RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 22 april

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: do apr 25, 2013 12:33 am    Onderwerp: Verslag 22 april Reageer met quote

Bart – Gerard Milort (commentaar Gerard)
Hoewel het eigenlijk niet mocht van Bart –hij wil de partij verwerken in het volgende clubblad- toch even kort een stukje voor het verslag. Ik had op basis van het kleursaldo verwacht met wit te spelen, maar omdat ik in de 1e cyclus al wit had gehad tegen Bart, kreeg ik nu zwart. Bart begon enigszins gehinderd door hoofdpijn en stond mij buiten met donkere zonnebril op te wachten. Ik was meteen onder de indruk. Maar dat bleek niet nodig. Na vijf zetten kwam de mij niet zo bekende Byrne-variant van de Pirc op het bord, aldus Bart. Althans dat dacht hij, maar hij verwisselde twee zetten. Na tien zetten was de volgende stelling ontstaan:

DIAGRAM 1: Stelling na 10.f4-f5…

Deze zet berustte op een kleine misrekening. Na 10.Pa4 Da5 11.Dxa5 Pxa5 staat wit iets beter; en ook 10.b4 was een optie. Bart bracht met 10.f5 de dreiging 11.Le3 in de stelling, met het idee om 11… Da5 dan te beantwoorden met 12.b4 Dc7 gevolgd door 13. Pa4 en 14.Pb6 of Lb6. Maar na 10… gxf5 11.Le3 Da5 zou op 12.b4 Pxb4! gevolgd zijn. En als wit dan zijn Paard van c3 wegspeelt, bijvoorbeeld 13.Pd5, komt ook nog Pxc2+!. De dame staat dan immers gepend. Daarom moest Bart zijn heil wel zoeken in 12.Lc4! Nog steeds link voor zwart, want als ik met de f-pion doorsla op e4 komt Pg5 met lastige aanval op f7. Gelukkig had ik 12… Pg4! Er volgde 13.Ld4? Pxd4 14.Pxd4 Dc5 en zwart won een stuk en snel daarna ook de partij.
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=7195

Peter Monté kreeg al vroeg in de avond een remise aanbod van Aat. Peter nam het aan. Ton –

Razvan werd geen remise, omdat de zwartspeler een stuk weggaf.

Na een moeizame opening met zwart, was ik bang dat Peter Ingenhoes een thematisch paardoffer op f7 zou plegen. Achteraf bleek ik toch goed verdedigd te hebben en ik bereikte onderstaande stelling waarin Peter op a7 een zet eerder een pionnetje had gesnoept. Hij besloot de schuldige (loper) weer terug te spelen (17.Le3) voordat die ingesloten zou worden met b6. Achteraf had Peter liever 17.Lxd5 gespeeld. Rybka geeft voordeel voor wit aan na 17.Df3.

17... Pxc3! 18.bxc3 La3+ en waar de koning ook naar toe gaat, er volgt Dxc4 en de verdediger op d3 staat gepend. Er volgde nog: 19.Kb1 Dxc4 20.Pe4? Txd3 (of Lxe4) 21.Txd3 Lxe4 22.Thd1 Td8 23.Ld4 Lxd3+ 24.Dxd3 Dxd3+ 25.Txd3 e5 en opgegeven. Er gaat nog een stuk verloren.
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=7197

Martin de Groot won een onderhoudende partij tegen Evert. Het valt niet mee om je nog wat te herinneren na 2 dagen.

Jan won van Martin van Velzen en ook daar weet ik niets meer van. Voortaan toch maar wat meer rondlopen en evt. aantekeningen maken.

Rob speelde remise tegen Ruut. Ruut had in de eindstand wel een pion meer (1 tegen 2), maar Rob had het hem zo moeilijk gemaakt, dat hij niet voor het volle punt wenste te gaan. Ik weet ook niet zeker of de eindstand wel gewonnen was. De precieze eindstand weet ik niet meer. Maar bij het analyseren kwam de volgende stand op het bord.

Deze stand is in ieder geval wel gewonnen. 1.Kh4 is mat in 21. Maar Ruut probeerde 1.Kg4 waarna 1... Kg6 remise is. De oppositie zorgt ervoor dat wit niet voor zijn pionnen kan komen.

Vorige week woensdag speelde het eerste de laatste wedstrijd in de externe. Bij winst waren we helemaal veilig. Het werd een enerverende 4-4 (niet slecht zonder Bart die helaas ziek was) en dat bleek ook ruim voldoende. De concurrentie verloor allemaal en we eindigden op de 7e plek.

Volgende week is er om +/- 19:15 weer les van Bart. Aansluitend spelen we een toernooi waarvoor niet afgezegd hoeft te worden. Maar kom niet te laat. Er stond duoschaak op de agenda, maar gezien het feit dat het Koninginnenacht is en er wellicht niet al te veel mensen komen, is het waarschijnlijk beter om normaal te vluggeren. Hoewel het me ook wel leuk lijkt om een paar maal tijdens de partij na een signaal de loop van koning en dame te wisselen, ter ere van de abdicatie de volgende dag. Maar ik vrees dat ik dan maandag de enige aanwezige zal zijn.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: