RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

RSC BP 1 Campione Campione + update Hans

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Uitslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gerardvdzijden
Site Admin

BerichtGeplaatst: do apr 21, 2011 11:42 pm    Onderwerp: RSC BP 1 Campione Campione + update Hans Reageer met quote

We hingen weer eens aan een (Van der) Zijden draadje …

De slotronde in de 1e en de promotieklasse wordt traditioneel centraal gespeeld, dit keer op woensdag 20 april in het Stedelijk College te Zoetermeer. De uitgangspositie was dat Schaakcombinatie HTV 2 en RSC BP 1 evenveel matchpunten hadden maar RSC BP 1 stond 1 bord punt achter. Bij winst van beide teams moest RSC BP met 1 bord punt meer winnen om kampioen te worden omdat RSC BP de onderlinge wedstrijd had gewonnen.

RSC BP 1 trof als tegenstander Lierse 1 dat moest knokken om niet te degraderen. Schaakcombinatie HTV 2 had een moeilijkere tegenstander aan Schaakhuis 1.

Floris en Gerard van der Zijden waren aanwezig voor de morele ondersteuning.

“Het was echt zwaar peentjes zweten de laatste ronde! En niet alleen vanwege de bloedhete temperatuur in het schoolgebouwtje…
Schaakhuis 1 kwam maar met 7 man opdagen! 1-0 achter tegen onze concurrent! Hun 2e team dat degradatie moest voorkomen was wel compleet.

Wij kwamen snel op een 2-0 voorsprong, dankzij Peter en Sherief, die beiden wit mochten en snel wonnen (hulde! Ook weer voor de opstelling!)
Sherief kreeg een Caro Kann tegen zich. Wit rokeerde kort en had zijn stukken heel centraal opgesteld. Zwart rokeerde veel te laat aan de lange zijde, maar toen was het al te laat. Sherief zette zijn tegenstander mat. Peter had het Milner Barry gambit op het bord. Een variant van het frans waar de zwarte dame op d4 slaat. De tegenstandster van Peter kende deze opening niet goed en Peter kwam snel gewonnen te staan.
Hierdoor stonden we 1 bord punt voor op onze concurrent. Helaas won Schaakcombinatie HTV 2 kort daarna op bord 7. Ook hun borden 1 en 8 stonden gewonnen. Floris en ik gingen in het ergste geval uit van een 5-3 overwinning voor onze concurrent maar tenminste 4-4.
We wisten wat we te doen hadden: winnen!

Bart's tegenstandster weigerde in te gaan op het Blackmar Diemer gambit dat Bart zo graag speelt met wit. Bart kwam positioneel beter te staan omdat hij veel meer ruimte had voor zijn stukken. Gerard Milort speelde met zwart Pirc en had een betere centrale verbonden pionnenstelling tegen een geïsoleerde witte pion. Dennis speelde zoals hij dat zo graag doet vanuit een gesloten verdediging. Hij had kort gerokeerd en speelde zijn paard naar h5. Een paar zetten later had hij rustig kunnen afwikkelen naar een gelijke stelling, maar hij liet zijn paard te lang op h5 staan waardoor hij een stuk en de partij verloor.
Ton speelt met zwart sinds kort Caro Kann. Hij speelde de variant waarbij de c pion even later wordt doorgeschoven naar c5. Hij verbruikte zoals gewoonlijk veel tijd, zonder dat hij voordeel had.
Hans stuurde al zijn witte pionnen op de koningsvleugel naar voren om de zwarte koningsstelling open te breken. Ook Hans gebruikte veel tijd. Aat speelde met zwart geweigerd Dame gambiet. Met de pionnen tegen elkaar aangeschoven ontspon zich een strijd om de C-lijn. Wit wist een gedekte vrij pion te creëren op C5.
Gerard Milort vertelde Bart dat hij vol voor de winst moest gaan, gezien de stand bij de andere wedstrijd. Toen ik Bart kwam vertellen dat de andere wedstrijd 4-4 was geworden en we dus aan de kleinste overwinning genoeg hadden, had Bart net besloten om te forceren. Dat pakte helaas niet goed uit en Lierse kwam op 2-2.
Mijn analyse van de overige borden was, dat Gerard beter stond; Hans iets beter maar met weinig tijd, Aat slechter en Ton gelijk maar met weinig tijd. We hingen aan een Zijden draadje..
Gerard won, maar Aat stond verloren, zijn tegenstander kon promoveren.
Hans won een pion en dacht met 3'45'' op de klok tegen zijn tegenstander 5'30'' wel 2'15' 'na. Gelukkig spelen we Fisher tempo en zijn plan was goed. Beide spelers promoveerden tot dame maar Hans won de nieuwe dame van zijn tegenstander en daardoor werd de stand 3-2 voor ons.
Een quote van Gerard Milort: “Hans, je bent je gewicht in goud waard, maar ik ga het niet betalen”
Aat's tegenstander wist van de zenuwen niet de goede zetten te vinden en Aat won wonder boven wonder alsnog zijn partij. Ton had inmiddels door een goede dame zet op c4 de angel uit het spel gehaald van zijn tegenstander en remise gespeeld. Eindstand 5,5-2,5. Eindelijk weer terug waar we thuis horen: in de promotie klasse.

Een leuk gesprek tussen Sherief en Hans: Sherief: “Dus we gaan volgend seizoen Promotie Klasse spelen?” Hans: “Ja.”Sherief: “Dan gaan we alles winnen.” Hans: “Het zijn wel een stuk sterkere tegenstanders. Zeg maar allemaal Bart Verbaantjes.” Sherief: “Ja, maar die heeft verloren.”

Gerard van der Zijden

Hieronder een verslag van de partij van Gerard Milort door Gerard Milort.
Door zijn overwinning werd Gerard topscorer van klasse 1A
Dan, vanuit deze stelling, Pirc Defense, waarin beiden mogelijk niet het beste gespeeld hadden, moest ik met zwart aan zet winnen …

Wit: Nico Alsemgeest, Kg1; Dd1; Te1, Tc1; Lf3, Le3; Pe4; pi: a2, b3, c2, d5, f2, g2 en g4.
Zwart: GM, Kg8; Dc7; Ta8, Te8; Lg7, Lc8; Pb6: pi: a6, b5, d6, e5, f7, g6,en h7.

Tsja, kan 18. …, f5?! Wat is rekenen toch moeilijk! (18. …, Lb7 19. C4, bxc4, 20. Bxc4, Pxc4 21. Dd3 is het niet!) … Dan maar de dood of de Gladiolen …
18. …, f5?!
19. Lxb6, Dxb6
20. gxf5, gxf5 (!) Het witte paard mag niet op e4 blijven.
21. Lh5 !, Te7. Om later naar g7 te kunnen (de 7de rij), want na Tf8 kan wel Pg5 en Pe6 met aanval op Tf8…
22. Pd2?!, … NB: 22. Pg5, Lh6! Is erg lastig! Pe6 helpt dan niet… Maar 22. Pg3 kon ook.
22. …, e4! Velden afpakken (zoals f3) en (diagonale) lijnen openen!
23. Pf1, Ld4! Het idee achter e4. Een nare penning en aanval op f2.
24. Te2, … Of 24. Pe3, maar dan kan bv. 24. …, f4. 25. Pg4, Lxf2+! (of meteen e3?!) 26. Pxf2, e3! Met de dreiging e2+ als het Paard wijkt.
24. …, b4! Ja, even de zaak vastleggen en c4 verhinderen .. Let op dat nu 24. …, Lxf2+ 25. Txf2, e3 faalt op 26. Te2 en er is geen e2 aftrekschaak meer.
25. c4! Euh, dat was toch verhinderd?! Ja, maar anders doet Tc1 niet mee!
25. …, bxc3 e.p.; en passant.
26. Tc1-c2, Tg7. Toch even Pg3 verhinderen, dan wel een foutje uitlokken?! Ook 26, …, f4 leek goed, om Pe3 of Pg3 tegen te houden
Met nog negen minuten te gaan voor wit … en er dreigt Tg5! Wat gaat de loper dan doen?! Dekken dus …
27. Pg3?, Txg3 auw en 0-1!

Verrassenderwijs hield het Schaakhuis met 4-4 goed stand, hoewel zij lange tijd met 5-3 leken te gaan verliezen! Terwijl wij geen zicht hadden op 6-2; eerder 4-4, of 4,5 – 3,5 nipt gewonnen, maar niet genoeg (:-

Gelukkig deden Aat en de vd Zijdens ook het onverwachtse … zij scoorden 2,5 uit 3 waar amper 1 punt ook mogelijk leek …

Hulde, hulde, hulde!! Campione! Campione!

Op naar de KNSB … (Kan Nie Schaken Beter:)

Very Happy

Onderstaand stuk is een bijdrage van Hans.

Ook heb ik nog een leuk partijfragment voor je om aan te geven hoe dun de Van der Zijden draadjes waren.

Mijn tegenstander had net Tc5 gespeeld en ik onderzocht de variant a7, Txc7, a8D+ en beoordeelde dat als gunstig. Gelukkig keek ik ondanks de tijdnood nog even naar een andere variant, want na Txc7 sta ik schaak en kan ik helemaal niet promoveren. Kwam ik thuis pas achter. Nu vond ik het sadistische Txc4, Kxc4, a7 c2, a8D, c1D, Dc8+ en zwart kan de dame weer inleveren.

Nog wat interessante weetjes:
Bart vroeg mij of ik zin had in een tactische opstelling. Ik op bord 1 en hij op bord 3. Hun eerste bordspeler was niet zo geschikt om Blackmar Diemer tegen te spelen. Even later zag hij dat Lierse zelf al voor een tactische opstelling had gezorgd en hun beste speler tegen mij hadden gezet.
De enige wedstrijdpunten die we hebben laten liggen is tegen de nummer laatst Rijswijk 3.

Groeten, Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
vinternet
Site Admin

BerichtGeplaatst: zo apr 24, 2011 11:43 am    Onderwerp: Reageer met quote

Van harte gefeliciteerd met het kampioenschap.
Met Sherief volgend jaar vast in het eerste moet er weer een goed resultaat mogelijk zijn.
Oh maar Sherief kan ook goed bridgen.

Groeten vinternet
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Uitslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: