RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Schevenings kampioenschap deel 1

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di jun 18, 2013 2:02 pm    Onderwerp: Schevenings kampioenschap deel 1 Reageer met quote

Gerard was vorige week wat laat met het verzenden van zijn analyses van onze onderlinge partij. Ik kreeg zijn e-mail pas binnen net nadat ik de wekelijkse e-mail verzonden had. Zelf vond ik de partij niet de moeite waard om er wat over te zeggen, maar ik kan me voorstellen dat Gerard er heel anders over denkt. Vandaar dat we eerst nog even 8 dagen terug gaan.

GERARD M - HANS VD ZIJDEN
Ik had de indeling goed geraden en mocht met wit tegen Hans. Na een wat ongelukkige openingsopzet met 6… b6 was Hans door de penning op Pc6 zijn pion op d5 kwijt geraakt. Wit kreeg daarna aanval op de koning en ook nog kans op een nieuwe penning op de d-lijn.

Stelling na 15… Le6-d5

In deze stelling ligt natuurlijk 16.Dg4 voor de hand, want er dreigt mat op g7. Maar ik was niet tevreden over de stelling die ontstaat als zwart 16… Lf6 antwoord. Na 17.Lxf6 Dxf6 heeft wit weliswaar een pion meer, maar zwart heeft verder niet veel problemen meer. Daarom kwam ik op het idee om 16.Df4! te spelen. Verhinderd Lf6 en dreigt Td1 met lastige penning. Zo houd ik de druk vast. Hans was niet blij, maar Fritz was trots op me (want die vond het de beste zet). Ook als zwart antwoord met 16… Dd6 komt na 17.Dxd6 Lxd6 18.Tfd1 met dubbele aanval op de lopers. Na het gespeelde 16… Ld6 kwam wel 17.Dg4 en nu is het voordeel van wit gegroeid tot +3.

Stelling na 18… Ld5xf3?

Voor de hand ligt hier 19.Dxf3, omdat Pe5 dan faalt op 20.Lxe5 fxe5 21.Dd5+ en Dxd6 met stukwinst; terwijl er naast Dd5+ ook gewoon Lxc6 dreigt. Maar ik dacht dat zwart zijn stuk kon redden met 19… Pe7. Dekt veld d5… Ik had helemaal overzien dat wit heel sterk gewoon weer 20.Dg4 kan spelen, waarna door de dreiging De6+ de loper op d6 alsnog verloren gaat. (NB: Ook na Tf7 of Kh8 komt immers 21.De6, vanwege de penning op de d-lijn. De loper is niet te dekken.) Ik speelde daarom 19.gxf3. Nu dreigt er ondekbaar Lxc6 of Dd5+ en Dxd6, met stukwinst. En Pe5 kan nog steeds niet vanwege Lxe5 en De6+ en Txd6. Goed gespeeld toch? Nee dus! Wit had nog veel sterker… Na 19.De6+!! Kh8 20.Txd6 moet de dame wijken (Dc7 21.Td7!) en volgt ook nog gxf3, met groter voordeel dan in de partij (+6,6). Gelukkig was het voordeel na gxf3 (+5) ook voldoende voor de winst, omdat zwart toch een stuk ging verliezen op c6 of d6. Als compensatie kon zwart na 19… De7 20.Dc4+ Kh8 21.Lxb5 Dc7 22.b5 nog met Lxh2+ een pion snoepen met schaak, maar dat mocht niet baten. Vier zetten later gaf Hans de ongelijke strijd op; 1-0.
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=7275

Strijd om het Schevenings kampioenschap nog volledig open (probeerde hij zichzelf moed in te praten.)

Maar liefst 14 deelnemers kwamen opdraven voor een gezellig avondje snelschaken. Onder hun ook oud-lid Remco Crefcoeur. Hij was toch in de buurt en deed gezellig mee.

Zoals gebruikelijk speelden we 9 ronden 5 minuten pppp. Na zo’n 5 minuten stond ondergetekende al een vol punt voor op de rest. Ik was als eerste klaar. Lang mocht ik hier niet van genieten.

De eindstand:
1. Gerard Milort 8
2. Martin Dijkhuizen 7 (48,5)
3. Peter Ingenhoes 7 (45,5)
4. Bart Verbaan 6,5
5. Razvan Ioan 5
6. Ton vd Zijden 4,5 (44)
7. Remco Crefcoeur 4,5 (41)
8. Aat vd Toorn 4,5 (38,5)
9. Martin van Velzen 4,5 (38 )
10. Hans vd Zijden 4
11. Herman Lucas 3
12. Martin de Groot 2,5
13. Bart Berman 2
14. Rob Berger 0

Volgende week deel 2. Het maakt niet uit als u deel 1 gemist heeft. U kunt gewoon meedoen.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: