RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 30 september

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: do okt 03, 2013 6:47 pm    Onderwerp: Verslag 30 september Reageer met quote

Verslag 30 september

Ik ben weer wat laat met dit verslag. Dinsdag heb ik het altijd razend druk en heb ik meestal niet meer tijd of zin om nog achter de computer plaats te nemen. Woensdag kwam het er ook niet van. Ik was begonnen aan het invoeren van de uitslagen, en kwam er toen achter dat ik Dirk Rog nog moest invoeren als nieuw lid. Daarna ging er wat mis met het online programma, waardoor ik moest wachten tot webmaster Vincent het hersteld had. Helaas was hij die dag niet aanwezig en hij las mijn bericht pas donderdag.

Het leek een eenvoudige taak te worden om in te delen, daar alle drie teams extern moesten spelen. En dan blijven er nog maar weinig leden over voor de interne. Maar de tegenstander van ons 2e trok zich vrij laat terug, waardoor er zowaar 6 man ingedeeld moesten worden. Zelf speelde ik mee in het eerste team en wij speelden uit. Ik heb tot 19:15 gewacht, om alle eventuele afzeggingen mee te nemen, en toen 3 paringen door ge-sms’t naar broer Gerard. Van de interne en de verrichtingen van het derde, volsta ik met de uitslagen. Hopelijk komt Ruut later nog met een verslag voor het clubblad.

Rob Berger – Martin van Velzen 0-1
Gerard Werkhoven – Han Feenstra rem.
Jan Wuister – Gerard van der Zijden 0-1

Johan was er ook en die schoof aan bij de partij tussen Jan en Gerard. Beiden deden zetten tegen Johan, maar zagen er op een gegeven moment geen heil meer in. Gelukkig was Martin toen klaar met zijn partij en hij nam het over. Maar ook hij kon winst voor Johan niet voorkomen.

Het derde deed het bijzonder goed tegen Scheve Toren 3.

1. Herman Lucas 1
2. Martin de Groot 1
3. Ruut de Boer 1
4. Henk Verploegh 1
5. Dirk Rog ˝
6. Evert van Dalen 1

Derhalve een 5˝-˝ overwinning.

WSC 2 – RSCBP 1
WSC 2 heeft een sterk team met een gemiddelde rating van 1870 tegen 1844 van ons. Beide teams misten een sterke speler. Bij ons was dat Bart die helaas ziek moest afhaken. Nu het tweede onverwachts niet extern hoefde aan te treden, had teamleider Ton voldoende keus voor een vervanger. Het werd Floris. Die heeft een zelfde speelstijl als Bart en woont in de buurt van Peter Ingenhoes, zodat Ton ze makkelijk kon ophalen.

In de speelzaal werd een schaal met diverse chocolaatjes neergezet. Het eten daarvan is volgens mij echter niet bevorderlijk voor het denkproces. Om mijn medespelers in bescherming te nemen heb ik er telkens een genomen als ik langs liep. Toch zeker een stuk of zes. Ik kan er ook beter tegen. Je zou het misschien niet zeggen, maar ik heb wat afgesnoept in mijn leven.

Bord 3
Peter Ingenhoes was als eerste klaar. Hij kreeg een remise aanbod en dat nam hij aan. Zijn tegenstander had het goed gedaan vorig seizoen en heeft ook bijna 200 elo meer. Een goed begin. ˝-˝

Bord 1
Ook Gerard Milort kreeg een remise aanbod en dat al op zet 14. Hij sloeg het af, anders was de volgende partij bespreking van zijn hand wel erg magertjes geworden.

Alweer tegen WSC – Gerard Milort
De laatste ronde van afgelopen seizoen nog vers in het geheugen mochten wij meteen al weer tegen WSC 2. Zou het weer net zo spannend worden als vijf maanden geleden? Ik hoopte het, want zonder zieke Bart vermoedde ik dat zij sterker zouden zijn... Zij misten echter ook een sterke speler en na anderhalf uur deden we nog volop mee. Nadat Peter Ingenhoes remise maakte tegen hun topscorer van afgelopen seizoen begon ik in een goed resultaat te geloven. Al kon het nog alle kanten op. Dat gold ook voor mijn eigen partij. Om spel te houden had ik enkele concessies gedaan en was ik remise (aanbod op de 14de zet) uit de weggegaan. Ook al stond hij iets beter. Er kon nog van alles gebeuren en het hele punt kon nog hard nodig zijn. En zo geschiedde.

Gerard Milort (RSC BP 1) – Ard Dekker (WSC 2)

Stelling na 21.b2-b4 Da5xa3

Met de zet 21.b4 offer ik een pion met als doel d5 te veroveren en aanval op zwarte stelling en pionnen te lanceren. Zwart moest wel slaan op a3. Nu volgt 22.Pxd5 Pxd5 23.Lxd5 b6? Zwart gaat nu al in de fout. Nodig was 23... Txc1 want de toren op c8 wordt zo meteen een aanvalsdoel.

Stelling na 28.Dd5-d7

De laatste 3 zetten waren 27.g5 Lc3 en 28.Dd7 met dubbelaanval, waardoor pion e7 met schaak verloren ging. Omdat zwart hier de beste verdediging miste (28... Db3! met tegenaanval op Td1 en dekking van veld f7; al staat wit dan ook gewonnen met +3,0) gaat hij snel mat! 28... Tf8 29.Dxe7+ Tf7 (Kg8 30.Td7 helpt ook niet) 30.Le5+! Lxe5 31.Dxe5+ Kg8 32.Td8+ Tf8 33.De6+ Kg7 34.Td7+ Kh8 35.De5+ en hij gaf op. Mat op g7 volgt. ˝-1˝
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=7361

Bord 2
Peter Monté speelde een variant uit het Frans met zwart, die hij volgens mij al eerder op het bord had gehad tegen Ton. Hij kende de opening in ieder geval duidelijk beter dan zijn tegenstander, gezien de voorsprong in tijd. De WSC’er hield lang stand, maar ging in tijdnood toch de mist in. ˝-2˝

Bord 7
Ton kreeg een mooie koningsaanval en leek de partij te gaan beslissen. Zijn tegenstander probeerde wat te schwindelen en leek daar succes mee te hebben. Maar volgens de computer was er niets aan de hand. Ook Ton vond een weg naar winst, al was het niet de meest snelle. ˝-3˝

Bord 6
Ik had me goed voorbereid met een middagdutje, een vroege lichte maaltijd en voor de zekerheid nog 2 energiedrankjes. Het ging daardoor lang goed. Wel iets in de verdrukking, maar keurig stand gehouden. Daarna nam ik langzaam het initiatief over. Ik kreeg beide torens op de open lijn en verbruikte vervolgens het meeste van mijn voorsprong in tijd om te kijken hoe ik binnen kon dringen. De beste zet bleek achteraf om mijn toren, die al in zijn stelling stond, van de open lijn af te halen. Dat vond ik er maar link uit zien. Een paar zetten later zag ik niet dat hij mijn pion op h6 2x aanviel. Hij had stiekem zijn loper op c1 gezet en zover kijk ik blijkbaar niet. Ik stond prompt verloren. Na een mindere zet van hem had ik nog remise kunnen maken, maar ook die zet vond ik niet. 1˝-3˝

Bord 4
Martin Dijkhuizen stond onder druk, maar hield de boel goed gesloten. Volgens mij heeft er nooit iemand echt beter gestaan. 2-4

Bord 8
Aat leek een groot gedeelte van de partij wat beter te staan. Toen hij echter pardoes zijn f-pion in liet staan, ging het snel bergafwaarts. 3-4

Bord 5
Floris had al vroeg remise aangeboden gekregen. Het stond toen nog 0-0. Een lastige beslissing. Oké, je bent invaller, maar je staat redelijk voor in tijd en je lijkt een pion te winnen. Dus Floris sloeg het toch maar af. Helaas gebruikte hij voor deze beslissing zoveel tijd, dat hij inmiddels minder tijd had. Tot overmaat van ramp was de pion voorsprong maar tijdelijk. Daarna nam zijn tegenstander het initiatief en trok de stand gelijk. 4-4

Jammer na zo’n voorsprong, maar al met al geen slecht resultaat.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: