RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 27 mei

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di mei 28, 2013 11:28 pm    Onderwerp: Verslag 27 mei Reageer met quote

Jeroen kwam al snel in de verdrukking tegen Ton.

15... hxg5 nog iets beter is 15... Pxh2 16.Kxh2 hxg5 16.Phf3 Ld3 17.Tfe1? 17.c4 was taaier, maar wel met een waardering van -1.37. Nu schiet de score naar -4 17... Pxf2 18.Kxf2 g4 19.Ph4 Txh4 20.gxh4 Lxh2 Mat of zwaar materiaal verlies is niet te voorkomen. De score komt onder de -10. Wit gaf dan ook op. http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=7250

Aat van der Toorn – Gerard Milort (commentaar Gerard)
Aat speelde de vier-pionnen-aanval tegen mijn Konings-Indisch en bracht met 9.e5 een boeiend pionoffer, dat wij al enige keren tegen elkaar gespeeld hebben. Helaas (Red: Hoezo helaas, je wilt toch winnen?) was zijn 10de zet niet de beste en kwam wit al snel op -1,4 waardering te staan. Kort daarna miste Aat nog twee kansjes op tegenspel. Door een fout op zijn 20ste zet werd de partij snel beëindigd.

1.d4 Pf6 2.c4 g6 3.Pc3 Lg7 4.e4 d6 5.f4 c5 6.d5 0-0 7.Pf3 e6 8.Le2 exd5 9.e5?!

Stelling na 9.e4-e5

Interessant pionoffer, al is het volgens de boeken niet helemaal correct. Kasparov speelde 9… Pg4 toen hij dit tegen zich kreeg in Vaïsser – Kasparov, Moskou 1981; precies wat ik een paar jaar geleden ook tegen Aat speelde toen hij dit in een vluggertje voor het eerst tegen mij speelde. Maar na nadere bestudering heeft Pe4 mijn voorkeur. 9… Pe4! 10.Pxe4? Theorie is 10.Pxd5 dxe5 11.fxe5 Pc6 12.Dc2 (f5) zoals Aat in oktober vorig jaar nog tegen mij speelde, al verloor hij toen ook. En 10.cxd5 Pd7! is eveneens goed voor zwart. 10… dxe4 11.Pg5 dxe5 12.Pxe4 Dxd1+ 13.Lxd1 exf4 14.0-0 Lf5? Ik had de mogelijkheid 15.Pd6 geheel overzien. Ruil op f5 dreigt en b7 staat in, terwijl 15… Ld3 (met aanval op Tf1 en pion c4) geen zin heeft, want Pd6 dekt c4. Daarom was 14… Pc6 beter. Gelukkig (Red: Juist, zo ken ik je weer) slaat Aat op f4… 15.Txf4 Le5 Dekt veld d6; maar waarschijnlijk was nu het kwaliteitsoffer 16.Pxc5 wits beste kans. Na 16… Lxf4 17.Lxf4 staat b7 in en Lf3 volgt ook nog. 16.Th4 Ld4+ 17.Kf1 Te8 Nu volgt op 18.Pd6? Ld3+ en zwart wint. 17… g5 was niet mogelijk, wegens 18.Lxg5. Wel kon meteen 17… Pc6. 18.Lf3 Pc6 19.Pf2 Pb4!

Stelling na 19… Pc6-b4

Er dreigt Pc2 met (dubbele) aanval op Ta1 en matdreiging met Te1! Bovendien dreigt er ook 20… Pd3! 21.Pxd3 Lxd3+ of 21.Pg4 Te1 mat! 20.Le4? Dit kost een stuk. Zwart slaat nu op f2 de dekking van e4 weg en valt tegelijk de toren op h4 aan. Nodig was 20.Lg5, maar ook dan staat zwart na Lxb2 (-2,9) op winst. 20… Lxf2! 21.Lxf5 Lxh4 Dit had Aat even over het hoofd gezien; maar op 21.Kxf2 komt Lxe4 met (stuk)winst. 0-1 http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=7245

Peter Monté kon in een koningsgambiet iets te makkelijk een aanval opbouwen en rolde Jan in 23 zetten op. http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=7246

Razvan wist een saaie stand op het bord te krijgen, waar ik niet veel uit kon richten. Ik had niet veel zin meer in de partij en zat al te denken aan een remise aanbod op de 20ste zet. Had hij waarschijnlijk toch niet aangenomen. Een paar zetten later kwam ik in de problemen en had ik een pion kunnen verliezen. Razvan zag het echter niet en toen hij ook nog een loper voor een paard ruilde, stonden we weer aardig gelijk. Hij probeerde toen te forceren met een loperoffer. Dat bleek zowaar te kunnen, omdat hij er 3 pionnen voor kon krijgen. Hier maakte hij weer een fout en toen stond zwart gewonnen. Het bleef echter nog lang spannend daar ik al bij zet 35 minder dan 5 minuten over had. Vijftien zetten later en nog 30 seconden op de klok, gaf Razvan sportief op. Hij had inmiddels een volledige toren minder en mat was nog maar zo’n 20 zetten verwijderd.

Martin verloor al vroeg een kwaliteit, maar wist het Peter Ingenhoes nog flink lastig te maken. Peter besloot de kwal terug te geven en even later werd er remise overeen gekomen.

Gerard van der Zijden won snel van Martin van Velzen, die een naderende penning over het hoofd zag.

Herman kon geen voordeel behalen tegen Ruut en verloor tegen het einde zelfs een pion. Uiteindelijk won Herman toch nog op de vlag.

Rob kwam vreselijk onder druk te staan tegen Evert en verloor een stuk. Er leek zelfs nog een 2e stuk verloren te gaan toen Rob de voorkeur gaf aan een pion opmars i.p.v. zijn stuk te redden. Ik noteerde in gedachten alvast 0-1. Toen ik even later weer kwam buurten, was de situatie volledig omgedraaid. Rob wist te promoveren en was nog maar een paar zetten verwijderd van het mat. Dat liet Evert zich niet meer bewijzen.

Tot volgende week.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: