RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 9 mei

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di mei 10, 2011 10:36 pm    Onderwerp: Verslag 9 mei Reageer met quote

Gisteren had ik te weinig tijd om dit verslag af te maken. Toch hadden al 11 mensen het abrupt eindigende stukje gelezen dat ik alvast op de site geplaatst had. Ik hoop dat ze nog eens de moeite nemen om het verslag te lezen.

Het einde van de competitie nadert. De grote jongens zijn voorzichtig geworden, daar ze geen misstap meer willen maken. Zodoende eindigden de "top"borden beide in remise nadat er slechts 60 stukjes hout verschoven waren. Gedeeld door 4 spelers is dat dus 15 gemiddeld. Gelukkig werd er ook echt gestreden.

Wit: Peter
Zwart: Ton

1. e4 c6 2. Pc3 d5 3. Pf3 Pf6 4. e5 Pfd7 5. e6 fxe6 6. d4 Dc7 De eerste zet niet in het boek. Er stond nog 7. ... e5.
7. Ld3 e5 8. Pg5 e4 Rybka geeft als beste zet Pcxe4 en wit heeft vrijwel voldoende compensatie. 9. Le2 Pf6 10. O-O Lf5 11. f3 h6

Wit staat voor een moeilijke keuze. 12. fxe4 hxg6 is niet fijn vanwege de halfopen lijn naar de koning en na 12. Ph3 Lxh3 staat de koning zo op de tocht. Wederom is een stukoffer de beste keuze.

12. Pe6?? Maar die niet. Dat paard had op e4 moeten slaan met vrijwel gelijke stand. 12. ... Lxe6 13. fxe4 Pbd7 14. Lh5+ Kd8 15. Lf4 Db6 16. Pa4 Da5 17. Pc3 dxe4 18. Le2 g5 19. Lg3 Ld5 20. Le5 Pxe5 21. dxe5 Pd7 22. Kh1 Lg7 23. b4 Dc7 24. Pxd5 Dxe5 25. Pe3 Dxa1 26. Lg4

Wit heeft een paar matige zetten gespeeld en staat een toren achter. De hoop is gevestigd op het winnen van het gepende paard op d7. Maar daar is makkelijk wat aan te doen. Na 26. ... Dd4 27. De2 Dxb4 28. Td1 Ld4 is het paard gered. Ton doet het anders. Hij denkt dat een tegenpenning het stuk weer terug wint. 26. ... Dxd1 27. Txd1 e6 28. Lxe6 Ke7 29. Lxd7 Tad8 30. Pf5+ Kf6 31. Td6+ Ke5 32. g4 Lf8 33. Te6+ Kf4 34. Le8 Lxb4 35. Lh5

Ziezo, het stuk is binnen, de loper en toren veilig, dus de tegenpenning heeft niet het gewenste resultaat gehad. Helaas is nu de zwarte monarch gevaarlijk dicht komen buurten bij zijn collega aan de andere kant. Nog een stapje dichterbij en wit moet al materiaal gaan offeren om mat tegen te gaan. Rybka geeft al -10 aan. Ton heeft nogal wat tijd verloren in voorgaande complexe stellingen en gaat op pionnenjacht. En als je niet scoort, kun je ook niet winnen. 35. ... Td1+ 36. Kg2 Td2+ 37. Kh3 Thd8 38. Pg3 T8d4 39. Lg6 Txc2 40. Lxe4 Txa2? 41. Nh5+ Ke3 42. Bb1+ Kf2 43. Bxa2 De rest van de partij zal ik u besparen. Het is toch je broer. Ton overzag nog een kleine combinatie en verloor.

Ruut lijkt veel baat te hebben van de lessen van Bart. Rob werd op het laatst behoorlijk overlopen.

Martin de Groot won wel een pion van Bart Berman, maar de pionnenstructuur op de koningsvleugel gaf nu niet direct aanleiding om te juichen. Het leek erop alsof Bart een belangrijke pion zou gaan verliezen en hij gaf prompt op. Martin liet hem zien dat hij de pion nog kon verdedigen. En ik was al klaar en liet zien dat de pion toch uiteindelijk verloren zou gaan. En de computer gaf aan dat het allemaal veel eenvoudiger kon, door er een pionneneindspel van te maken dat gewonnen was. Maar misschien heb ik de stand wel verkeerd ingevoerd. Het moest namelijk allemaal uit het hoofd.

Evert en Jeroen hielden lang een hoop stukken op het bord. Uiteindelijk zag Jeroen kans er meer van zijn tegenstander te slaan en hij won.

Hans wou op zet 14 al een '=' (betekent een remise aanbod) achter zet 16 van zwart zetten. Bart bood inderdaad remise aan op het verwachtte moment en toonde daarmee aan nogal voorspelbaar te worden. Overigens was het ook remise en het werd dan ook aangenomen.

Geert won van Wim in de hem bekende soepele stijl (vertaling: ik weet niet meer hoe).

Er was weer een oneven aantal mensen in te delen en iemand (ik meestal) moest dus buiten de boot vallen. Maar als de nood het hoogst is, is de poes nabij. Gadget kwam toevallig weer eens buurten bij haar oude club. Ze was bereid om Sherief aan de tand te voelen. Andersom kun je dat beter niet doen, want ze heeft nogal scherpe tandjes. Daar kwam Sherief ook achter. Na een offer bleef Gadget de juiste verdedigingen vinden om het geofferde voor te blijven. Daar zijn computers nu eenmaal goed in. Overigens weer opvallend hoeveel buitenstaanders zich met de partij gingen bemoeien. Denken ze dat het mag omdat de computer toch niets hoort? Het is overigens maar de vraag of de menselijke speler er voordeel aan heeft. Hij wordt natuurlijk wel afgeleid. Sherief had er ook niet veel aan, want hij stond vermoedelijk al verloren.

Martin van Velzen had wind mee en kwam ver voor te staan. Een dubbele aanval kostte Aat een kwaliteit en een pion. Martin had met een mooie combinatie nog een stuk kunnen winnen, al kan het ook zijn dat ik de juiste notatie niet heb kunnen ontcijferen. Door de opwinding leek de notatie van Martin steeds meer op hieroglyfen. Dit is wat ik meende te zien.

29. Txe6! wint (29. ... Txe6 30. Td8+ Kf7 31. Tf8+ Kg6 32. f5+ en wit wint de toren terug). Zoals het ging wist Aat iets van een vesting te bouwen en Martin zag geen ingang. Remise dus.

Karel laat de laatste weken toch regelmatig zien dat hij best kan schaken. Hij kwam wel een pion achter tegen Gerard van der Zijden, maar meer dan dat zat er lange tijd niet in. Maar wat later op de avond verliest Karel vaak de concentratie en speelt dan te snel. Hij gaf pardoes materiaal weg en toen was het eenvoudig gewonnen voor zwart.

Bert tegen Gerard Milort leek een leuke partij te gaan worden, maar ineens (na 14 zetten) werd er toch remise overeen gekomen. Volgens mij was dit de stand met zwart aan zet, maar ik kan er een of twee pionnetjes naast zitten. Ik was nogal moe.

Ook ben ik niet zeker van de stand van alle overige stukken. Na Ke7 geeft Rybka inderdaad 0.00 aan na lang rekenen, dus misschien was het toch wel terecht.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: