RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 11 oktober

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di okt 12, 2010 1:30 pm    Onderwerp: Verslag 11 oktober Reageer met quote

Een hele rustige avond. Slechts 5 partijen doordat het 2e uit speelde en er waren de nodige afzeggingen.

Ton kreeg al na 14 zetten een remise aanbod van Bart, maar een Van der Zijden speelt liever een strijd op leven en dood. Ton wist een pion te veroveren en kreeg een kans op een tweede in de volgende stelling:

Na 24.Tg5 gaat pion g7 verloren. Ton durfde de complicaties blijkbaar niet aan. In het eindspel komt Ton echt gewonnen te staan, maar dat was met tijd genoeg al moeilijk te zien, laat staan met de tijdnood waarin Ton verkeerde.

Zwart heeft net a5 gespeeld, om na bxa5 de pionnen met het paard makkelijker te kunnen winnen. Zogauw het paard gespeeld wordt komt wit echter met Lf3-g4-c8. Het paard slaat dan wel op c5, maar zwart verliest uiteindelijk door de dreiging Lxb7 en pion a5 loopt door. Nu kon Bart in tijdnood zijn paard geven voor de laatste witte pionnen en kreeg hij toch gelijk met zijn vroege remise aanbod.

Ik speelde ditmaal eens niet de partij van de avond, maar dat lag meer aan mijn tegenstander. Die was er niet.

Bert en vooral Peter, die met f6 zijn loper op g7 afsloot, speelden een vreemde opening. Het middenspel werd al spoedig erg tactisch en een waar foutenfestival was onvermijdelijk. Hier miste Bert b.v. een goede mogelijkheid op de winst:

Na 29.Lxf7 mag zwart niet terugslaan. Na Pxf7 volgt Td7 met groot voordeel en na Dxf7 volgt Txd6. Ook e4 helpt niet. In totaal gaat de waardering wel een keer of 10 een paar pionnen voor- of achteruit. Bert blijft echter wel altijd aan de winnende kant en dat lukt uiteindelijk ook.

Rob won/kreeg al snel materiaal van Evert, maar er was nog een lang gevecht nodig voordat Rob ook won.

Wout kon het Karel niet echt moeilijk maken. Na afloop heb ik nog geprobeerd beide heren wat schaakwijzer te maken, maar het bleek dat ik blij mocht zijn dat ik zelf geen partij had. Een paar zetten van Karel kraakte ik iets te vroeg af. Daar zat meer achter. Nou zat ik natuurlijk niet goed voor het bord. Dat scheelt wel iets.

Het tweede deed goede zaken. Gerard, Sherief, Martin van Velzen, Aat, Jan en Jan wonnen, Martin de Groot speelde remise en Floris verloor als enige. Zal wel op een hoog bord gespeeld hebben.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: