RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 17 januari

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: do jan 20, 2011 1:35 pm    Onderwerp: Verslag 17 januari Reageer met quote

Twee dagen later dan u van mij gewend bent, maar gisteren speelde het 1ste een uitwedstrijd en Bart en Gerard gaven er de voorkeur aan om die mee te laten tellen voor de interne. Over Gerard gesproken; komt hij een keer voor 20:00 uur op de club en dan speelt hij niet mee. Hij kwam enkel voor de korte bestuursvergadering die om 19:15 ingelast was. Daar was hij overigens wel weer te laat voor.

Bert kwam heel goed uit de opening, maar liet het ergens liggen, zodat Sherief zich kon herstellen. Snel daarna werd er tot remise besloten.

Ton en Peter hadden een hele bizarre opening. Ton deed het niet helemaal goed en Peter kreeg groot voordeel. Als hij de juiste zet had gespeeld.

Als zwart hier Dg5 speelt, dan is het al uit. Een variant. 8...Dg5 9.d4 Dxg2 10.Tf1 Lh3 11.De2 Dxf1+ en wit verliest een kwaliteit. Een andere mogelijkheid is 8...Dg5 9.d4 Dxg2 en dan 10.Ke2 of 10.Kd2, waarna er een hoop wilde varianten zijn met groot voordeel voor zwart en soms zelfs snel mat, als wit niet oplet. Peter speelde in de diagramstand Dd5. Zes zetten later werd er veel te vroeg tot remise besloten. Zwart staat positioneel bijna 1 pion beter.

Aat had geen moeite met Ruut, die zijn eigen loper weer redelijk had opgesloten.

Hans schrok behoorlijk van de dreiging van een paardvork met 3 tanden (KDT). Het duurde wel 5 minuten voordat hij zag dat een simpel h3 alles pareerde. Wit voerde de druk op op de half open h-lijn, maar Martin van Velzen verdedigde zich aanvankelijk goed. Een paar onnauwkeurige zetten later, was het echter verrassend snel over.

Gerard en Floris leken de hele partij keurig in balans. Op het eind zag het er wel erg tactisch uit, maar beide speelden toen louter de beste zetten, waarna het resterende eindspel duidelijk remise was.

Geert verloor van Jeroen, maar ik kan me de partij niet meer herinneren.

Evert had van Martin de Groot gewonnen als het een snelschaakwedstrijd was. Martin is dit seizoen een beetje uit vorm, ik vermoed door te hard werken) en beging een illegale zet. Nu mocht hij nog herstellen en bleef de partij tot het einde in evenwicht.

Rob had schaak gegeven en ik denk nog "niet de koning naar d7 zetten". Wim heeft duidelijk geen telepatische gaven en deed het toch. Paardvork, kwaliteit achter en partij was uit.

Het 1ste speelde zoals gezegd uit. We moesten tegen de koploper en als we met 7,5-0,5 zouden winnen, dan kwamen we in wedstrijdpunten gelijk, maar stonden we in bordpunten nog steeds achter. Achttalleider Floris zal later in de week nog een uitgebreid verslag schrijven, maar ik wil hem toch al wat gras voor de voeten wegmaaien en u een aantal dingen niet onthouden.

We besloten tot een tactische opstelling. Hun eerste bord speler is gruwelijk sterk (2138) en een zeer onaangenaam heerschap. Bart had al eens een vervelende confrontatie met hem gehad en verkoos op bord 3 te gaan zitten. Hans en Dennis Ramondt werden geslachtofferd op bord 1 en 2.

8-0 bleek al gauw niet haalbaar. Bart nam vrij snel een remise aanbod aan. Hij voelde zich geloof ik niet helemaal lekker en wilde snel naar huis gaan (.5-.5).

Peter zag dat Aat zijn openings problemen was doorgekomen en zelfs beter stond. Dus hij besloot in iets betere stand tot remise (1-1).

Aat wist de betere stand inderdaad te winnen (1-2).

Ton had een interessant offer gedaan, maar het was of niet goed of hij deed het niet goed en toen stond het weer gelijk (2-2).

Daarna won Gerard Milort, die op bord 4 natuurlijk een makkie had (2-3).

Sherief kon met 'n pion meer het eindspel niet winnen (2.5-3.5).

Verrassend genoeg waren de vooraf ingecalculeerde nullen op bord 1 en 2 nog het langst bezig.

Ik was blij dat ik van tevoren wist dat mijn tegenstander een arrogante ongelikte beer was. Nu hoefde ik zelf ook niet vriendelijk te beginnen. Een hand was het enige dat ik van hem kreeg. Hij heeft de hele avond geen woord tegen mij gezegd. Hij bood ook geen drankje aan, dus ik deed dat ook niet. Vooraf had hij tegen Bart gezegd dat hij het flauw vond dat wij een tactische opstelling hadden gekozen. Bart verzekerde hem met een stalen gezicht dat onze opstelling overeen kwam met de stand op onze interne ranglijst, maar ik denk niet dat hij geloofd werd. Maar halverwege de partij kwam mijn tegenstander toch wel tot het inzicht dat ik ook wel een beetje kon schaken. De half uur voorsprong in bedenktijd slonk snel in het late middenspel, hetgeen mij meer vertrouwen gaf dat ik best wel goed stond. In het eindspel had ik zelfs 3 minuten meer bedenktijd, maar de tegenstander beschikte over een sterk loperpaar en er sneuvelden een aantal pionnen. Uiteindelijk moest ik er toch aan geloven. Thuis bleek dat ik op geen enkel moment in de partij beter heb gestaan. Een tegenvaller, maar dat betekent dan weer wel dat ik het niet ergens heb laten liggen (3.5-3.5).

Dennis Ramondt had de hele partij onder druk gestaan, maar hij wist zich keurig staande te houden in het eindspel. Zijn tegenstander hield met zijn loper het paard van Dennis gevangen op de a-lijn en besloot dit dier met zijn koning op te halen toen beide niet verder kwamen met hun f- en h-pion. Door gebrek aan tijd kon hij het niet allemaal goed doorrekenen. In een poging om de winst voor zijn team veilig te stellen ging hij iets te ver weg van zijn pionnen en de koning van Dennis was dichtbij genoeg om het paard te redden. Nadat het paard bevrijd was, haalde het gewoon de f- en h-pion op en toen was het eindspel gewonnen (3,5-4,5).

Schaakhuis kan zich dus geen misstap meer begaan. Wij liggen op de loer.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: