RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 3 september

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di sep 04, 2012 6:32 pm    Onderwerp: Verslag 3 september Reageer met quote

Gisteren zijn we begonnen met de eerste ronde van de eerste cyclus. De aangekondigde verscherpte discipline pakte al gelijk goed uit. Al kon ik niet overal de klokken al aanzetten, daar er eenvoudig niet voldoende klokken al waren neergezet. En die er stonden waren meestal niet ingesteld op het juiste niveau. Maar dat zal volgende keer al wel beter gaan. Niet volgende week, want dan komt er een heuse GM, in initialen dan (Gerard Milort), een simultaan geven.

Diezelfde Gerard was zo aardig om een korte analyse te geven van zijn partij. Kort omdat de partij ook kort was.

Jan Wuister Gerard Milort
1.e4 d6 2.d4 g6 3.b3 Lg7 4.Lb2 c5 5.Pf3 Pc6 Het nadeel van 3.b3 is de druk tegen d4. 6.Lb5?! Waarschijnlijk was 6.c3 al nodig. 6... Da5+ 7.Pc3 Lg4 8.Dd3 Na 8.Dd2, Lxf3 9.gxf3 cxd4 wint zwart een pion. 8 Lxf3 Nu volgt op 9.Dxf3 cxd4 10.e5 Tc8 11.Dd5, Kf8 12.Lxc6 Dxd5 13.Lxd5 dxc3 14.Lc1 Lxe5 met twee pionnen winst.

Jan speelde: 9.Lxc6+ bxc6 en zag nu dat hij na Dxf3 cxd4 het paard op c3 verliest. En gaf op. Ik had nog gerekend met 9.d5! met tegendruk op Pc6. Ik twijfelde of ik dan Lxe4, a6 of Tc8 moest spelen. Volgens Fritz is alleen 9... Lxe4 goed genoeg: 10.dxc6 (of 10.Dxe4, Lxc3+ 11.Lxc3 Dxc3+ 12.Ke2 Da5) bxc6 11.Dxe4 Lxc3+ 12.Lxc3 Dxc3+ 13.Ke2 met voordeel voor zwart.

Aat kreeg lang goed partij van Jeroen, maar toen er een aantal zware stukken waren afgeruild, stonden de resterende stukken van Jeroen inactief toe te kijken hoe de toren van Aat binnen kon dringen en 2 pionnetjes ging opsnoepen.

Johan had duidelijk nog niet de vorm te pakken en kon geen vuist maken tegen Evert. Die joeg de koning van wit helemaal naar h5 en zette hem daar mat.

Van alle sterke schakers had Peter Mont op papier de sterkste tegenstander. Al zal Floris wel zeggen dat hij als sterke speler de sterkste tegenstander had. Vorig seizoen had Floris al gewonnen van Peter, dus een beladen duel. Er kwam een opening waar Floris met f3 een pion in de aanbieding deed, zoals wel vaker. Het geeft in ieder geval vaak leuk spel en ook deze partij is wel 3 diagrammen waard. In de eerste is wit aan zet.

Rybka geeft hier 13.Lxh6 aan met 0.00 waardering. Maar Floris wil geen remise, of ziet het niet en speelt het vrijwel even goede 13.Lh4 Een paar zetten later gaat Peter de mist in.

Hier moet zwart 16... Pg6 spelen. Peter denkt dat hem niets kan overkomen als hij de dame aanvalt en speelt 16... Pxd3. Nu kan Floris snel in groot voordeel komen met 17.Txd3! De koningsaanval wordt dan vernietigend. Na 17... gxf6 gaat zwart mat in 6. Wit dreigt 18.Lxg7 Tg8 (de loper mag nog steeds niet geslagen worden) 19.Txe7 etc. Floris speelt echter het ook goed uitziende 17.Dg3 en de stand is weer in evenwicht. Als de tijdnoodfase om de hoek komt kijken, komen ook de fouten sneller. In de volgende stelling mist Floris de beste voortzetting.

Hier, en op de volgende zet, mist Floris het goede 28.e6 met groot voordeel. Hij besluit echter tot de langzame weg door het oppeuzelen van pionnen. Een paar zetten later overziet Peter in tijdnood een dubbele aanval en geeft op.

Martin van Velzen moest het hebben van een miniem positioneel voordeeltje. De koning van Rob stond wat minder. Dat werd hem in het eindspel fataal. Een witte pion was niet meer te stoppen.

Peter Ingenhoes kwam goed weg tegen Razvan. Laatstgenoemde miste een herhaling van zetten en moest erg oppassen dat hij niet onder de voet werd gelopen door de zware stukken van wit. Hij verdedigde secuur en bereikte een pionneneindspel. Peter had wel een pion meer, maar gemakkelijk was het nog niet. Beide haalden tegelijkertijd dame, maar na 2 schaakjes van Peter zouden de dames alweer geruild worden, waarna de koning van Razvan veel te ver weg stond bij zijn enig overgebleven pion. Wit kon hem zo ophalen en daarna met een vrijpion promoveren, dus gaf zwart op.

Hans kon geen doorgang vinden in de blok beton die Ruut voor hem opgesteld had. Nadat op zet 20 eindelijk de eerste pionnen werden geslagen, ging Hans gelijk de fout in.

Hier hoefde zelfs Ruut niet lang over na te denken. Ik had niets gezien. Moet blijkbaar even wennen nu ik geen Red Bull meer drink. Na 21... Pe5 gaat de dame verloren. Gelukkig kreeg ik er nog wel een toren en een paard voor terug, maar leuk is anders. Even later werkte Ruut zich in de problemen en verloor nog een pion. Hij bood gelijk remise aan. Gezien de tijdnood van Ruut speelde ik door, maar ik stond toch nog steeds behoorlijk slechter. In Ruuts tijdnood zag hij niet de beste verdediging, terwijl ik, die toch tijd genoeg had, ook nog een hele slechte zet speelde. Ruut wist er niet van te profiteren en ging even later in verloren stand door zijn vlag.

Ton raakte niet in paniek toen Martin de Groot een bres had geslagen in de witte koningsstelling. De stelling bleef redelijk gelijk. In een poging het gat uit te bouwen tot winnend voordeel, ging Martin iets te ver. Nou ja, iets, een heel stuk te ver. Hij hief een dekking op van een aangevallen stuk en Ton hapte maar wat graag toe. Martin gaf gelijk op.

Ik stond wel even vreemd te kijken toen ik een mail kreeg van ene Cora met de mededeling dat ze toch kwam schaken. Onderop werd er getekend met Michel (Vecchi). Die Cora zal zn vriendin wel zijn. Hij verzocht mij te mogen spelen tegen Han, want dat was het vorige seizoen niet gebeurd. Daar is een reden voor. Han staat een stuk hoger en Michel kon vaak niet komen. Maar in zon eerste ronde willig ik graag verzoekjes in. Moeten natuurlijk wel beide spelers akkoord gaan. Helaas duurde de partij niet erg lang. Michel gaf al snel zijn dame weg.

Voor volgende week (de simultaan) hoeft er niet afgezegd te worden.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: