RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 2 juni

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: do jun 05, 2014 2:11 pm    Onderwerp: Verslag 2 juni Reageer met quote

Verslag 2 juni

Hans had wederom afgezegd zodat dit verslag opnieuw van mij komt.

Zelf speelde ik met wit tegen Aat en zoals meestal werd het een Caro-Kahn. Ik had op internet een leuke aanvalspartij gevonden en probeerde dit op het bord te krijgen. Op zet 6 week Aat af en eigenlijk ben ik er daarna niet meer aan te pas gekomen. 0–1

Han speelde met wit tegen Peter Monté. Han’s openingszet was f4. Ik heb hem nog gevraagd “Weet je wel dat Peter dit zelf ook altijd speelt?”. ”Ja”, hij deed het met opzet. De partij ging lange tijd gelijk op maar uiteindelijk werd een pionnetje, en de klok Han fataal. 0–1

Razvan – Jan begon met : d4-d5; c4-e5. Na de opening stond wit een gezonde pion voor die zwart nooit meer heeft teruggezien. Toen er nog een 2e pion viel was het afgelopen. 1–0

Een echt wel onverdiende overwinning, of het moet de prijs voor de strijdlust geweest zijn.
Commentaar: Gerard Milort

Enigszins onverwacht –er waren enkele andere toppers afwezig- mocht ik weer tegen Gerard ‘G3’ Werkhoven aantreden. Hij zat er al helemaal klaar voor toen ik even na achten binnen kwam. Hoewel ik in de 7e ronde van de 2e cyclus al met wit tegen hem gespeeld had, kreeg ik toch wit, omdat G3 zelf net 2x achter elkaar met wit had gespeeld. Zo werkt het indelingssysteem. Andere indelingen waren ook lastig. Maar G3 had er geen probleem mee, want hij verheugde zich op wraak voor de nederlaag van drie maanden geleden. Minder prettig was –uiteindelijk- dat G3 de klok (zelf) niet goed had ingesteld: wel met als doel 1 uur 35 minuten en 10 seconden per zet erbij. Maar aan het eind van de avond, en in tijdnood gekomen, merkte waarnemend intern wedstrijdleider Ton op dat wij er helemaal geen 10 seconden bij kregen. De klok tikte gewoon terug naar 0. Dat brak G3 op het eind op. Maar toen konden we niet anders meer doen dan doorspelen. Mogelijk was de uitslag anders geweest met meer tijd, maar spektakel werd het sowieso.

Hoewel ik me de partij van maart jl. zo gauw even niet kon herinneren (lees ik mijn eigen verslagen eigenlijk wel?) week ik toch af van het favoriete Slavisch van hem. Ik koos eens voor de Londense aanpak. Dat is met d4, Pf3, Lf4, e3, Ld3, h3 en dan kan je nog kiezen tussen c4 of c3. Zwart hield wel vast aan zijn eigen opzet. Iets te enthousiast had ik op de 11de zet g4 gespeeld (nee, geen nieuw lid die ook Gerard heet... ) en zo mijn eigen koningsstelling van een Zwitserse (gaten) kaassaus voorzien. G3 profiteerde daar sterk van door lijnen in het centrum te openen, waardoor hij aanval ging krijgen in plaats van wit. Dat leidde na 20 zetten tot de volgende –licht riekende- stelling:

Stelling na 20.e3-e4

Mijn zet e4 verhinderde een vervelend e4 van hem, er dreigde namelijk stukwinst. Uiteraard is nu 20... dxe4? heel fout vanwege 21.Lc4+ en Dxd6 met damewinst. En op 20... d4 is 21.Lc4+ gevolgd door Pg5 lastig. Daarom gaat G3 alvast opzij met 20... Kh8. Dat was niet nodig. Sterker was hier 20... Pg6! Het paard gaat op weg naar het gat dat g4 samen met e4 heeft achtergelaten op f4. Zwart staat dan veel beter. Ik vervolgde toch met 21.Lc4! met aanval op d5 en gebruik makend van de penning van de d-pion door de ongedekte dame op d6. Op 21... d4 komt dan weer sterk 22.Pg5 met entree op veld f7. Zwart antwoord daarom 21... Tad8 en dekt d5 en de dame. Ik deed niet meteen 21.Lb5, want met Ted8 of Te7 help ik zwart. Maar nu ontkwam ik niet aan 22.Lb5 Te7 23.Db3. Lijkt druk te houden op de witte diagonaal naar f7, maar eigenlijk kom ik een tempo tekort voor echte aanval. Zwart liet zich verleiden tot pionwinst met 23... dxe4. Lijkt sterk, maar sterker was 23... a6 24.Le2 Pe6! Met behoud van redelijk voordeel. Uiteraard kwam na dxe4 24.Tcd1! met aanval op dame en toren. Na 24... Db8 25.Pg5! Txd1 26.Txd1 Dc7 27.Lc4 h6 28.Pf7+ Kh7 zou zwart zijn voordeel kwijt zijn, maar geen nadeel hebben. G3 had echter andere plannen met mij, en speelde dapper 24... Ld5!? Zie onderstaande stelling.

Stelling na 24... Lb7-d5?!

Deze zet verraste mij. Hoe sterk is dit? Verliest wit nu materiaal, omdat zijn dame én zijn paard in staan? Of biedt de penning op d5 voldoende tegenspel voor mij? Ik moest nu kiezen tussen het enthousiaste kwaloffer 25.Txd5 gevolgd door Lc4, met het idee om via Pg5 en Pf7+ héél gevaarlijk te worden; of (eerst) het profylactische 25.Lc4 met penning op d5. Het achterliggende idee van 25.Lc4 is een meerslag die ontstaat na Lxc4?! –zie analysediagram-

Analysediagram na 25... Lxc4

De meerslag gaat verder met 26.Txd6 Lxb3 27.Txd8 Kg8 (niet 27... Lg8? 28.Txf8 exf3 29.Td1! en na Tdd8 verliest zwart nog een stuk!) 28.Pxe5 Txe5 29.axb3 met kwalwinst en groot voordeel. Maar na 25... exf3 26.Txd5 Db8 27.Dxf3 (of 27.Txd8 Txd8 28.Df3) ontstaat een ongeveer gelijke stelling. Remise was dan niet onwaarschijnlijk geweest. En ook ik speelde op winst. Want ik had niet helemaal door dat ik eigenlijk slechter stond en dat offeren wel eens gevaarlijk voor mij kon zijn. En, wie zei dat ook alweer, echt schaak is vechtschaak! Dus ik speelde toch 25.Txd5!? Het jammere van dr. Fritz en zijn kornuiten is dat zij het hogere koffiehuisschaak meestal op (zogenaamde) objectieve rekenfactoren afkeuren. Zit totaal geen romantiek in die machines. Laat staan enig gevoel voor psychologische oorlogsvoering. Al moet gezegd worden dat ze schaaktechnisch gezien meestal wel gelijk hebben. Maar het oog wil ook wat, en het publiek natuurlijk ook! Bovendien, waar moet ik anders over schrijven? Er volgde 25... Dxd5 26.Lc4 Db7! (dekt alvast veld f7) 27.Pg5. Daar is dan eindelijk het paard op g5 met inkijk op f7. Helaas te laat, want nu is het niet goed meer. Niet dat ik veel anders had.

Stelling na 27.Pf3-g5

Lastig toch, die dreiging Pf7+? Nou, nee dus! Zwart dacht van wel en verdedigde zich met 27... Tdd7, maar hij had gewoon 27... h6 kunnen spelen! Na 28.Pf7+ Txf7! (geef terug die rommel) 29. Lxf7 volgt heel sterk Td3! 30.Dc4 en b5! Zie analysediagram:

Analysediagram na 30... b6-b5

Nu kan wit zijn loper op f7 niet meer blijven dekken, waarna deze verloren gaat, en de partij ook. Gelukkig bleef deze snelle en pijnlijke afgang mij bespaard. In de partij rommelde ik na 27... Tdd7 wat voort met 28.Te1 h6 29.Pxe4 Td4! 30.Pg3 g6 31.Ld3? Ik wist het hier eigenlijk niet meer. Met 31.Pe2 had ik nog wat weerstand kunnen bieden, al blijft zwart beter staan. Na nog wat heen en weer geschuif, waarbij ik dameruil steeds uit de wegging, kwam het -inmiddels omringt door steeds meer aandachtige toeschouwers- zo te staan:

Stelling na 41.Pe4-c3

Intussen dreig ik eindelijk weer eens iets, namelijk Pd5 met kwalwinst. Daarom had zwart misschien beter zijn toren op d4 kunnen laten staan om veld f4 voor zijn paard vrij te houden. Nog is er niets aan de hand, want met 41... Dd6 was de dreiging 42.Pd5 prima te pareren, omdat dan 42... Txf3! 43.Pxe7 (43.Txf3 Dxd5 verliest nog sneller) Txe3 44.fxe3 Dxe7 met stukwinst volgt. In behoorlijke tijdnood speelde G3 echter de slechte zet 41... Pd4? Die zet had ik met (het dreigende) 42.Pd5! Pxf3 43.Txf3 kunnen beantwoorden, wat tot een gelijke (eindspel) stelling leidt. Met iets minder tijdnood, maar wel onder de indruk van het druk voor ons mee noterende publiek, speelde ik geen Pd5!? Ik deed 42.Le4? Dreigt nog steeds Pd5, maar zwart behoudt nu wel zijn ruime voordeel. Alleen zijn tijdsindeling was minder goed dan de mijne. 42... Dd8! 43.Pd5?? Eh, dat was toch de dreiging? Ja, op de vorige zet. Maar nu is het een blunder. Nodig was 43.Pe2 Pxe2 44.Txe2, al blijft zwart duidelijk (veel) beter staan. Zwart slaat nu onmiddellijk en onverbiddelijk toe met 43... Txe4!

Stelling na 43... Tf4xe4

Weg is de loper die Pd5 dekte, zodat op 44.Txe4 Dxd5 volgt. Ik moet nu dus wel doorslaan met 44.Pxe7 Hier echter raakte G3, in hevige tijdnood, het spoor (eindelijk!) bijster. Mogelijk had hij vanuit zijn ooghoek nog gezien dat 44... Txe3 45.fxe3 Dxe7? 46.exd4 een pion kost, maar 45... Pe6! 46.Pc6 Dd5+ wint in deze variant al een stuk. Veel sterker was echter nog 44... Pc2!! 45.Dc3 Pxe3+ 46.fxe3 Dxe7 met directe (toren) winst. Ik werd gered door zijn tijdnood, want G3 speelde à tempo 44... Dxe7?? en verloor ineens snel na 45.Txe4 Df6 46.De3 Dc6 47.Kg3 Pc2 48.Dd3 Pd4 en zijn vlag viel in verloren stelling (na bv 49.Te1). Een mazzeltje, slechts te danken aan vechtlust en een ‘ongestelde’ klok. 1-0
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=7975

Ruut en Martin van Velzen speelden e4-d5; exd5. Ruut verdedigde de gewonnen pion met c4. In deze opening is het verstandig de pion niet krampachtig vast te houden. Na anderhalf uur had wit nog steeds een extra pion maar zijn stelling was moeilijk en op de klok stond hij een vol uur achter. Bij Ruut weet je dan al dit gaat hij niet redden in die tijd. 1–0

Martin de Groot en Herman hadden een soort Pirc op het bord waarbij beiden kort hadden gerokeerd. Martin mocht met zijn dame een pion ophalen op b7 met actief stukkenspel voor Herman. Die trok dan ook ten aanval tegen de witte koning. In zijn enthousiasme kwam een toren op h4 in de problemen. Toen die viel stond zwart een kwaliteit achter en zijn stelling was aan gort. 1–0

Chris had met zwart al na 10 zetten een koningsaanval opgezet tegen Rob. Een paar zetten later kostte het wit een stuk. Rob ging nog wel even door maar was kansloos. 0–1

De enige remise kwam uit de partij Johan – Arnoud. Hoe deze uitslag tot stand kwam weet ik niet, ze waren al snel klaar. ½-½

H. Feenstra – P. Monté 0–1
A.Q. van der Zijden – A. van der Toorn 0-1
I.Razvan – J. Wuister 1-0
G. Milort – G. Werkhoven 1–0
R. de Boer – M. van Velzen 0–1
M. de Groot – H. Lucas 1–0
R. Berger – C. Boon 0–1
J. Bal – A. Kulk ½ - ½

Aanstaande maandag geen schaken in verband met Pinksteren. De 16e spelen we de laatste ronde van cyclus 2. De weken daarna sluiten we af met snelschaken.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: