RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 25 februari

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: do feb 28, 2013 1:24 am    Onderwerp: Verslag 25 februari Reageer met quote

Verslag 25 februari 2013

Er waren een paar indelingen met een groot verschil in sterkte. Dit kwam omdat het 2e extern speelde. Helaas was er voor Rob geen partij. Tegenstander Geert had zich niet bij mij afgemeld en ook Johan, die altijd met zijn bord ergens aanschuift bij een oneven aantal, had vergeten te melden dat hij niet kwam. Als ik dit van tevoren weet, dan is er evt. iemand te vinden die het niet zo erg vindt om eens een keertje toeschouwer te zijn en anders neem ik zelf wel die taak op me.

Ook nog goed nieuws. We hebben een nieuwe aanwinst voor de externe, Martin Dijkhuizen, een sterke speler (1957 elo). Hij heeft helaas te weinig vrije tijd om ook intern te komen spelen. Zou ook lastig worden met 3 Martins. Afgelopen maandag kwam hij kennismaken. Ik gaf mezelf de eer om hem aan de tand te voelen.

Hans – Martin Dijkhuizen
1.c4 e6 2.g3 Pf6 3.Lg2 d5 4.d4 c5 5.Pf3 Pc6 6.cxd5 exd5 7.0–0 Le7 8.Pc3 0–0 9.a3 Schijnt wel eens gespeeld te zijn maar is toch niet echt een lekkere voortzetting. Het was bedoeld om b4 voor te bereiden, maar na c4 van zwart heeft de hele zet weinig nut gehad. c4 10.Te1 Lf5 11.Lg5 Te8 12.Ph4 Pe5 was een beter plan. Le6 13.e3 h6 14.Lxf6 Lxf6 15.Pf3 Tb8 Hier kon ik ondanks lang nadenken geen plan meer verzinnen. Ik deed maar een zet die me nuttig leek. 16.Dd2 b5 17.Pa2 a5 18.Tac1 b4 19.Pe5? Met het idee dat ik na Pxe5, dxe5, Lxe5 op b4 wel weer de pion terugwin. Helemaal niet bedacht dat zwart natuurlijk ook eerst met de loper kan slaan. Lxe5 20.dxe5 Pxe5 En nu dreigt er een uitermate vervelende paardvork op d3, die helaas niet met Lf1 te pareren valt. De waardering is al -2. 21.Tf1

Zwart heeft nu een leuke zet met c3! Na bxc3 komt b3 en het paard heeft geen velden meer. Gelukkig is mijn tegenstander geen computer. Pd3 Zoals wel vaker was ik de eerste 2 uur van de partij nogal duf. Ik vermoed doordat het avondeten nog niet verwerkt is. De resterende zetten die ik speel, zitten echter allen in de top 3 keuze van de computer. De meesten zelfs de eerste keuze. En dat met steeds minder tijd op de klok. Misschien toch maar eens eerder gaan eten. 22.Tb1 Dd6 23.axb4 axb4 24.Pc1 Lf5 25.Ta1 Pxc1? Een merkwaardige zet. Het paard stond er flink vervelend te zijn. 26.Tfxc1 Ld3 27.Ta5

Ik vermoed dat Martin de pion op d5 niet meer durfde te redden met Te5, vanwege f4, Tf5, g4, maar na f4 is Db6 heel sterk. Nog beter is echter gewoon d4. Na Td5 slaat zwart op e3 en valt ook een dame aan. Db6 28.Txd5 En wit staat zowaar nipt beter. Ted8 29.b3 Txd5 30.Lxd5 Td8 31.bxc4 Le4 32.Td1 b3 33.Db2 Lc2 34.Td2 Da5 35.Txc2 bxc2 36.Dxc2 Txd5 Met remise aanbod. Met nog zo'n 90 seconden op de klok, neem ik dat maar aan. ½–½
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=7104

(Commentaar Gerard Milort bij zijn partij.)
Na veel potjes tegen Aat met 1.d4 Pf6 2.Pf3 d5 3.c4 c6 en een keertje 1.f4 koos ik nu eens voor 1.b3 Pf6 2.Lb2 d5 3.e3. Peter Ingenhoes schoot spontaan in de lach. Een ode aan Bent Larsen, zei hij terecht. Na 11 zetten hadden we de volgende stelling bereikt:

Met 12.Pxd5 wint wit een pion, wegens de ongedekte positie van de loper op g7. Terugslaan op d5 is dus geen pretje, en Aat speelde daarom 12... Td8!, met indirecte druk op d2. Het paard kan nu niet spelen, want na 13.Pxf6+ Lxf6 14.Lxf6 komt Dxd2+ tussendoor, dus ik moest wel antwoorden met 13.Lxf6. Na 13... Lxf6 kan ik wel 14.Pxf6+ spelen en daarna d2 gaan dekken door d4 te spelen. Aat sloeg daarom 13... exf6.

Hier overwoog ik serieus ‘voor het publiek’ het grappige en spectaculaire 14.Dxf6?! te spelen; met als idee dat wit zowel na 14… Lxf6 15.Pxf6+ en 16.Pxd7 als na 14… Dxd5 15.Dxg7 Dxd2+ Kf1 duidelijk beter staat. Echter, zwart hoeft niet te nemen! (Het is geen dammen) Zwart speelt 14... 0-0! 15.d4 Dxd5 met stukwinst; of –beter nog- 14... Kf8! 15.Db6 Lxa1! En alle stukken kunnen in de doos; met zero points for me! Gelukkig zag ik dat op tijd. Na het gespeelde 14.De4+ Kf8 15.Db4+ behield ik mijn pluspion en stond ik 1,5 punt beter. Al duurde het nog tot de 50ste zet voor de partij ten einde was.
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=7090

Peter Ingenhoes had weinig moeite met Bart Berman. Bart werd overrompeld met een koningsaanval.

Ruut had zijn pionnen voor de koning iets te ver naar voren gespeeld. Peter Monté maakte er dankbaar misbruik van en viel matgevend binnen.

Ton won van Evert, maar helemaal vlekkeloos ging dat niet. Na een paar zetten werd er geconstateerd dat de witte koning en dame verkeerd stonden. Er werd opnieuw gestart. De hint van Gerard Milort aan Evert dat hij de partij moest claimen, werd niet opgevolgd.

Ik zat nog te wachten op een verslag van het 2e. Teamleider Gerard van der Zijden was zo snel klaar, dat ik hem deze taak gaf. Blijkbaar heeft hij het nog drukker dan ik. Hij had nog wel aantekeningen gemaakt, maar hij heeft ze niet uitgewerkt en opgestuurd. Daardoor kan ik niet veel over de partijen zeggen.

Gerard was aan bord 1 het snelste klaar. Zijn tegenstander verloor al heel snel een kwaliteit en blunderde een paar zetten later er nog een stuk achteraan. Ik vermoedde een tactische opstelling van de tegenstander, maar hun speler had toch de op een na hoogste elo van hun team. 1-0

Martin de Groot liet zijn tegenstander de stand weer gelijk maken. Er waren iets teveel penningen en paardvorken. 1-1

Han speelde remise. 1½-1½

Floris had een tegenstander die, denk ik, niet inging op pionoffers. Halverwege stond Floris nog steeds geen pion achter en hij had bovendien nog veel meer tijd ook. Dat wint een stuk makkelijker. 2½-1½

Razvan had een kwaliteit geïnvesteerd en zag daar niets voor terug. 2½-2½

Martin van Velzen kreeg na een harde strijd een gewonnen pionneneindspel. Hij wist dit echter niet te winnen. 3-3

Ik zie dit wel vaker, dus wordt het tijd voor een kleine bijles.

De koning moet voor(bij) zijn pion komen.

Dit is echter remise als wit aan zet is. Zwart heeft namelijk oppositie, waardoor wit een stapje terug zal moeten doen of de pion t.z.t. een stapje voorruit moet laten doen. In beide gevallen staat de koning niet meer voor de pion en is het remise. Een uitzondering hierop is als alle stukken 2 velden dichter bij de achtste rij staan.

Nu wint wit wel na b.v. 1.Ke6 Ke8 2.d6 Kd8 3.d7 Kc7 4.Ke7.

Je kunt de zwarte koning wel naar achteren dringen, maar als zwart het goed speelt, is er niets aan de hand.

Zwart aan zet doet Kd7, zodat hij oppositie kan nemen als de witte koning naar e5 of c5 gaat. Hierdoor kan de witte koning niet verder naar voren.

Nog een voorbeeld:

Wit kan hier 1.Kc6 spelen. Na 1... Ke6 2.d4 kan de zwarte koning niet bij de pion komen. Een grote fout is hier 1.d4 waarna 1... Kd7 weer remise is. Dan nog beter 1.d3 Kd7 2.d4 en wit heeft de oppositie.

Michel speelde een goede partij aan bord 8 en won. 4-3

Dennis Wareman had het grootste gedeelte van de partij een materiaal voorsprong en bovendien veel meer tijd. Hij begon toen ineens lang na te denken en hield ons daardoor erg lang in spanning. Maar hij won tenminste wel. 5-3

Een zeer nuttige overwinning tegen een sterkere tegenstander. We zijn eindelijk van de laatste plaats af.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: