg8 Pe6 39.g7 Kd6 40.Tf8 Pxg7 41.Txf1 en opgegeven. Vlag was gevallen en de stelling is ook niet zo best meer.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: