RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 28 november

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di nov 29, 2011 2:34 pm    Onderwerp: Verslag 28 november Reageer met quote

Ik ben weer terug van een drukke week Tilburg. Elke dag op en neer, vaak al om 6 uur op om de files te ontlopen. Mede door de scheuring in de computerschaakwereld waren er niet veel deelnemers. De 10 beste programma’s deden niet mee omdat de organisatie (ICGA) ze als kloon beschouwd. Nieuwe schaakprogrammeurs hebben geen zin om een schaakprogramma vanaf 0 te beginnen en nemen dan een bestaand sterk programma waarvan de sourcecode bekend is. Daar wordt dan wat aan veranderd en ze noemen het hun eigen programma. De ICGA staat nu voor een moeilijk beslissing. Klonen toch toestaan (mits er duidelijk veel aan het gekloonde programma verbeterd is en de bron wordt genoemd), of langzaam het toernooi laten doodbloeden. Het wordt ook steeds moeilijker om sponsors te vinden. ChessBase deed dat o.a. altijd, maar nu een van hun topproducten (Rybka) gediskwalificeerd is, staan die ook niet echt meer te springen. De partijen waren ditmaal ook niet live te volgen op PlayChess. Officieel werd er gezegd dat dit WK niet zo belangrijk is, maar waarschijnlijker is het dat ze de ICGA een hak wilden zetten.

Er werden 3 toernooien gespeeld. Eerst werd het toernooi met ongelimiteerde hardware gespeeld. Hier deden 9 deelnemers aan mee (4 commerciële en 5 amateurs). Dit werd gewonnen door Junior met 6 uit 9. Gedeeld 2e werden Shredder en Hiarcs. Ik zat achter dat laatste programma en constateerde dat er een eerste plaats had ingezeten. Tweemaal kwam Hiarcs (wat voor deze gelegenheid even stond voor: Hans Is A Real Chesscomputer Star) zeer slecht uit de opening. Beide keren werd een vermoedelijk verloren stelling nog remise gekeept. Maar als die slechte lijnen er uit waren gefilterd... In een partij bleven we 13 zetten langer in boek, om daarna te constateren dat we gewoon een pion achter stonden. Die boeken worden meestal automatisch aangemaakt van een database. Je neemt partijen over zolang ze meerdere keren gespeeld zijn en alleen door sterkere spelers. Als een lijn positief scoort, dan mag het programma het spelen. Dat wil wel eens mis gaan. In de partij Woodpusher – Jonny stond zwart na 1.Pf3 g5 2.Pxg5 gewoon een pion achter. Het bleek dat er 2x zo geopend was en dat zwart er 75% mee had gescoord. Als ik een goede programmeur zou zijn dan zou ik een programma maken om alle lijnen na te lopen en even kort te rekenen of die lijn wel gezond is.

Tussendoor werd het snelschaaktoernooi gehouden. Vijf programma’s hadden zich hiervoor aangemeld. We konden nog een 6e programmeur overhalen om het een even aantal te maken. Er werd een dubbelrondig toernooi gehouden. Jonny won dit met 8½ uit 10. Niet het sterkste programma, maar het draait op 800 processoren en de operator is vliegensvlug. Shredder werd 2e met 7 punten en Hiarcs 3e met 5½. Ik hield wel Jonny op 1-1 (2 remises). In het eerste toernooi maakte ik verbinding via mijn laptop met een snelle machine (12 processoren) in Engeland. Grafisch was deze verbinding echter zeer traag en daardoor niet geschikt om mee te vluggeren. Ik speelde dus met mijn laptop (4 processoren).

Het laatste toernooi moest elk programma op dezelfde hardware spelen. Je zou verwachten dat de amateurs juist hier aan mee wilden doen, maar slechts 5 programma’s deden een gooi naar de titel. Na 2 bloedstollende laatste ronden mocht ik eindelijk namens Hiarcs in het midden van het podium staan (5½ uit acht). Tweede werd Junior met 5 en 3e Pandix met 3½. Die programmeur had dit niet meer verwacht en was voor aanvang van de laatste ronde, waarin hij een bye had, al vertrokken met zijn vrouw naar de Efteling.

De nacht voor de laatste dag lag ik er pas om 1 uur in. Ik had de wekker op ruim voor 6 uur ingesteld, want de programmeur zou nog wat aanpassingen voor het boek opsturen. Ik word wakker van het alarm, de kat denkt “ha, eten” en komt naar me toe. Ik aai haar nog even en val weer in slaap. 7:33 schrik ik wakker, 1u27m voor aanvang van de ronde en het is officieel 1u15m rijden. Ik start de computer vast op, geef de kat te eten, ga naar het toilet, kleed me aan en zet de laatst aanpassingen snel op een USB-stick. Geen tijd meer om te douchen of te eten. Gelukkig is het zaterdag en zijn er geen files. Na slechts 3 of 4 verkeersovertredingen, stap ik om 8:52 de speelzaal in.

Sherief – Gerard M.
1.e4 d6 2.d4 g6 3.Pc3 Lg7 4.f4 Pf6 5.Pf3 c5 6.Lb5+ Pfd7
Ld7 is nog theorie, maar de tekstzet is ook niet echt slecht. 7.a4? Na a6 La4 b5 Lb3 c4 is de loper ingesloten. Dat voorkomt wit wel met a4, maar aangezien je toch het paard niet kunt blijven pennen, was het beter geweest om dxc5 of 0-0 te spelen. De loper kan altijd nog naar e2. 7... Pc6 8.Le3 Da5 9.0–0 a6 10.Le2 cxd4 11.Pxd4 Pxd4 Wit staat toch al weer een halve pion voor. 12.Lxd4 e5? (+1.30, Lxd4 is beter) 13.fxe5 Lxe5 14.Pd5 0–0

Hier is 15.Lg4 een goede zet. Er dreigt Lxd7 Lxd7 Lb6 en de zwarte dame gaat verloren. Dit kan op 2 goede manieren voorkomen worden (f5 of Lxd4), maar die verzwakken de zwarte stelling wel. Sherief probeert iets anders en lijkt op het eerste gezicht materiaal te winnen, maar zwart kan zich nog net redden. 15.Lxe5 dxe5 16.Pe7+ Kg7 17.Pxc8 Dc5+ 18.Kh1 Dxc8 En het paard is gedekt. Wel blijft wit beter staan (0.64) 19.Lg4 f5 20.exf5 Pf6 21.Lh3 Dc6 22.De2 Tae8 23.fxg6 hxg6 24.Ta3 De4 En hier neemt Sherief remise aan. Zal wel lichte tijdnood geweest zijn, want hij staat natuurlijk duidelijk beter (0.81).

Hans - Bart
1.c4 c5 2.g3 Pf6 3.Lg2 e6 4.Pc3 Pc6 5.d3 d5 6.Lg5 Le7
Hier mompelde Bart dat het uit was. Ik vreesde dat ik iets over het hoofd gezien had, maar Bart bedoelde dat hijzelf de fout in was gegaan. Als dat zo was had ik toch iets over het hoofd gezien. Ik dacht lang na en meende een kans te hebben op pionwinst na... 7.Lxf6 Lxf6 8.cxd5 Lxc3+ 9.bxc3 exd5 10.Db3 Zwart kan de d-pion niet redden met Le6, want dan valt b7. De beste opties zijn 10... d4 of nog iets beter gewoon 0-0 en er is voldoende compensatie voor de pion door de betere ontwikkeling. Door zijn drukke werkschema op de maandag, denkt Bart de d-pion te kunnen dekken met 10... Pe7? Overziet pionverlies. 11.Db5+ Dd7 12.Dxc5 0–0 13.Pf3 b6 14.Da3 Lb7 15.0–0 Pc6 16.Tfc1 Tfe8 17.e3 Df5 18.c4 dxc4 19.Txc4 Tad8 20.Ph4 Pe1 is nog iets beter, ondanks dat het niet meedoet aan de aanval, maar het dekt wel de d-pion. 20... Dd7 21.Tac1 Tc8 22.Da4 Te6?

22... g5 houdt de schade nog een beetje beperkt. Zwart heeft zich te krampachtig verdedigd. Wit kan het nu op verschillende manieren afmaken. 23.Pf5 Dreigt alles af te ruilen op c6 en dan met Pe7+ het laatste zwarte stuk te winnen. De waardering is al +2.73 met vreemd genoeg 23... a6 als verreweg de beste zet. 23...Te5 24.Lxc6 Txc6 25.Txc6 Tc5 en gelijk opgegeven. Bart gaf me niet eens de tijd meer om het mat in 7 (beginnend met T6xc5) te vinden.

Martin van Velzen had veel moeite met Michel. Hij stond een pion achter en een tweede dreigde te vallen. Tijd dus om de ervaring een woordje mee te laten spreken. Martin speelde een damezet die niet veel dreigde, maar Michel vond het toch nodig om de dame aan te vallen. Martin zei dat die zet niet goed was en sloeg de toren eraf met zijn dame. De dame kon niet worden terug gepakt met een pion omdat die gepend stond. Michel was te goed gelovig en gaf gelijk op. Anders had hij wellicht gezien dat hij met zijn dame ook een toren kon slaan, waarna de penning gelijk weg was. Daarna resteerde een vermoedelijk voor hem gewonnen eindspel.

Jan Ouwerkerk overspeelde Ruut. De koningsstelling lag open en dame en toren hadden vrij spel.

Floris was heel snel klaar. Gerard vond het blijkbaar niet vreemd dat Floris zomaar toeliet dat hij een pion mocht slaan. Na een aftrekaanval zag hij waarom. Ik zei nog dat een van der Zijden zoiets niet mag overkomen, maar volgens Ton was Gerard de uitzondering die de regel bevestigd.

Evert speelde een week te vroeg voor Sinterklaas en gaf een dame weg tegen Harry. Die nam deze witte Pieternella maar wat graag aan.

Geert kreeg 2 torens op de 7e rij en Rob kon daar geen verdediging tegen vinden.

Peter Ingenhoes werd flink onder druk gezet door Peter Monté. Met 2 stukken voor een toren trok zwart ten aanval en besliste de partij fraai in zijn voordeel.

Hans/Bart hadden geen verweer tegen de krachtige zetten van Johan, die wellicht de mooiste (enige) overwinning uit zijn carrière haalde. Deze overwinning was mede tot stand gekomen door Floris, Gerard M., Geert, Peter I, Bart en Hans.

Han had zijn boekje laten liggen. Wellicht had hij het verkeerde boekje meegenomen, want Gerard Milort kon die van hem niet meer vinden. Als dat zo is dan ga ik er wel vanuit dat hij de partijen van Gerard grondig bestudeert en voortaan een geducht tegenstander voor de top gaat worden.

Volgende week hebben we een snelschaakwedstrijd met Sinterklaas thema. Hier hoeft niet voor te worden afgezegd, tenzij jullie allemaal wegblijven. Dan hoor ik dat toch wel graag.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: