RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 13 mei

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di mei 14, 2013 6:15 pm    Onderwerp: Verslag 13 mei Reageer met quote

Schaken is moeilijk, maar de indeling raden is nog véél moeilijker… (Gerard Milort)

Schaken is op zich al moeilijk, maar goed raden wie op maandagavond je tegenstander zal zijn is nog veel moeilijker. Zo heb ik mij al enkele keren voorbereid op een wit partij tegen Hans, maar ik wacht nog steeds met smart op deze nieuwe kans. Toen ik twee ronden geleden tegen Bart mocht, meende ik toch echt wit te krijgen. Het indelingsprogramma gaf mij echter zwart. En afgelopen maandag dacht ik met wit aan te treden tegen Peter Monté, maar de machine vond drie onderlinge potjes dit seizoen voorlopig wel genoeg en lootte Razvan (met zwart) tegen mij. Tsja, wat doe je dan? Speel ik de variant die ik daags ervoor samen met Razvan had voorbereid voor één van de (andere) toppers? Of toch maar gewoon mijn eigen spelletje… Het werd geen van beide. Met wit kwam ik goed te staan en ik kreeg snel een koningsaanval. Dat lukt me anders haast nooit . Zie hier enkele diafragmenten.

Gerard Milort – Razvan Ioan

Stelling na 13… Pf6-d5

In een Slavische opening had zwart iets te snel mijn loper op g3 geslagen met zijn paard. Omdat ik nog niet kort gerokeerd had, heb ik nu een mooie open h-lijn voor de koningsaanval. Maar hoe ga ik verder? Er zijn meerdere aantrekkelijke zetten, zoals 14.Dc2 met het idee 14… g6 15.Ld3 en er dreigt al een stukoffer op g6. Maar met 15… Kg7 eventueel gevolgd door Th8 kan zwart zich daartegen verdedigen. Ook 14.Df3 met het idee Dh3 ziet er aardig uit. Maar na 14… Pxc3 15.Dh3 h6 16.bxc3 c5 is er niet veel aan de hand. Misschien staat zwart dan wel ietsje beter. Daarom speelde ik 14.Dd3 … Ik hoopte op 13… h6 om dan met 14.Pe4 of f4 snel tot g5 te komen, om de koningsstelling te openen. Zwart koos daarom voor 14… g6.

Stelling na 14… g7-g6

Opnieuw boog ik mij geruime tijd over de vraag hoe wit nu snel verder kan komen. Het liefst wil ik direct Dh3 spelen, maar de pion op e3 staat nog in de weg. Na e4 blokkeer ik echter veld e4 voor mijn paard en onderbreek ik de diagonaal b1-h7. Wat is wijsheid? Meteen 15.0-0-0 lijkt solide, maar geeft zwart de gelegenheid om meteen 15… b5 16.Lb3 b4 te spelen, met redelijk gelijke kansen. Meteen 15.e4 is scherp, maar na 15… Pf4 16.Dg3 f6 (niet 16… g5? Wegens 17. Dh2! En wint) 17.Pxg6 hxg6 18.Dh2 Pd3+! 19.Lxd3 Dxh2 staat wit wel iets beter, maar door de dameruil is de aanval minder gevaarlijk. Ook 15.Dd2 f6 en 15.Lxd5 exd5 16.e4 f6 bevielen me niet. Dus overwoog ik hier 15.Pe2. Nu dreigt wel 16.e4, omdat Pf4 verhinderd is. Maar nu heeft zwart 15… Da5+ en dan kan ik geen b4 spelen wegens Lxb4. En na Kf1 kan ik niet meer rokeren en zijn mijn torens niet verbonden. Maar is dat erg? Van zwart doen veel stukken niet mee, en mijn aanval gaat wel verder. Dus: 15.Pe2 Da5+ 16.Kf1 Kg7 17.e4 Pf6 18.g5 Pd7 19.Dh3 Th8 Het is mij gelukt om de Dame naar de h-lijn te krijgen.

Stelling na 19… Tf8-h8

Ik heb bereikt wat ik wil en dacht dat ik hier gewonnen stond. Dat is ook zo (+6). Maar ik mis nu wel de snelste winst. Hier had ik direct 20.Pxg6! kunnen spelen. De h-pion staat gepend, en na 20… fxg6 komt 21.Dxe6 (dreigt Df7+ én Dxe7+). Op 20… Dxg5 volgt 21.Pxh8 h6 22.f4 of 22. Pxf7 en het is uit. Overigens was 20.Pxf7 minder sterk wegens Kxf7 21.Dxe6+ Ke8. Ik zag Pxg6 wel, maar dacht dat eerst Dh6+ beter was. 20.Dh6+ Kg8 21.Pxg6 Het paard is taboe: 21… fxg6 22.Lxe6 mat, en hxg6 22.Dxh8 mat. Maar nu de 5e rij vrij is gekomen, kan zwart met tempo op g5 slaan. Dat had ik even gemist. 21… Lxg5! 22.Dh3! Pf8 Zwart kan zijn toren niet redden: fxg6 23.Dxe6+ en Df7 mat. 23.Pxh8 Kxh8 24.e5 Opnieuw snel gespeeld. 24.Dh5 was ook sterk. 24… Dd2! 25.Ld3 f5 26.exf6 ep e5 27.Df3 Ook hier was 27.Dh5 sterker. Na Dxd3 komt 28.Df7 Dg6 29.Dxf8+ Dg8 30.Dxg8+ Kxg8 31.dxe5 (+7). 27… exd4?

Stelling na 27… e5xd4

Hier en op de volgende zet mis ik weer een snellere winst. Zwart had 27… Le6 moeten spelen. Omdat wit zo gewonnen staat, denk ik niet meer echt goed na. Ik speel alsof we in het Schaakhuis zitten… Met 28.Txh7+! Kxh7 29.Dh5 of ook 28.Lxh7! Kxh7 29.De4 was het meteen over geweest. Ik speelde echter eerst 28.De4 (met als idee) h6 29.f4 Lxf6 30.Txh6+ en zal wel snel winnen. Snel winnen had nog steeds gekund als ik het simpele 29.De7! had gezien. 29… Lxf6 (anders mat op g7) 30.Dxf8 mat! Ook nu is het straal gewonnen. 30… Kg7 31.Tg6+! Kf7 en na 32.Lc4+ Le6 33.Lxe6 Pxe6 34.Df5 is het over. Maar omdat zwart niet opgaf ging ik ook nog tien zetten door… Na 32.Txf6+? Kxf6 33.Dxd4+ Ke7 34.Te1 Pe6 vermeed ik de valstrik 35.Pc3? Dxe1+! 36.Kxe1 Pxd4 en zwart wint! 35.De4 Kd8 36.Lc4 Dd6 37.b4 Kc7 38.Lb3 Ld7 39.Td1 De7 40.De5+ Kb6 41.Da5 mat, 1-0.

Moraal van het verhaal: je kunt wel mooi winnen, maar meestal kan het toch nog beter!
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=7229

Peter Ingenhoes en Bart kwamen net voor het eindspel remise overeen. Ik geloof ook niet dat een van beide beter stond, dus vooruit, het mag van mij deze keer.

Ton kwam niet zo lekker uit de opening en verloor een pion aan Peter Monté. Nadat er wat stukken waren afgeruild, gaf Ton al vrij vroeg in de avond op. Zijn stukken bleven minder staan en hij wou het onvermijdelijke niet afwachten.

Hans stond, ondanks 7 zetten van Herman met hetzelfde paard, nauwelijks beter. In de volgende stand hoopte hij op een sterk centrum:

17.e5? dxe5 18.Lxc6 bxc6 19.fxe5 Ik zag nu pas dat het paard evt. naar g4 kon. Dat speelde Herman dan ook. 19... Pg4+ Om de e-pion niet te verliezen moet ik het paard wel slaan en dan krijg ik een kleine aanval over mij heen. Na een kleine analyse besloot ik het maar te wagen. 20.hxg4 Dh4+ 21.Kg2 Dxg4+ 22.Pg3 f4? (Lxe5 is sterker) 23.Lxf4? (Txf4) Zwart kan nu en op de volgende zet het stuk weer terug winnen met 23... g5 24.Lxg5 Dh3+ Kg1 Dxg3+ en wit heeft nog maar een klein voordeeltje. We zagen het beide niet. Hierdoor bleef ik een stuk voor en ik stuurde aan op afruil van veel stukken, waarna de winst niet meer moeilijk was.

Martin van Velzen kwam al heel snel een stuk voor. Evert probeert naar eigen zeggen wel eens wat en dat pakt niet altijd goed uit. Ondanks stug verdedigen moest Evert het uiteindelijk toch opgeven.

Rob kwam ook niet goed uit de opening, maar Han maakte er een lange partij van. Hij had veel tijd nodig om zijn voordeel uit te buiten.

Ruut speelde een goede partij tegen Jeroen, maar had daar weer zoveel tijd voor nodig. Ik denk dat hij veel te veel varianten te diep doorrekent. Ruut, de man die langzamer zet dan zijn schaduw. Jeroen gaf genoeg tegenstand om niet overlopen te worden. Hierdoor moest Ruut nog meer rekenen en zo werd een veelbelovende stelling in het eindspel helaas weg gevluggerd. 0-1

Volgende week is er geen schaken vanwege Pinksteren, dus tot over 2 weken.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: