RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 8 oktober.

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di okt 09, 2012 6:32 pm    Onderwerp: Verslag 8 oktober. Reageer met quote

Het eerste team speelde een uitwedstrijd, vandaar dat er maar 8 man in de interne speelden. Ik had Floris de indeling gestuurd per sms. Gelukkig kwam iedereen opdagen die verwacht werd en bleef iedereen weg die afgezegd had. Daar ik zelf niet aanwezig was, kan ik alleen de uitslagen geven.

Razvan – Floris 1-0 (Vandaar dat Floris niet meer opnam toen ik belde voor de uitslagen.)
Herman – Ruut 1-0 (Ruut is na een verlies gelukkig niet te beroerd en belde zelf.)
Geert – Martin 0-1
Rob – Jeroen 0-1

Het eerste speelde uit tegen Schaakhuis 1. Met een gemiddelde rating van 1829 tegen de 1851 van ons, een tegenstander die te verslaan zou moeten zijn, al moet je ze nooit onderschatten natuurlijk. Schaakhuis had blijkbaar een trainingskamp gehad in een ver warm land, want de kachel brandde er vrolijk op los, terwijl het buiten toch zo’n lekker weer was.

Gerard Milort op bord 2 had even niet gezien dat een verdediger van de e-pion uitgeschakeld kon worden, waarna de pion niet voldoende gedekt stond. Die ging dus verloren en veel compensatie was er niet. Wij waren dan ook verbaasd dat zijn tegenstander remise aanbood. ½-½

Peter Ingenhoes op bord 5 was flink ziek. Zijn tegenstander had hier helaas geen last van, daar de incubatietijd blijkbaar langer dan een partij was. Peter speelde een zeer scherpe variant die hij wel 16 zetten diep kende. Zwart kon een stuk winnen, maar durfde dat (terecht) niet aan en trok zich terug. Hierdoor kreeg Peter een grote voorsprong in ontwikkeling. Maar nadat hij niet meer kon terugvallen op zijn openingskennis, ging het bergafwaarts. Hij offerde een pion om de boel open te breken en zag die nooit meer terug. 1½-½

Bart speelde op bord 1 een fraaie partij. De enige die het waard is om nagespeeld te worden.

Bart Verbaan – R. Baas
1.d4 d5 2.e4 c6 3.Pc3 dxe4 4.f3 exf3 5.Pxf3 Lg4 6.Lc4 Lxf3
Bart krijgt zo wel erg veel compensatie voor de pion. 7.Dxf3 e6 8.Le3 Le7 9.0–0–0 Pf6 10.Thf1 Da5 11.g4 0–0 12.Dh3 g6 Een ernstige verzwakking.

13.Lxe6! Als zwart de loper slaat dan volgt er 14.g5 Pd5 15.Dxe6+ Kh8 16.Pxd5 Dxd5 17.Dxe7. Toch is het de beste optie. 13... Dd8 Nu gaat de waardering van +1 naar +2 voor wit. 14.Lb3 (g5 is iets beter) Dd7 15.Lh6 Td8? f7 moet gedekt blijven. Pa6 was hier de zet.

16.Lg5 (+3.99) Nog beter waren Tde1 (+4.91) en Pe4 (+5.87). 16... Pd5 17.Lxe7 Dxe7 18.Df3 Pa6 19.Tde1 Dd7 20.Pe4 Kf8?

21.Pg5 Opgegeven. Nog overtuigender uit was Pf6, maar dat had dus niet sneller gewonnen. 1½-1½

De overige borden zagen er redelijk uit. Ik wat onder druk, maar nog gelijk, Peter Montι nog gelijk in materiaal en de andere 3 borden stonden een pion voor. Maar op dat moment ging de warmte een rol spelen. Wat er precies mis ging op de andere borden kon ik niet zien, daar mijn eigen partij het langste duurde. Vier partijen op rij gingen verloren terwijl ikzelf ook op verlies stond nadat ik een stuk verloren had. De volgorde weet ik niet zeker meer. Na 2 van de 4 verliezen op rij vroeg mijn tegenstander aan zijn clubgenoten of hij remise mocht aanbieden. Hij had dus een stuk gewonnen en ik wist er slechts een pion voor terug te krijgen. Inmiddels was dat een vrijpion geworden en hij raakte lichtelijk in paniek. Hij had het punt al duidelijk geteld. Er was niet veel aan de hand en toch vond hij het nodig om na te denken totdat hij minder dan een minuut had. Toen hij niet snel antwoord op zijn vraag kreeg, stelde ik voor dat hij zelf even ging kijken. Helaas ging snel daarna weer een partij verloren en dus kon hij vrijuit doorspelen. Ik kon hem nog wel een dubbelpion bezorgen. Toen hij de dames echter wou ruilen, was het ineens niet zo makkelijk meer voor hem. Zijn paard moest 3 verbonden vrijpionnen tegenhouden en zijn dubbelpionnen liepen niet zo snel. In tijdnood maakten we beiden nog een hoop fouten, maar uiteindelijk kon mijn koning de laatste 2 pionnen ophalen en was de remise een feit. 6-2

Geen beste start dus en de volgende ronde tegen DD3 (1930 elo gemiddeld) hoeven we ook geen punten te verwachten. Al verloor DD3 wel verrassend met 1-7 tegen DSC 4 (1940 elo gemiddeld). Laten we hopen dat tegenstanders hierna ons gaan onderschatten.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: