RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 29 oktober

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: wo okt 31, 2012 6:11 pm    Onderwerp: Verslag 29 oktober Reageer met quote

Het eerste speelde thuis tegen DD 3, vandaar dat ik mijn aandacht vrijwel geheel vestigde op de verrichtingen van mijn teamgenoten en op mijn eigen partij. Ik weet dan ook niets zinnigs te zeggen over de interne competitie. De uitslagen kunt u in de e-mail vinden.

Voor aanvang van de wedstrijd zag ik een jongen een recente partij analyseren met de bord 1 speler van DD. Hij was 15 jaar en sprak Engels. Ik hoopte dat hij mijn tegenstander niet zou zijn. Die jonge spelers stijgen zo snel op de ratinglijst, dat je altijd tegen een veel betere speler speelt dan hun elo aangeeft. Nadat ik me had bezig gehouden met de indeling van de interne, liep ik naar mijn plaats. Iedereen zat al. Tegenover mijn lege stoel zat natuurlijk die jonge speler. Zijn naam was Daniil Kolodkin (Russich voor klotekind denk ik), een Russiche grootmeester in wording vreesde ik. Maar Bart stelde me gerust. Volgens hem had hij dan wel op bord 1 gezeten.

DD 3 heeft een gemiddelde rating van 1953, ruim boven de 1865 van ons, en had in de eerste ronde met maar liefst 7-1 verloren van DSC 4. Toch begonnen we goed. Dennis Ramondt, die het eigenlijk te druk heeft om op maandagavond te schaken maar voor externe wedstrijden graag een uitzondering maakt, zat een uur lang tegen de beginstelling aan te kijken. Zijn tegenstander kwam niet opdagen. 1-0

Peter Ingenhoes speelde tegen iemand met bijna 300 elopunten meer. Waarschijnlijk wist Peter dat zelf niet, zodat hij niet geïntimideerd was. Volgens mij stond hij al licht beter, toen zijn tegenstander zijn dame in liet sluiten. 2-0

Peter Monté speelde weer een indrukwekkende partij en gaf zijn tegenstander geen kans. Peter kwam steeds beter te staan. Toen zijn dame binnenviel en een paar pionnen kon oppeuzelen, was de partij snel over. 3-0 Peter zal de partij waarschijnlijk analyseren voor het clubblad.

Bart had een pion geofferd en leek daar helemaal geen compensatie voor te hebben. Ik vond de DD’er eerder beter staan. Groot was dan ook de verbazing toen ik hoorde dat er tot remise was besloten. 3½-½

Aat had in het middenspel wel iets meer initiatief, maar hij wist dit niet uit te bouwen. Ook hier werd remise overeen gekomen. 4-1

Ton heeft zijn eigen partij van analyse voorzien.

R. Henn - A.Q. van der Zijden
1.d4 c5 2.d5 g6 3.c4 Lg7 4.Pc3 d6 5.e4 Pd7 De theorie geeft Pf6. 6.Pf3 Pe5 7.Pxe5 Lxe5 8.Ld3 Ld7 9.0-0 Pf6 10.Pe2 Wit wil geen Lxc3, en dreigt nu f4. 10... Pg4? 11.h3

Mijn bedoeling was om na f4, Lg7 te spelen. Pf6 kost na f4 een pion, dus dan maar een dubieuze aanval. 11... Lh2+ 12.Kh1 h5 13.f3 Le5 14.fxg4 hxg4 15.Lf4 Lxb2 Rybka had liever Lxf4 gespeeld, maar vereenvoudiging is niet in mijn belang. 16.Tb1 Lg7 17.g3 Txh3+ 18.Kg2 e5? Zwart had beter b7 kunnen redden met b6 of Dc7. Ik meende met tempowinst een loper op c6 te kunnen krijgen. 19.dxe6 ep Lxe6 20.Txb7 g5 21.Le3 Le5 22.Dc1 Dc8 23.Db1 f6?

Wit kan nu met Lxg5! fxg5 Db5+ Ld7 Txd7 Dxd7 Tf8+ naar winst afwikkelen. 24.Db3 Ld7 25.Tb1 Wit wil op b8 wat zware stukken ruilen. 25... Ke7 26.Tb8 Txb8 27.Dxb8 Da6 28.Db3? Wit wil niet a2 verliezen, omdat dan Txg3+ mogelijk wordt, maar na Tb7 Dxa2 Dc7 Txg3+ Kf1 is wit veel sneller met mat geven. 28... Dc8 29.Th1 Voor het eerst staat zwart volgens Rybka iets beter. 29... Dh8 30.Dd1 Lc6 31.Lf2? Wit wil zijn paard ontlasten van de verdediging van g3, maar nu krijgt hij een stoomwals over zich heen. 31... f5 32.Db1? f4? Wint ook, maar fxe4 Lxe4 Txh1 Dxh1 Lxe4+ levert een score van +12 op. Tot mijn verdediging kan gezegd worden dat ik nog maar enkele minuten over had. 33.gxf4 gxf4 34.Pxf4 Lxf4 35.Dg1 Dh7 36.De1 Th2+ 37.Txh2 Dxh2+ 38.Kf1 Dh3+ 39.Ke2 Df3+ 40.Kf1 Dxd3+ en opgegeven. 5-1

Na 14 zetten in mijn partij was er al een hoop afgeruild. Het leek op een remise af te stevenen. Wel had ik zeer veel tijd besteed om te kijken hoe ik kon voorkomen dat hij de open lijn zou krijgen. Desondanks deed ik dat niet goed en liet me verleiden tot een zwakke zet. Meteen kreeg wit initiatief. Daar had hij veel meer uit moeten halen, maar hij liet mij ontsnappen naar een gelijk eindspel. Een paar zetten later kan ik zelfs een pion winnen, maar het is wel gevaarlijk vanwege een witte vrijpion.

Zwart aan zet. 25... Pd5 26.a3 Lxc4 27.Txc4 (na 27.Lxc4 verliest wit een stuk na Pe3) Td2 28.Kf2 Ta2? Hier ga ik voor de pionwinst, maar dat is een beetje gevaarlijk. Veiliger was 28... Tb2! Het houdt de witte opmars tegen, ik krijg tijd om de koning nog wat dichter bij te halen en uiteindelijk wint dit ook een pion. 29.b5 Txa3? De stelling wordt alweer als gelijk beschouwd. De vrijpion die er gaat komen is voldoende compensatie voor de a-pion. Het vervelende is echter dat ik zeer krap in mijn tijd zit (minder dan 4 minuten). 30.c6 bxc6 31.bxc6 Pc7 32.Td4 Tc3. Hier had ik mijn paard gewoon weer terug moeten zetten naar d5. Mijn zet is ook niet slecht, maar het vergt veel meer verdedigingskunst. 33.Td8+ Pe8 Verplicht, want na Ke7 Td7+ zou ik het paard gaan verliezen. 34.Lb5 Ke7 35.Td7+ Kf6 36.Txa7 Ke5? Hier is Pd6 het beste. Ik wil naar de c-pion, maar verlies daardoor pionnen op de koningsvleugel. Wit bereikt een volkomen gewonnen eindspel en verknalt dat vervolgens weer.

Hier is 50.Tf6 volkomen uit. Hij speelde echter 50.Txe6 waarna hij waarschijnlijk schrok van mijn 50... Txf4. Nog steeds wel gewonnen voor wit, maar het is niet makkelijk meer. De beste zetten zijn nu Th6 of Td6+. Hij speelt na lang nadenken echter 51.Kxf4 en dan is het remise. Mijn koning komt te dichtbij. 51... Kxe6 52.Kg4 Kf7 53.Kf5 Kg7 54.h4 Kf7 55.h5 Kg7 56.Ke6 Kg8 57.Kf6 Kf8 58.g6 en hier dacht ik dat ik het toch nog vergooid had. Als ik sla is het verloren en in de korte tijd die mij nog restte, vreesde ik ten onrechte dat andere zetten ook niet toereikend waren. Ik speelde nog Kg8, maar voordat ik de klok kon indrukken en er 10 seconden bij zou krijgen, was mijn tijd helaas verstreken. 5-2

Gerard Milort had een goede stelling en meer tijd. Hij blunderde echter een stuk voor te weinig pionnen en kon toen alleen nog maar verdedigen. Het was een kwestie van tijd voordat zijn tegenstander de juiste weg zou vinden, maar die had hij niet. Gerard bood nog remise aan, maar dat werd niet aangenomen. Even later had Gerard gewonnen op de klok. Overwogen wordt nu om het woord Milorten in het schaakjargon op te nemen, om aan te geen dat je hebt gewonnen in een gelijke of verloren stand. Je hebt natuurlijk al schwindelen, maar Gerard doet het toch iets anders.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: