RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 11 november

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: wo nov 13, 2013 1:33 pm    Onderwerp: Verslag 11 november Reageer met quote

Middelkoop weer terug...
Zo zou een pulpblad wellicht koppen. Er waren er zelfs twee. Maar deze Middelkoopjes speelden voor Botwinnik, onze tegenstanders in ronde 3. Ze mochten plaatsnemen tegenover de broertjes van der Zijden. Ja, ik speelde ook mee, dus helaas waren we niet in onze sterkste opstelling. Ik heb Ruut al voor overplaatsing naar het 3e gepolst. Botwinnik had de eerste twee ronden gewonnen met 5-3, waardoor wij speelden tegen de koploper. Onze wedstrijdleider Floris kwam pas na aanvang binnen, maar dat kan te maken hebben met het feit dat hij er niet voor gevraagd was.

Bord 4:
Martin Dijkhuizen was als eerste klaar. Hij wikkelde af naar een eindspel waar hij een toren had tegen 2 stukken. Als compensatie had hij wel een vrijpion. Maar het loperpaar bleek echter weer eens veel te sterk en al snel konden de stukken weer in het doosje. 0-1

Bord 3:
Peter Monté had een stuk weten te winnen voor een paar pionnen, maar zijn koningsstelling lag behoorlijk open. En dan is het hopen dat je niet mat gezet wordt. Niet alleen kon Peter dat voorkomen, hij wist tevens zelf mat te geven. 1-1

Bord 2:
Bart verloor een kwaliteit voor 2 pionnen. Zijn tegenstander had hierdoor veel open lijnen en ook nog eens richting de koning van Bart. Een penning leek Bart fataal te worden, maar ik snap niet zoveel van schaken. Even later was ik blij verrast te horen dat Bart toch gewonnen had. 2-1

Bord 5:
Peter Ingenhoes moest de hele partij in de verdediging. Nadat er het nodige was afgeruild, stonden alle pionnen tegenover elkaar en had Peter geen problemen meer. Er werd tot remise besloten. 2˝-1˝

Bord 6:
Gezien de stand op de overige borden (knap beroerd), besloot ik in de volgende stelling wat risico te nemen.

25.f5 De computer vindt die zet niet eens zo heel slecht. De waardering gaat maar een paar tienden omlaag. Zwart staat nu ongeveer een halve pion beter. 25... gxf5 26.exf5 Kg7 27.fxe6 Th8+ 28.Kg1 Dxe6

Hier dacht Gerard Milort dat ik goede winstkansen had met 29.Pf4 (waardering echter -2.22). Ik was die zet ook van plan maar dacht dat ik hem beter even kon voorbereiden met 29.Te1. Een hele slechte zet, want na 29... Tbe8 staat mijn paard gepend en is de waardering al -3. Drie zetten later kon ik opgeven. 2˝-2˝

Bord 1:
Hier laat ik Gerard zelf aan het woord.

En al weer tegen Botwinnik...
Met de zoete herinnering van de HSB-Beker overwinning nog in gedachten mochten wij alweer thuis aantreden tegen Botwinnik in de Promotieklasse. Om hen te imponeren had ik de Beker uit de kast laten komen en duidelijk zichtbaar neergezet. Het mocht helaas niet baten. Het leek wel alsof we een kansje hadden, maar eerlijkheidshalve moet gezegd worden dat de nederlaag veel groter had kunnen uitvallen. Peter Monté won fraai, Bart stond verloren maar won gelukkig; en Peter Ingenhoes hield keurig remise. Maar de overige borden boden weinig hoop. Alleen Hans maakte kans op een punt. Aat liet zich verrassen en verloor een stuk; Ton sneuvelde al in de opening, en ondanks zijn verwoede pogingen de zaak nog te redden lukte dat niet. En ik zelf dan? Tsja, na een kleine misgreep in de opening verloor ik zomaar een kwaliteit. Met een klein beetje compensatie in de vorm van actief stukken spel ging ik op zoek naar lijfsbehoud. Misschien kon ik de lastige stelling nog keepen, al stond ik enkele keren aantoonbaar verloren. Zie wat er gebeurde...

Jan Willem Duijzer (Botwinnik) – Gerard Milort (Belgisch Park)
Opnieuw mochten Jan Willem en ik tegen elkaar. Vorige keer werd het remise na een spannende strijd waarin hij beter tot gewonnen had gestaan. Koelbloedig en taai verdedigd, gevaarlijk gecounterd en niet omgevallen. Mijn tegenstander was dus gewaarschuwd en begon voorzichtig met 1.Pf3, 2.g3, 3.Lg2, 4.0-0 en 5.d4 Ik reageerde (iets te) rustig, en na 9 zetten stond het zo:

Stelling na 9.Pf3-d4

Ik was niet helemaal alert geweest en had iets te vroeg Pbd7 gespeeld, waar ik normaal eerst Dc7 doe om veld e5 te controleren. Vervolgens had ik (na 7.d4-d5) slaan op c6 toegelaten door te rokeren (7... 0-0), in plaats van zelf eerst op d5 te slaan of Db6 te spelen. Nu werd ik gepiepeld door de zet Pf3-d4 met druk op c6 en op a8. Ik verlies tenminste een pion, maar waarschijnlijk een kwal. Of, erger nog, allebei! Het beste was hier misschien 9... Pb8 of Pe5, maar het spel ging verder met 9... Pb6. Wie weet krijg ik pion c4 terug en krijg ik de loper van g2 voor mijn toren. Dan gaat het nog wel, met het loperpaar. Maar Duijzer antwoorde na 10.Pxc6 Dc7 (met De8 kon ik de kwaliteit redden tegen een pion) verrassend met 11.c5?! Mooi, dan krijg ik de c-pion, maar ook lastig, want dan komt sterk Lf4 en moet mijn dame weg. Maar 11... d5 12.Pxe7+ Dxe7 13.cxb6 axb6 14.Pc3 is echter nog minder goed. Enkele zetten later stond het zo:

Stelling na 13... Lc8-e6

Hier verwachtte ik 14.Pa5 Da6 15.Lxa8 Txa8 en zwart doet nog mee. Maar Jan Willem vond het verrassend sterke 14.Pd8!! Met dubbelaanval op de dame. Niet verwacht, zelfs geen moment aan gedacht; omdat veld d8 zwaar gedekt staat en Txd8 met aanval op de witte dame is. Maar het kost gewoon een kwal, zonder dat wit het loperpaar hoeft op te geven. 14... Taxd8 15.Lxb7 Txd1 16.Taxd1 Tja, dat was niet de bedoeling. Het staat +2 voor wit, en ik hield al rekening met een nul. Maar het is toch nog niet zo makkelijk. De zwarte lichte stukken zijn toch behoorlijk lastig voor wit, en ik hoef slechts een kwaliteit terug te winnen, of een pion of zo, voor remise kansen.

Stelling 27... Pc4-e5

Onderweg was het oordeel van Fritz al enkele keren gewisseld van +2 naar +1 en terug. Maar nu is het voordeel voor wit geslonken tot +0,67. Inmiddels had Hans helaas verloren en stond het 2˝-2˝. Maar de overige borden (Aat en Ton) boden geen kans meer op herstel. Ik bood daarom hier remise aan, met elk nog minder dan 10 minuten op de klok. Na een blik op de overige borden en enig overleg nam Jan Willem het aanbod aan. Prompt kreeg Aat ook remise aangeboden, met nog steeds een stuk minder. Dat nam hij dus ook maar aan. Ton’s positie was niet meer te redden, ondanks zijn pogingen er nog eeuwig schaak uit te halen. Eindstand 3˝-4˝ verloren. Maar de eer gered. 3-3
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=7502

Bord 7:
Aat verloor in het middenspel een stuk en had als enige compensatie een vrijpion op de 6e rij. Met de stand gelijk op 3-3 en bord 7 volstrekt verloren voor ons, nam de Botwinnik speler geen risico en probeerde de winst veilig te stellen met een remise aanbod. Aat was vanzelfsprekend blij met het halfje. 3˝-3˝

Bord 8:
Ton had al eerder tegen de andere Middelkoop gespeeld en verloren. Dezelfde opening verscheen op het bord (1.e4 c6 2.d4 d5 3.e5 Lf5 4.h4 h6 5.g4 Lh7 6.e6). Hier verzuchtte Ton, “Trap ik er nu alweer in?” De rest van de partij probeerde Ton met alle macht tegenkansen te krijgen, maar die werden goed opgevangen. Uiteindelijk was er geen houden meer aan. 3˝-4˝

Dus voorlopig zijn wij toch maar mooi het team dat het beste gepresteerd heeft tegen Botwinnik.

De partijen in de interne hadden vanzelfsprekend wat minder mijn aandacht. Ruut maakte het zichzelf weer moeilijk (eigen woorden) en Jan Wuister won redelijk snel.

Martin van Velzen mocht tegen Floris, maar die laatste vond het wedstrijdleiderschap belangrijker. Hij liet een penning toe die een dame kostte en gaf gelijk op. Zo kon hij zich volledig storten op de externe wedstrijd. Wat een toewijding.

Evert speelde lang een goede partij, maar Dirk hield de zaak in evenwicht. Evert besloot een aangevallen loper aan zijn lot over te laten (kon volgens mij gewoon in veiligheid worden gebracht), en nadat Dirk de loper geslagen had, gaf Evert een paar zetten later op.

Rob had geen moeite met Johan.

Gerard Werkhoven stond ingedeeld tegen Jeroen, maar die had om 19:30 afgezegd. Helaas via e-mail en die kan ik na het veranderen van e-mailadres niet meer ontvangen op mijn mobiel. Ik vergeet telkens om het in te stellen, nadat een eerste poging faalde. Hierdoor moest Gerard werkeloos toekijken. Nogmaals mijn excuses. Het zal hopelijk niet meer voorkomen.

In het vorige verslag was ik nog vergeten te melden wat het derde gedaan had.

1 Herman Lucas 1
2 Ruut de Boer 0
3 Gerard Werkhoven 1
4 Dik Rog 1
5 Evert v. Dalen 1
6 Rob Berger 0

Een 2-4 overwinning op Rijswijk 6, maar echt gelukkig was Ruut er niet mee. In die competitie speelt ook nog Rijswijk 5 en die zal wel van een iets ander kaliber zijn.

Groet, Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: