RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 23 januari

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di jan 24, 2012 4:58 pm    Onderwerp: Verslag 23 januari Reageer met quote

Slechts 7 partijen gisteren. Het 3e speelde uit en twee spelers waren er om 20 minuten over acht nog niet. Johan kwam toch nog binnen. De taxi moest ook nog iemand anders wegbrengen. Dat doen ze blijkbaar niet op alfabetische volgorde, want wat dat betreft staat Johan toch vrij ver vooraan. Wie niet kwam opdagen was Harry. Als je mondeling hebt afgezegd, excuses Harry, dan ben ik dat vergeten te noteren.

Het werd op veler verzoek de bovenste helft tegen de onderste. Toch nog een paar interessante partijen, door de afwezigheid van een paar onderste helft spelers waren de verschillen wat minder groot.

Gerard Milort kwam goed weg toen hij een stuk dreigde te verliezen tegen Peter Ingenhoes, met een zelfde soort val waarmee Carlsen vorig jaar van Giri had verloren. Gelukkig voor hem wist hij zich die partij nog te herinneren.

Als wit zijn loper wil redden met Ld2, dan verliest hij een stuk met e3. Na fxe3 of Lxe3 Pxe3 fxe3, gaat het paard op g5 verloren. Gelukkig heeft wit ook nog Dxe4. En dan merk je toch dat je tegen de onderste helft speelt (geintje peter, kon het niet laten). Peter denkt hier een pion te kunnen winnen met een tijdelijk stukoffer Pxc3. Na Pxc3 Da5 staan er 2 stukken in, maar De3 dekt beide. Hierna was het snel over.

Aat won al snel een pion van Jan O., maar ongelijke lopers leken nog roet in het eten te kunnen gooien. De torens van Aat waren echter net iets vervelender en wonnen nog meer pionnen.

Geert moest tegen Sherief. Beide spelers zetten sneller dan hun schaduw en de partij was dan ook al afgelopen voordat ik de hand van mijn tegenstander geschud had. Toch hield Geert het nog 22 zetten uit voordat hij een stuk weggaf.

Evert verloor een stuk, maar had er wel een vrijpion aan over gehouden. Toen Bart V. ook die onschadelijk gemaakt had, kon zwart opgelucht de partij uitspelen.

Peter M. had weinig moeite met Wim. Een koningsaanval liep niet goed af voor zwart.

Martin van V. had een hoop zelfvertrouwen overgehouden aan zijn partij van vorige week en hield de hele partij Ton binnen de remisemarge. Ton had zelfs in problemen kunnen komen na een iets te onbesuisd f5. Ook het eindspel leek gevaarlijk, daar wit een verre vrijpion kon krijgen. Maar de a-pion van Ton was al ver opgerukt en Martin moest een pion offeren om een zet eerder te promoveren, waarna een aantal schaakjes de pion weer zou terugwinnen. Remise dus.

De partij van de avond was natuurlijk mijn partij. Het is niet dat ik mezelf op de borst wil kloppen. Michel speelde de partij van zijn leven. Ik wilde spelen in de stijl van Gerard M. Slecht uit de opening komen en dan toeslaan. Dat eerste lukte vrij redelijk.

Michel - Hans
1.d4 Pf6 2.c4 e6 3.Pc3 Lb4 4.a3 Lxc3+ 5.bxc3 O-O 6.Lg5 d5 7.e3 Pbd7 8.f4 Verrassende zet. Nu ik e5 niet kan opspelen, zal ik andere wegen moeten vinden om mijn loper op c8 te activeren. 8... c6 9.Ld3 Dc7 10.Dc2 h6 11.Lh4 b6 12.Pf3 La6 13.Pe5 dxc4 14.Le2 Heel verrassend. Na heel lang rekenen vindt Rybka Pxc4 een fractie beter. Het pionoffer heeft wel als voordeel dat mijn loper nog steeds niet veel doet. Ook na 14.Pxc4 schijnt zwart warempel iets beter te staan. 14... b5 15.Pg4? Dat is jammer. Het paard stond goed op e5. 15... Pxg4 16.Lxg4 Lb7 17.O-O c5? 18.e4? Nu krijgt zwart een vrijpion. 18.f5 was beter. 18... cxd4 19.cxd4 a5 20.Tab1 Tab8 Wit kan natuurlijk niet slaan op b5 vanwege Lxe4. 21.f5 e5 22.d5 Goed gespeeld. Zwart moet nu ernstig rekening houden met f6, wit heeft ook een vrijpion en de loper doet weer niets. Toch staat zwart nog steeds iets beter. 22... La6 23.f6 g6?

Pxf6 was toch beter. Ik verlies geen pion omdat ik Db6+ als tussenzet heb. Had ik wel gezien, maar ik vond de stelling zo open worden. Wit kan nu een pion winnen met Lxd7 Dxd7 Dd2 en a5 en h6 staan aangevallen. Ondanks dat Michel dit niet zag (ik trouwens ook niet), staat wit wel eindelijk wat beter. 24.Tf3 b4 25.Dc1 Kh7 (+1.34) 26.Lxd7 Jammer, de loper kun je wellicht nog goed gebruiken voor offers. Het voordeel voor wit is weer verdwenen. 27... Dxd7 27.Th3 h5 28.Dg5? De dame is hard nodig om de vrijpionnen te stoppen. Er is ook niet veel meer te halen met een koningsaanval. 28... Dg4 (-2) 29.Dxg4 hxg4 De rest is niet zo moeilijk meer ondanks de lichte tijdnood. Ik moet alleen goed opletten op de vrijpion. Als die op d7 komt, dan kan mijn koning er niet meer naar toe. 30.Tg3 c3 31.Lg5 c2 32.Tb2 Tfc8 33.Lc1 bxa3 34.Txb8 Txb8 35.Lxa3 Tb1+ 36.Kf2 Tf1+ 37.Ke3 c1D+ 38.Lxc1 Txc1 39.Kd2 Tc4 40.Ta3 a4 41.Ke3 Tb4 42.h3 gxh3 43.gxh3 Tb3+ 44.Txb3 axb3 45.Kd2 b2 46.Kc2 Ld3+ 47.Kxb2 Lxe4 48.d6 Lc6 49.Kc3 e4 50.Kd4 Kg8 51.Kc5 Ld7 52.Kd4 Lf5 53.h4 Kf8 54.h5 gxh5 55.Ke5 e3 0-1

De uitslagen van het 3e:

Jeroen 0
Herman 1
Martin de G. 1
Han 0
Henk 1
Ruut rem.

Dus nipt de 2 punten mee naar huis genomen.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: