RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag externe wedstrijd van het eerste

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: vr sep 30, 2011 10:53 pm    Onderwerp: Verslag externe wedstrijd van het eerste Reageer met quote

Het eerste speelde donderdag de eerste wedstrijd in de promotie klasse uit tegen SHTV 1. Wij waren ernstig verzwakt daar onze sterkste speler Hans Zwartveld, speciaal aangekocht voor 60 miljoen om op het eerste bord wat punten te behalen, verhinderd was. Dit mede doordat hij een verkeerde datum had doorgekregen. Bart hielden we disciplinair op de reservebank. Die scoort toch alleen maar halfjes en is nog niet wedstrijdfit. Ook had hij elders verplichtingen. Met invallers Dennis Wareman en Floris trokken wij vol goede moed naar de Bosbesstraat 5, waar ons een team wachtte met gemiddeld 129 elo meer. Er werd weer besloten tot een tactische opstelling. Vorig jaar tegen Schaakhuis mocht ondergetekende als kanonnenvoer dienen op bord 1. Ik verloor, maar het team won. De tegenstander ziet mij op bord 1 en denkt “Hoe slecht moet de rest dan wel niet zijn?” Een klassiek geval van onderschatting.

Bord 7:
Dennis kwam door omstandigheden een kwartier later binnen en had dat netjes laten weten. Ondanks de tijd achterstand leek hij heel aardig te staan. Het was een buigen of barsten stelling. Zijn tegenstander boog zich nog eens goed over de stelling en barstte niet. Dennis verloor materiaal en het iniatief. 1-0

Bord 5:
Peter had een pion geofferd en kreeg daarvoor meer dan voldoende compensatie. Zijn stelling werd steeds beter en de SHTV’er had moeite om zijn torens te ontwikkelen. Na 27 zetten gaf hij het op. De 252 elopunten die hij meer had dan Peter, hielpen hem niet. Ik had de partij graag hier laten zien, maar de notatie klopte niet helemaal. Misschien dat Peter zelf er nog wat over wil schrijven. 1-1

Bord 3:
Sherief kon niet veel uitrichten tegen de stugge verdediging van zijn tegenstander. Een vreemde tactiek overigens om te verdedigen als je rating duidelijk hoger is. De remise was een goed resultaat voor ons. 1½-1½

Bord 2:
Gerard won maar liefst 3 pionnen. Helaas stonden ze allemaal op een lijn en had zwart een vreselijk stelling. Na elke paar zetten verminderde de voorsprong. Toen het qua materiaal weer gelijk stond en in positie nog niet, vreesde ik het ergste. Het bevreemdde mij dan ook zeer dat wit hem remise aanbood. Gerard nam het aan en zal vast nog wel uitleggen hoe de vork in de steel zat. 2-2

Bord 8:
Floris speelde tegen een jeugdlid en leek overspeeld te worden. De jongen speelde snel en zat erg te drukken op de koningsstelling. Maar Floris hield ook in tijdnood de boel goed gesloten en zijn remise aanbod werd toen maar aangenomen. 2½-2½

Bord 6:
Van de partij van Ton heb ik niet veel gezien. Hij kwam wel langzaamaan wat slechter te staan. Hij hield helaas geen stand. 3½-2½

Bord 1:
Daar zat ik dus. Mijn opponent had 2060 rating. Hij speelde de opening snel en gaf mij geen kans mijn geliefde spelletje te spelen.
Hans (1850) – Hans Segers (2060) [A34]
1.c4 c5 2.g3 Pf6 3.Lg2 d5 4.cxd5 Pxd5 5.Pc3 Pc7 Ziet er wat passief uit, maar is gewoon theorie.

6.Pf3 Pc6 7.0–0 e5 8.d3 Ld7 9.b3 Zet mijn loper liever op de lange diagonaal. 9... Le7 10.Lb2 0–0 11.Tc1 Tc8 Mijn laatste zet dreigt iets en zwart ziet het niet.

12.Pe4! Met een zet worden de pionnen op c5 en e5 van 0 en 1 maal nu ineens beide 2x aangevallen. Dat kost dus een pion. Vanaf dat moment is er van onderschatting geen sprake meer. 12... b6 13.Pxe5 Pxe5 14.Lxe5 Lc6 15.e3 Met de bedoeling Dg4 en Dxg7 mat. Rybka vindt b4 of d4 beter. 15... Pe6 16.f4 f6 17.Lb2 Kh8? Dit soort profylactische zetten begrijp ik nooit. Het is om evt. schaakjes op de diagonaal tegen te gaan. Maar doe dat dan als het dreigt. Nu verspil je een zet en later misschien nog een tweede als de koning snel naar het centrum moet. Beter was f5 zodat wit dat niet meer kan doen. Hij boft dat ik het niet speelde. 18.Lh3 f5 19.Pf2 Lf6 Twee zetten later ziet de stelling er al weer wat minder slecht uit voor zwart 20.Dc2 Lxf5 zag er ook interessant uit, maar na lang rekenen vond ik het te riskant. De zet is ook wat minder goed. 20... Tc7 21.Tcd1 Te7 Mijn hoop was dat ik ooit e4 zou kunnen spelen om daarmee een vrijpion te creëren. Maar zwart slaat dan eerst op b2 en krijgt dan een sterk paard op d4. De beste zet is hier d4 (+1.15), maar ik durfde het nog niet aan om de boel open te gooien. Ik besloot dat de loper toch beter zou staan op de lange diagonaal. Waardering zakt gelijk bijna een pion. 22.Lg2 Lb5 23.Td2 Pc7 24.Tfd1? Ik was blij dat het paard eindelijk wegging en zie helemaal niet dat e3 nu ongedekt en aangevallen is. 24... Txe3 25.Lxf6 Dxf6 26.d4 De7 Dreigt enge dingen op de onderste lijn. Ik zie het niet en snoep in tijdnood (minder dan 5 minuten) nog even een pionnetje mee. 27.dxc5 Te1+ 28.Lf1 Lxf1 29.Txe1 Dxe1 30.Td1 Allemaal gedwongen. Nu begon mijn tegenstander lang na te denken.

Als hij de dame weghaalt, dan geeft hij het zojuist gewonnen stuk weer terug. Zijn bedoeling was om hier Ld3+ te spelen, maar na Txd1 Lxc2 cxb6 axb6 Tc1 verliest zwart toch een stuk terug. Hij besluit uiteindelijk om het, gezien mijn tijdnood, gecompliceerd te houden. 30... De3 31.cxb6 Als ik er toch een tweede stuk mee aanval, dan kan het niet echt slecht zijn. Kxf1 is wel een halve pion beter. 31... Pe6 32.Kxf1 Dxb6 33.Tc1 Pd4 34.Dc5 Df6 35.Pd3 Pf3 36.Kg2 Pd4? Twee tempo’s verspeelt. Hij komt ook al aardig in tijdnood en weet het niet meer. Waardering inmiddels +2.72 met Dxa7. Maar als mens speel je het liever veilig 37.Pe5 Td8? De beslissende fout.

38.Dxd4! Txd4 39.Tc8+ Td8 40.Txd8+ Dxd8 41.Pf7+ Kg8 42.Pxd8 Kf8 43.Pc6 a6 44.b4 Hier zag mijn tegenstander dat ik van 1m10s bedenktijd naar 2m30s was gegaan. Hij gaf op met de mededeling dat hij vergeten was dat we er 10 seconden per zet bij kregen. Alsof ik dat niet gered zou hebben zonder 10 seconden per zet. Ik kan nog wel 60 zetten doen. De zet 17... Kh8 is hem dan uiteindelijk toch fataal geworden. 3½-3½

Bord 4:
Alles hing toen van Peter Monté af. Weer als laatste klaar. Helaas was een mooie stelling en veel meer tijd, verzand in kwaliteit achter en minder tijd. Dat kon hij niet meer goed schwindelen. 4½-3½

Toch een eervol verlies. Helaas zijn onze resterende tegenstanders nu gewaarschuwd.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: