RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 16 mei

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: wo mei 18, 2011 11:34 am    Onderwerp: Verslag 16 mei Reageer met quote

Weer een dag te laat. Ik heb het ook zo druk af en toe.

Het was niet omdat ik moest bijkomen van mijn eigen partij. Al vroeg begon ik een makkelijk te pareren koningsaanval. Zo makkelijk dat Sherief zich nog een zetje op de damevleugel durfde te permitteren. Met zijn laatste verdedigingszet leek hij niet op winst te spelen. Het liet een eeuwig schaak toe. Gezien de achterstand in tijd en de nog niet gerokeerde koning, deed ik er verstandig aan om hier op in te gaan. Omstanders dachten nog dat ik de zetten zou blijven herhalen tot zet 30, maar die hebben het weer niet goed begrepen. Ik neem of bied (meestal) geen remise aan voor de 30ste zet, maar het claimen is natuurlijk heel wat anders.

Bart kreeg een pion in de schoot geworpen door Aat en dat speelt toch niet echt lekker. Bart was danig van slag en ging akkoord met remise toen het loperpaar van Aat voor voldoende compensatie leek te gaan zorgen.

Gerard Milort had het veel moeilijker dan gedacht tegen Martin van Velzen, die de laatste weken goed in vorm is. Tot in het eindspel wist Martin alles te keepen dat hij op zich afgevuurd kreeg. Daarna ging hij moegebeukt toch KO. Jammer dat ik geen 3/4-1/4 uitslagen mag invullen. Misschien iets voor volgend seizoen. Dan kunnen we het gelijk ook hebben over de uitslag 1/4-1/4 voor te snelle remises.

Peter heeft veel opgestoken van Gerard Milort. Vooral van zijn sadistische trekjes. Arme Jan Wuister kon al vroeg opgeven toen zijn dame ineens nergens meer naar toe kon.

Ton verloor een pion tegen Bert, maar die had daardoor wel een dubbelpion. Wat je nooit moet doen (normaal gesproken) met een pion minder is alle stukken afruilen. Pionnen eindspelen met een pion minder zijn meestal verloren. Ton deed het toch en gaf aan dat de computer nog niet op alle fronten de mens gepasseerd is. Rybka vond lange tijd dat zwart gewonnen stond, terwijl duidelijk was dat Bert nergens kon doorbreken. Remise dus.

Partij van de week was die tussen Jeroen en Geert. Jeroen miste een paar offers. Hij liet wel een ongedekte loper slaan, maar dat was niet de bedoeling.

Wit had hier een pion kunnen winnen met 13.Pdxb5 axb5 14.Pxb5 Zwart is nu wel gedwongen om Lxh2+ te spelen en daarmee uiteindelijk het stuk terug te geven, zoniet dan volgt na elke damezet (die de dame niet weggeeft) meteen Pxd6. Het paard mag niet terug genomen worden vanwege Lxh7+ en de zwarte dame gaat verloren.

Met dus een stuk achter mist Jeroen nu een combinatie die iets terug wint en het bord in vuur en vlam zet. 21.Lxg6! Na 21... fxg6 komt 22.Pxe6 met een vork en matdreiging, waarop alleen nog 22... Lxh2+ 23.Kh1 De5 voordeel voor zwart behoudt. Na 21... hxg6 volgt ook 22.Pxe6 met verder dezelfde variant, of 22... fxe6 23.Dxg6+ en eeuwig schaak. De beste zet is nog met het paard terug naar f6, waarna de schade beperkt blijft tot een pion.

Een paar zetten later kan wit weer nemen op g6 met pionwinst, hetgeen de stand al weer bijna gelijk had getrokken. Kort daarna kwam Geert zo onder druk te staan, dat hij vergeten is verder te noteren. Hierdoor kan ik niet vertellen hoe Jeroen dan uiteindelijk toch gewonnen heeft, maar ik vermoed met een offer.

Evert offerde een stuk voor de aanval en die leek door te slaan toen Rob met zijn koning de verkeerde kant op vluchtte. Rob gaf meteen op na de volgende zet van Evert, omdat hij dacht dat hij mat ging. Bij nadere analyse bleek dat toch wel iets te voorbarig.

Ik had de indeling al af, toen ik hoorde dat Wim op vakantie was. Je hoeft geen mobiel te hebben om een mobiel te bellen, Wim. Dat kan gewoon met de huistelefoon. Gelukkig was ik blijkbaar vergeten dat Floris me zou bellen als hij weer wel zou komen. Dus hadden we toch weer een even aantal. Nog meer geluk was het dat ik Wim en Floris tegen elkaar had ingedeeld. Ik hoefde dus niet opnieuw in te delen.

Volgende week om 19:15 is er weer een les van Bart. Dit keer schijnt het over pionnen eindspelen te gaan. Erg leerzaam, al halen de meeste leden dit eindspel nooit. Er zit altijd meer in dan je denkt.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: