RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 19 maart

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di mrt 20, 2012 4:38 pm    Onderwerp: Verslag 19 maart Reageer met quote

Ton mocht na zijn knappe overwinning vorige week op Bart, nu met zwart tegen een ander kanon. Hij had alleen niet veel geslapen, dus ik vreesde het ergste voor hem. Het werd een spannende partij, waarna beide spelers zo aardig waren om commentaar op te sturen.

G.Milort - A.Q. van der Zijden
1.d4 c5 2.c3 e6 3.Lf4 Pf6 4.e3 Pc6 5.Ld3 cxd4 6.exd4 Db6 7.Dd2 Ph5 8.Lg3 Pxg3 9.hxg3 h6 10.Pf3 d5 11.g4 e5
Met het loperpaar moet je lijnen openen zeggen ze. Rybka is niet onder de indruk. 12.Pxe5 Pxe5 13.dxe5 Lxg4 14.a4 a6 15.Pa3 Le7 16.Pc2

Pion b2 staat in maar ik heb geen moment overwogen deze pion te pakken. Rybka vindt deze zet -0,84 waard. 16... 0-0-0 17.f3 Ld7 18.b4 f6 19.e6 Dxe6 Wit heeft geen compensatie voor de pion, maar exf6 gevolgd door Lxf6 was ook niet aantrekkelijk. 20.Kd1 f5 21.Pd4 Df6 22.b5 a5 23.Kc2 Kb8 Wit kan nu met Pxf5 Lxf5 Df4+ de pion terug winnen, maar na Ka8 Dxf5 Dd6 staat zwart prima, omdat Lf6 en Tc8 snel volgen. 24.Thb1 Tc8 25.Kd1 b6 26.Tc1 27.Tab1 The8 28.Pc6+ Kb7 29.c4 Lg3? Met Dh4 (-3,23) dreigt Lf4 een kwaliteit te winnen. 30.Kc2 Lxc6 31.bxc6 Dxc6 32.Kb3 Dc5 33.Ka2 Ld6 34.Tb3 Dc6 Wit kan nu Dxa5 spelen, na Ta8 cxd5 Dxa4+ Dxa4 Txa4 Kb1 is het -.60 voor zwart. 35.Tb5 Lb4? Op c5 had de loper veel beter gestaan. De druk van Tc1 valt dan weg. 36.Df4 g5 37.Dxf5 Te3?

Hier sloeg wit met de dame op d5 en bood remise aan. Met 3 tegen 6 minuten kan ik dit niet afslaan, maar wit liet nog een mooie kans liggen met de zet c5! Er kan volgen De6 Txb6+ Dxb6 cxb6 Txc1 Dxd5+ Tc6 Lb5 Tec3 Lxc6 Txc6 g3 Kxb6 f4 en de pion is moeilijk af te stoppen.

Ton

Commentaar van Gerard
Ton speelde heel goed en had lange tijd moeten winnen. Behalve op het allerlaatst… ‘Gelukkig’ zag ik het niet.

Vooral mijn 17de tot en met 20ste zet waren erg slecht. Toen werd ik even afgeleid  Maar ja, eigen schuld… Ik had tijdens de partij wel gezien dat zowel 24.Pxf5 Lxf5 25.Df4+ en slaan op f5 als 26.Lxf5 Lxf5 27.Df4+ en slaan op f5 mogelijk was; maar dan verlies ik pion c3 en is de stelling versimpeld. Met minder schwindelkansen, dacht ik…

Maar 29... Lg3 was niet de beste. Daar was Dh4 veel beter (circa -4). Op 30.cxd5 volgt dan Dxa4+. Helaas deed ik na 29... Lg3 30.Kc2, want er dreigde Te1+ dacht ik (maar dat was dus geen dreiging). Met 30.cxd5, had ik nog enige normale kansen op behoud gehad (-1,26).

Nu brak 30... Lxc6 de boel open. Ik dacht tijdens de partij dat 30... Txc6 gevaarlijker was, vanwege 31.bxc6+ Dxc6 en a4 hangt. Maar dan kan 32.Tb5 dxc4 33.Kb1 c3 (niet 33... Dd6 34.Td5! Dxd5 35.Le4!). Na 31.bxc6+ Dxc6 deed ik onnodig 32.Kb3 waar meteen Tb5 beter was. Gelukkig miste zwart 32... Dd6 (-3) en 34... Dd4 (-2,2). Toen ebde het voordeel weg.

Daarentegen had ik na 34... Dc6 wel 35.Dxa5 Ta8 36.Dxd5 Txa4+ 37.Kb1 kunnen spelen. Wel gezien, maar niet gedacht dat dat maar -0,9 was, tegen 35.Tb5 -1,6 (als Ton Lc5 had geantwoord ipv het minder goede Lb4).

Verder was 36... g5 niet zijn laatste onnauwkeurige in tijdnood; na 36... Ka7 (g6 37.c5!) 37.Dxf5 d4 38.Le4 blijft het uitkijken.

Erger was zijn laatste zet (en blunder) 37... Te3? en mijn antwoord 38.Dxd5? Stel je voor dat ik 38.c5 gedaan had… (+3) Dan hadden we een nieuwe koploper gehad . Maar ja, ik was al blij met remise!

Net als zijn vriend Razvan twee weken eerder, maakte Chris het Martin van Velzen moeilijk. Een koningsaanval van Martin waar hij 3 pionnen buit maakte ten koste van een stuk, had niet genoeg effect. Het leek een lange partij te gaan worden waarin wit uiteindelijk ging winnen. Groot was dan ook de verbazing toen even later de vrede getekend werd. Chris vertrouwt zijn eindspel (nog) niet. Een reden te meer om het veel te spelen. Zo leer je het ’t snelst. Blijkbaar houdt Chris er ook niet van als zijn partijen geanalyseerd worden. Hij gebruikt de Nederlandse en (foute) Engelse notatie door elkaar en als je het dan toch probeert blijken de zetten ook nog eens niet goed bijgehouden te zijn.

Bart had een les gepland, maar dat was de meesten ontgaan. Het thema was mat achter de paaltjes. Peter Ingenhoes kwam laat binnen en had de les helemaal gemist. Jan Wuister had er nog wel iets van meegekregen. Nadat Peter 2 pionnen was voor gekomen, werd hij verrast door zo’n vervelende dreiging. Slechts weinig zetten waren goed, maar Peter vond er een, bleef voor en won.

Han won een stuk op de koningsvleugel, omdat Evert zijn verkeerde toren naar c8 speelde (denk ik). Nu stond de toren op a8 toch een beetje niets te doen. Het was voldoende voor de winst.

Peter Monté opende met 1.f4. Het leek mij dat hij een koningsaanval van plan was, dus besloot ik maar niet kort te rokeren. Ik had ook geen zin in een lange ingewikkelde partij, want ik voelde me niet 100%. Daarom koos ik voor een korte ingewikkelde partij. Met g5 probeerde ik zelf aan te vallen. Het zag er wel leuk uit, maar goed was het niet. Peter liet me een pion winnen, maar die was nogal giftig.

13... Lh7 is hier nog het beste, maar wit staat dan wel al een halve pion beter. Ik dacht 13... Pxe4 te kunnen spelen, maar dan schiet de waardering naar +2,28 met 14.Pxe4 Lxe4 15.Lb5 Lc6 Dit had ik nog gezien en als niet vreselijk beoordeeld. Maar de witte stukken staan zoveel beter, dat stukverlies op den duur onvermijdelijk is. Peter speelde echter gelijk Lb5, waarna er nog een beetje hoop was voor zwart. Niet veel later zette ik helaas mijn toren op het verkeerde veld neer en overzag daarmee een hele kleine combinatie die me de toren kostte. Nou ja, komt goed uit dat we snel klaar waren. Morgen is er weer een partij voor beide in de beker tegen het sterke DD (3½-½ verlies vrees ik).

De partij tussen Razvan en Jan Ouwerkerk was denk ik de moeite waard om te analyseren, maar ik ben vergeten de notatie te fotograferen. Beide spelers speelden op de aanval, maar die van Wit was gevaarlijker. Hij won een pion, kreeg een vrijpion en nadat de zware stukken geruild waren, had Razvan een gewonnen eindspel.

Floris won zowaar van (voormalig) angstgegner Martin de Groot. Die moest kiezen tussen mat in 2 of de dame verliezen. Hij kon geen keus maken en gaf toen maar op. Hetgeen natuurlijk ook gewoon een keus is.

Wim had geen antwoord op de koningsaanval van Geert. Het leverde zwart torenwinst op.

Aat remiseerde tegen Bart na 13 zetten. Waarschijnlijk in een poging om het meeste contributie te betalen per gespeelde zet, volgens Floris.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: