RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 4 maart

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di mrt 05, 2013 7:49 pm    Onderwerp: Verslag 4 maart Reageer met quote

Verslag 4 maart 2013

Evert had wellicht licht voordeel tegen Floris, die simultaan tegen Johan speelde en ook nog wedstrijdleider was voor het eerste. Maar om je dan mat in 2 te laten zetten lijkt me wat overdreven. Floris was gelijk zo van slag, dat hij ook niet meer zijn best deed om van Johan te winnen. Johan ook weer blij met een halfje.

Razvan tegen Jan Wuister leek op remise uit te draaien, maar Jan maakte een fout en Razvan strafte het met een combinatie af.

Martin de Groot won een pion tegen die andere Martin en bood toen maar gelijk remise aan. Zo groot was zijn ontzag blijkbaar voor zijn tegenstander.

Ruut had een toren tegen 2 stukken, maar dreigde wel binnen te dringen. Daar beide spelers geen zin hadden in verliezen, werd er maar remise overeen gekomen.

Het eerste speelde thuis tegen het eerste van Botwinnik. Een sterk team met een gemiddelde rating van 1921.

Peter Ingenhoes op bord 6 leek heel goed te staan. Hij had een pion geofferd, maar zijn stelling zag er buitengewoon prettig uit. Toen moet er iets mis zijn gegaan, want even later stond hij 2 pionnen achter met niet meer zo’n prettige stand. Toen ook nog diverse stukken geruild werden, had hij geen enkele compensatie meer. 0-1

Ons nieuwe lid Martin Dijkhuizen wou niet gelijk op een van de eerste borden zitten en kreeg bord 5 toebedeeld. Met zwart kwam hij iets actiever te staan, maar het was niet voldoende voor winst. ½-1½

Na net een verre reis achter de rug te hebben, mocht Bart plaats nemen op bord 2. Bart leek een aanval op te kunnen zetten, maar verrekende zich en verloor een stuk. Zijn tegenstander maakte het fraai af. ½-2½

Ton trof een tegenstander op bord 7, die begon met 8 pionzetten. Als sjoelstenen schoof hij ze naar voren. Ton kon vroeger ook al niet goed sjoelen, dus het zag er niet best uit. Hij was nog wel zo sportief om zelf een analyse op te sturen.

F.H. Middelkoop – A.Q. van der Zijden
1.e4 c6 2.d4 d5 3.e5 Lf5 4.h4 Dit was nieuw voor mij. Zwart gaat meestal verder met h5 of h6. Ik probeerde 4... f6 5.h5 fxe5 6.dxe5 Pd7 7.g4 Le6 8.f4 Dc7 9.Lh3 g6? 9... g5 10.Pf3 gxf4 11.Lxf4 geeft vrijwel gelijk spel.; 9... Pxe5? 10.De2 10.g5 Lf5? Nog een fout LxL moest maar is ook onvoldoende. 11.Lxf5 gxf5 12.e6 Pc5 13.Dd4 Dd6 14.Dxh8 Dxe6+ 15.De5 Lg7 16.Dxe6 Pxe6 17.h6 Lh8 18.Pe2 Pc5 19.Pd2 e6 20.Pf3 Pe7 21.Pe5 Lxe5 22.fxe5 Pg6 23.Lf4 Kf7 24.0–0–0 Pe4 25.Thg1 Tg8 26.c4 Te8 27.Td3 dxc4 28.Td7+ Te7 29.Txe7+ Kxe7 30.Lh2 b5 31.Pg3 Pc5 32.Ph5 Pd3+ 33.Kc2 Pb4+ 34.Kb1 Pd5 35.Pf6 Pf8 36.Pxh7 En opgeven. De pionnen zijn niet meer te houden. 1-0 ½-3½
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=7120

De overige borden zagen er wel redelijk uit, dus we hielden hoop.

Gerard Milort was de volgende die klaar was en ook hij leverde zijn eigen analyse:

Tegen het op papier sterkere Botwinnik moesten wij strijden voor een plek in de middenmoot. Bij verlies moeten wij ons nog ernstige zorgen maken om niet te degraderen.

Op mijn eigen verzoek mocht ik met zwart aan bord 1 plaatsnemen. De opstelling van Botwinnik was tot nu toe nogal random geweest; je wist nooit wie waar zou zitten. Maar tegen ons zaten ze, op de invaller op bord 3 na, behoorlijk op volgorde van Elo. Daardoor speelde ik net als vorig jaar tegen de sympathieke doch sterke Jan Willem Duijzer (2081). Ik had nog even gekeken naar die partij, die toen in remise eindigde. Nu gingen zowel de opening als de partij net even iets anders…

J.W. Duijzer – G. Milort
1.e4 d6 2.f4 Pf6 3.Pc3 g6 4.Pf3 Lg7 5.d3 (Na 5.d4 c5 komt de Austrian Attack van de Pirc op het bord, zoals enkele weken geleden tegen Han in de interne. Duijzer kiest nu voor de gesloten Siciliaan, maar ik speel straks geen c5 maar c6) 5... 0-0 6.g3 c6 7.Lg2 Db6! Wit komt nu moeilijker tot rokade en verliest veel tijd met het omspelen van zijn stukken. Vanuit deze Pirc-achtige opening, al heeft wit geen d4 gespeeld, ontstond na 27 zetten de volgende stelling:

Wit: Ke2; Df3; Tb1, Th2; Lh3; Pd2; pi a2, d3, e4 en g4.
Zwart: Kg8; Dc2; Td8, Tf8; Lg7; Pf6; pi a7, b7, c6, f7, f4 en g5.

Je ziet meteen al dat de witte stukken onsamenhangend verspreid staan op het bord, terwijl de zwarte stelling er logisch en solide uitziet. Wit speelde 27.Ke2 om pion d3 te dekken, maar kreeg nu een klap om de oren met 27... Pxe4! Het is meteen uit. Wit moet nu zijn dame offeren, want zijn paard op d2 staat gepend en na 28.dxe4 komt Txd2! en op 28.Td1 komt Pc3+. 28.Dxe4 Tfe8 29.Lg2 Deze stelling verdient ook een diagram.

Wit: Ke2; De4; Tb1, Th2; Lg2; Pd2; pi a2, d3 en g4.
Zwart: Kg8; Dc2; Td8, Te8; Lg7; pi a7, b7, c6, f7, f4 en g5.

Ik had mijzelf hier onsterfelijk kunnen maken door de partij met de mokerslag 29... Dxd3+ uit te maken. Letterlijk ‘Jan-en-alleman’ hadden dit gezien, ja, ook Jan Wuister, maar drie zetten lang weiger ik dit echter te zien. Mijn tegenstander zag het wel en kon het amper geloven. In de euforie van de overwinning had ik al een ander winstplan bedacht. Twee verbonden vrijpionnen op de derde rij leek me wel aardig. De partij eindigde met 29... f5 30.gxf5 Lc3 31.Td1 g4 (dreigt f3+) 32.Dxe8+ Txe8+ 33.Le4 f3+ en hier gaf wit het op (0-1). Op 34.Ke1 volgt g3. 1½-3½
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=7114

Aat had op bord 8 een duidelijk veel sterkere tegenstander (ruim 200 elopunten verschil). Toch leek het lang op remise af te stevenen. In het eindspel met wederzijdse tijdnood ging het echter toch mis. 1½-4½
Peter Monté had zijn tegenstander aardig onder druk en hij had ook een pion gewonnen. Bovendien had zijn tegenstander al snel razende tijdnood (met nog een bord vol met stukken). Dit noopte hem om telkens gemiddeld binnen 10 seconden te zetten. Helaas was er vrijwel geen doorkomen aan, hoe diep Peter er ook over nadacht. Na het zoveelste remise aanbod zei Peter geïrriteerd “Ja, nou weet ik het wel”. Om gelijk daarna het toch maar te accepteren. We hadden toch al verloren. 2-5

Ik had me, zoals wel vaker, vanuit de opening flink in de nesten gewerkt. Na een vroege tegenkans gemist te hebben, kwam ik toch onder de druk uit en kon afwikkelen naar een beter eindspel. Daar miste ik in tijdnood een winst, waarna het remise werd. 2½-5½
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=7115

Na de verrassende 5-3 winst van vorig jaar waren zij deze keer aan de beurt: 2,5 – 5,5 verlies voor ons. De slotwedstrijd tegen het ‘bevriende’ Westland (WSC 2) zal nu beslissend worden.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: