RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 29 augustus

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di aug 30, 2011 4:54 pm    Onderwerp: Verslag 29 augustus Reageer met quote

U zult het helaas even zonder stand moeten doen. Onze webmaster Vincent Duin lijkt op vakantie en ik heb geen idee hoe je een nieuw seizoen moet starten. Zodra Vincent weer online komt, zal ik hem om een bijspijkeringscursus vragen.

Zoals gebruikelijk begonnen we de eerste ronde met indelen volgens het plan bovenste helft tegen de onderste helft. Er zaten weinig interessante partijen tussen en de meeste waren snel afgelopen. Ik heb maar weinig meegekregen van wat er zich op de andere borden afspeelde, dus bij sommige partijen geef ik alleen de uitslag.

Martin van Velzen - Gerard Milort 0-1

De partij tussen Bart Verbaan en Jan Wuister leek snel afgelopen. Ik zag de stukken weer in de beginstand en beide heren waren niet in de zaal. Later bleek dat ze een tafel verder speelden en ze waren even wezen roken. Bart deed er van de favorieten redelijk lang over, maar won wel.

Sherief el Sayad had met wit nog niet veel bereikt in het middenspel. Een fout van Martin de Groot was echter zo ernstig, dat het gelijk uit was.

Peter Ingenhoes kwam al snel met 2 paarden dreigend opzetten. Rob Berger wist het nadernde onheil niet tegen te houden en verloor materiaal. Een tweede aanval werd hem fataal.

Karel van Leeuwen was, geloof ik als eerste klaar. Hij had weinig in te brengen tegen Ton van der Zijden.

Aat van der Toorn - Wim Pronk 1-0

Evert van Dalen ontwikkelde niet goed en kwam op zet 13 al in de problemen tegen Hans van der Zijden. Toen hij verkeerd afruilde stond de teller al op -3. Hij probeerde nog een tegenaanval op te zetten, dreigde ook even mat in 1, maar Hans trapte nergens in.

Er was slechts een kleine verrassing. Ruut de Boer hield zeer lang stand tegen nieuw lid Peter Monté. Door enorme passiviteit (De1-De2-De1-De2) had Ruut een pion verloren, maar daarna ging hij er nog eens voor zitten en liet Peter nog behoorlijk werken voor zijn punt. Even voor het einde zat Peter in de problemen in de volgende stelling:

Ruut dreigt binnen te vallen met Dxg6+ en daar moet dringend wat aan gedaan worden. Mogelijkheden zijn Ph8 of Pg4, maar dan heeft wit wat voordeel. Peter vindt de enige zet waarmee zwart in het voordeel blijft. 40... Pxe5! Dekt g6, maar wat nu na de logische tegenzet? 41.dxe5 Er staat nu een stuk in en g6 staat niet afdoende verdedigd. 41... Le8!! En als wit nu op f6 slaat, dan speelt zwart Dd1+ en wint een van de aangevallen stukken weer terug. Ruut speelde in paniek en tijdnood een veel mindere zet (Pxg5) en verloor snel daarna. Hij had echter nog een zet die vermoedelijk remise is: 42.Lxf5 gxf5 43.exf6 Dxf6 44.Df2 Als zwart de pion dekt, houdt wit met Df4 de f-pion op de kleur van de loper. De loper is hierdoor blijkbaar zo zwak dat het voldoende compensatie is voor de pion achterstand. Als zwart de pion doorschuift naar f4 i.p.v. dekken, dan gaat die snel verloren.

Volgende week ronde 2. Voor de nieuwe leden; als je verhindert bent, bel dan uiterlijk voor maandag 19:30 de wedstrijdleider op (06-81180114 of 06-24886543).

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: