RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 14 oktober

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: wo okt 16, 2013 7:45 pm    Onderwerp: Verslag 14 oktober Reageer met quote

Verslag 14 oktober

Het bekerteam van Sliedrecht, met allemaal KNSB spelers, was op bezoek en dat smaakte niet naar meer. Gerard Milort bericht...

Een pijnlijke nederlaag (in de Beker) ...
Niemand verliest graag, maar zeker niet door in goede stelling en lichte tijdnood een volle toren weg te geven! Een harde nul in plaats van een plusremise was het gevolg. Niet dat het had geholpen, we stonden al met 1,5 - 0,5 achter na de (enige) remise van Bart en het (ook niet zacht handige) verlies van Peter Monté, en Ton stond (erg) verloren. Maar 3 – 1 klinkt altijd nog beter dan 3,5 – 0,5. Exit KNSB Beker. Zie hier hoe ik mijn mooie spel bekroonde met een klassieke blunder.

In de opening werden al gauw de gebaande paden verlaten. Na ruil op c5 en d5 had zwart twee ‘sterke’ pionnen in het centrum. Of niet? Euwe heeft gelukkig uitgelegd dat zo’n centrum ook zwak kan worden: door het aan te tasten aan de flanken. Vandaar mijn laatste zet, pion b2-b4.

Gerard Milort (RSC BP) – Wim Pool (Sliedrecht)

Stelling na 15.b2–b4!

Ik offer tijdelijk een pion, om daarna met de toren op a7 binnen te komen. Zwart blijft dan met een geďsoleerde d-pion zitten en wit heeft een mooi blokkade veld op d4, bijvoorbeeld voor een paard. Zwart hapte niet en speelde 15... a6 Nu kan ik tussendoor op c5 slaan en meteen Pd4 spelen, maar zwart krijgt een paard op e4. 16.bxc5 Pxc5 17.Pd4 Pfe4 18.Ld2 Tcd8! Deze zet verraste me. Maar er dreigt vervelend Lc8 en Ld6 en mijn dame heeft weinig velden. Het paard op e4 de terugweg afgesloten. Op een zet als Tab1 volgt Dc7 en na De5 of Df4 komt dan Ld6. Daarom speel ik alvast 19.Df4 Nu kan ik Ld6 met Dh4 beantwoorden, want Le7 terug kan dan nog niet meteen. De stelling is in evenwicht. In de volgende fase deed zwart het niet optimaal en ik kwam beter te staan.

Stelling na 24.Lb2–b4

Zwart trekt zich niets aan van de penning op c5 en gaat met 24... f5 in de tegenaanval. Er dreigt g5 gevolgd door f4 met aanval op f2 en de koning. Dat moet ik tegenhouden. 25.h4 h6 26.h5 Da7 Gaat weg uit de penning, maar brengt wel Pc6 in de stelling. 27.Tbc1 a5? Nu kan ik kiezen voor Pc6 en Pxa5 met pionwinst, maar op a5 staat het paard veel slechter dan op d4, en de dame doet ook niet mee. Maar ik kan ook pion d5 ophalen en mijn dame centraliseren. Daarom speel ik 28.Lxc5 Pxc5 29.Dd6 Pe4 30.Dxd5+ Kh8 waarna alsnog 31.Pc6 Db6 32.Dxa5 volgde met opnieuw pionwinst. Maar vanaf dat moment kreeg zwart tegenspel met Db2 en f4, gevolgd door fxe3 en Pg5, en mijn koning lag zwaar onder vuur. En dat alles in opkomende tijdnood! Ik voelde dat ik beter tot gewonnen stond, maar ik wist dat ik ook nog kon sneuvelen. Misschien desnoods straks remise aanbieden? Maar als Ton het nog remise mocht keepen dan betekende winst een gelijkspel. Doorspelen dus. Tussen de 35ste en 38ste zet gaf ik helaas veel voordeel weg en raakte ik het spoor bijster. Ik verloor een pion en de remisemarge begon levensgroot te worden. Mits er geen blunders gemaakt worden...

Stelling na 40... Dh5-g6

Een sneaky zetje, want er dreigt niet alleen Txf3, maar ook nog Dxc2. Ik zag slechts 1 dreiging en speelde 41.Kh1?? om na 41... Dxc2 gedesillusioneerd op te geven. Weg (half) punt… G.M.
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=7423

Zelf was ik wedstrijdleider en ik moest ook een moeder met autistische zoon opvangen. De jongen is 15 jaar oud en schijnt al zijn leraren in een simultaan verslagen te hebben. Bovendien kon hij 5 partijen uit het hoofd naspelen. Daar zet ik wel wat vraagtekens bij neer, want bij onze partij lukte dat al niet bij de eerste zet van zwart. Maar wel interessant genoeg om hem eens uit te testen om te bepalen of hij bij ons op de club mee zou kunnen komen. Het werd al snel duidelijk dat hij van openingen niet veel afwist. 1.e4 d5 d3? is vrij ongebruikelijk. Na 2... dxe4 durfde hij niet terug te slaan, om dameruil en rokade verlies te voorkomen. Bij een kansloze koningsaanval verloor hij ook nog een stuk en ik verwachtte een snel einde. Ik jaagde zijn koning mijn stelling binnen, maar kon geen matnet vinden. Wel dreigde hij zelf ineens mat in 1 te geven. Ik kon afwikkelen naar een eindspel met nog steeds voorsprong in materiaal en won. Ondanks de foutjes in het begin lijkt hij mij wel in staat om mee te draaien. Het enige nadeel is dat hij het niet al te laat kan maken. Tien uur was eigenlijk wel wat laat. Maandag komt hij zich waarschijnlijk weer oriënteren. We hebben dan een herfsttoernooi (waarschijnlijk gewoon snelschaak). Dat lijkt me voor hem niet echt geschikt, maar we zullen vast wel iemand kunnen vinden die met hem een partijtje wil spelen.

Van de interne competitie heb ik niet veel meegekregen. Ik zat in de gang.

Aat won van Han en Gerard Werkhoven zette Jan Ouwerkerk weer met beide benen op de grond.

Jan Wuister kwam eenvoudig een stuk voor. Martin van Velzen dacht het tactisch terug te kunnen winnen, maar hij zag het stuk nooit meer terug. Een door Martin gemiste zet die mogelijk meer tegenkansen geboden had, bleek na analyse van de computer slechts marginaal beter te zijn dan de gespeelde zet en dus nog steeds verloren.

Dirk leek Rob te overspelen. Een paar pionnen meer en een actievere stelling. Maar Rob begon pionnen terug te snoepen en uiteindelijk mocht Dirk nog blij zijn met remise.

Martin de Groot stond beter, maar verloor toch van Ruut, nadat hij een pion had verorberd die vrij zwaar op de maag lag.

Evert bereikte een eindspel tegen Floris. Helaas stond hij toen wel een toren en een paar pionnen achter.

De komende maandag wordt er dus gevluggerd en bovendien staat er ook een schaakles gepland van Bart. Ik hoop niet dat hij het al vergeten was, maar dan is dit voor hem een herinnering. Aanvang is ergens tussen 19:00 en 19:10. Mocht Bart onverhoopt niet kunnen, dan kan ik evt. wel wat les geven. Alleen is mijn les niet geschikt voor mensen met een rating boven de 1600.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: