RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 13 oktober

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: do okt 16, 2014 4:24 pm    Onderwerp: Verslag 13 oktober Reageer met quote

Verslag 13 oktober

Botwinnik 4 - Belgisch Park 3 (Paul Koks)
Donderdag 9 oktober

Het gepromoveerde Derde mag in de openingswedstrijd op bezoek bij Botwinnik, waar Het Vierde van de gastheren eveneens zijn debuut in de 3e klasse maakt, na twee achtereenvolgende seizoenen met degradatie geconfronteerd te zijn. Met hun competitie ervaring is de ploeg gewoon een titelkandidaat.

Helaas had Arnoud Kulk, al ver voor dat deze datum bekend werd, een kaartje bemachtigd voor een optreden van een ‘idool’ van hem. Hierdoor begon de thuisploeg met een 1 - 0 voorsprong aan de wedstrijd.

Otto Boot sprak de laatste weken een paar keer de woorden 'het gaat niet goed met mij in het schaken'. Dit kwam niet tot uiting in zijn partij tegen Martin de Groot, waardoor we na zo'n anderhalf uur schaken tegen een 2 - 0 achterstand aankeken.

Zelf gaf ik met mijn 22e zet Arie Franke de gelegenheid de partij nadrukkelijk naar zich toe te trekken, om met de volgende zet de 3 - 0 zonder uitstel op het scorebord te krijgen.

Martin van Velzen zorgde met zijn overwinning op Bram Doeves voor een sprankje hoop op een matchpunt. 3 - 1

Ruut had tegen de witte formatie van Piet Hanemaaijer een pionneneindspel bereikt met zwarte loper tegen het witte paard, waarbij de mobiliteit van het paard een beslissende rol speelde. 4 - 1

Rob Berger verslaat Will Mac Gilluvry 4 - 2, waarna de strijd tussen de twee Henken in het voordeel van de Zoetermeerders beslist wordt. Met een stand van 5 - 2 blijven de matchpunten in Zoetermeer. In de eindfase van de strijd tussen Herman Lucas en Han Perluka lijkt de pionnenformatie ter bescherming van de zwarte koning rijp voor de sloop. Met twee lopers op afstand erop gericht en een opmarcherende h-pion. Maar zwart heeft dan nog een tussenoffertje, waarmee hij ondekbaar mat in één bereikt.

Met een 6 - 2 verlies nemen we geen matchpunten mee naar Scheveningen, maar we hebben er een leuke, gezellige en boeiende schaakavond aan over gehouden.

Voor een verslag over deze wedstrijd op de Botwinnik site:

http://www.svbotwinnik.nl/?q=nieuws/mooie-overwinning-botwinnik-4

Met een beetje geluk... (Gerard Milort)

Soms zit het tegen, soms zit het mee. Ging ik vorige week nog kopje onder na in betere stelling mijn hand overspeeld te hebben, deze week was het eerder andersom en zat ik aan de goede kant van de streep. Ik mocht met zwart tegen de nieuwe nestor van de club: Jan Franx. Ik had mij verheugd op een partij tegen hem, want hij is een zeer geduchte tegenstander. Nog voordat ik schaken leerde speelde hij al –samen met mijn vader!- in het Bussumse BSG 1 in de 1e klasse landelijk. Maar kort daarna stopte hij vanwege tijdgebrek met actief wedstrijdschaak. Zijn meer dan 50 jaar oude notatieboekje getuigde daar nog van. Zolang had hij niet meer gespeeld. Dat hij het schaken nog geenszins verleerd is ondervond Ton al in de 2e ronde. Ook Gerard Werkhoven wist een ronde later geen bres in de muur te slaan en deelde de punten. Zou het mij nu wel lukken? Nou, zeker niet zonder enige hulp. Het werd een lange, spannende en ingewikkelde partij, met wederzijdse winstkansen, die net zo goed in eeuwig schaak had kunnen eindigen. De grote vraag was of ik ten onder zou gaan aan mijn ruimtegebrek en minus pion op de damevleugel, of dat ik voldoende tegenkansen zou ontwikkelen op de koningsvleugel. Een klassiek gevecht dus, zoals veel liefhebbers dat graag zien op het bord. Kort na de Pirc opening ontstond de volgende stelling:

Jan Franx – Gerard Milort

Stelling na 9... Pd7-c5

Door druk te zetten op pion e4 met Pc5 stel ik wit voor een lastige keuze. De zet 10.Lg5, h6 11.Lxf6 gaat ten koste van het loperpaar. Op 10.Pg3 was ik h5 van plan, waarna h4 dreigt en wits probleem op e4 niet opgelost is. Na lang beraad speelde wit de concessie 10.f3, waarmee de opstoot f4 voorlopig verhinderd is en de zwarte velden -zoals g3- rondom de koning verzwakt worden. Nu is dat nog niet zo erg, maar later in de partij liggen juist daar zwarts kansen. Voor dat er sprake kan zijn van een koningsaanval, zwart komt zelf ook niet zo snel tot f5, probeer ik eerst de damevleugel en het witte centrum aan te tasten. 10... b5 11.Lb3 Pxb3 12.axb3 b4 13.Pa4 cxd5 14.cxd5 Lb7 15.Lg5 Da5.

Stelling na 15... Dd8-a5

De geïsoleerde d-pion staat 3x aangevallen en wit moet verdere concessies doen om deze te verdedigen. Meteen 16.c4 bxc3 ep 17.bxc3 Dxd5 kost de d-pion, al kan wit met 18.c4 nog wel verder spelen. Na 16.Lxf6 Lxf6 17.c4 bxc3 ep 18.Paxc3 Dc5+ 19.Kh1 Le7 20.Ta4 heeft wit zijn pion behouden, maar hij heeft het loperpaar aan zwart gelaten en een dubbelpion op de b-lijn gekregen. De engine geeft zwart nu ruim -1 voordeel. Leuk, maar dan moet je wel als een engine weten hoe je verder moet spelen. Dat wist ik niet en ik vergat om meteen 20... a5 te spelen. Na 20... Tfc8?! 21.b4 bleef mijn a-pion wat achter en werd zwak. Nog enkele mysterieuze zetten later stond het zo:

Stelling na 26.b2-b3

Wit staat klaar voor acties als Pa2-b4-c6 en als zwart pion a7 verliest, of moet afruilen, kan het snel bergafwaarts gaan. Dan heeft wit ineens een sterke vrije b-pion. In gedachten zocht ik naar aanvalskansen met zetten als Df2-g3, Lb6, f4 en misschien Lxh3. Met eerst 26.De2 i.p.v. b3 had wit de inval op f2 kunnen voorkomen. Ik zag geen zinvolle zetten op de damevleugel, dus koos ik inderdaad voor het opportunistische 26... Df2. Volgens de engine Stockfish geef ik veel voordeel weg en had ik eerst 26... Ld7 moeten spelen. Ik had gemist dat dan na 27.Ta6 Df2 28.Txd6 faalt op De1+ 29.Kh2 Ld6! Als de toren wijkt volgt e4+ (aftrekschaak door de loper op c7) en gaat de witte dame verloren. Na 27.Pc1-a2 Lb6 28.Pb4 Ld4?! raakte ik op een dwaalspoor. Ik had alsnog Ld7 moeten spelen om Pc6 met Tb7 te beantwoorden. Wit had hier al direct 29.Pc6 kunnen spelen, maar lastte eerst nog even Ta2 in. 29.T4a2 Dh4 (dekt veld e7 om Pe7+ tegen te houden) 30.Pc6. Deze stelling verdient een diagram, want hierna begaan beide spelers een grote fout.

Stelling na 30.Pb4-c6

Wit staat inmiddels ietsje beter, maar ik dacht dat ik met Lxc3 Dxc3 en Txb5 gevolgd door Tc5 en met druk op pion d5 voldoende spel te houden. De machine maakt echter korte metten met die gedachte en stelt dat nog steeds Ld7 nodig is. Na 30... Ld7 31.Txb8 Txb8 32.Ta4 Df2 is er een dynamisch evenwicht en is er weinig aan de hand. Na het door mij gespeelde 30... Lxc3? had ik onderuit kunnen gaan. Niet met gewoon 31.Dxc3 Txb5 32.Txa7 Txa7 33.Txa7 Tc5, zoals mijn vooruitberekening luidde, maar met het verrassende (31.Dxc3 Txb5) 32.Pc6xe5!! Zie analysediagram.

Analysediagram na 32.Pc6xe5!

Zwart heeft geen tijd voor 32... dxe5 want na 33.Txa7 Tb8 (33... Txa7? 34.Dxc8+ en Txa7+) volgt 34.Dc7! Df6 35.Tc1! T5b6 36.Tc6! en zwart gaat ten onder, want de toren op b8 en de loper op c8 dreigen allebei te vallen. Gelukkig zijn wij mensen en geen machines. Niemand kan ons kwalijk nemen dat wij zoiets in het laatste speeluur over het hoofd zien. Al meen ik mij te herinneren dat Razvan bij het naderhand naspelen in de kroeg wel iets als Pxe5 voorstelde. Zou hij dan iets machinaals hebben? Vandaar dat ik vorige week ten onder ging. Terug naar de partij en de stelling na 30.Pc6. Dat wij maar gewone mensen zijn bleek uit de vergissing die wit maakte nadat ik 30... Lxc3? gespeeld had. In plaats van terug te nemen sloeg Jan op b8. 31.Pxb8? Lxa1 32.Pc6 e4! 33.fxe4 fxe4 34.De3 Lf6. Nu zwart zijn loper gered heeft, blijkt dat wit er een stuk bij ingeschoten is. Maar er gaat nog steeds dreiging uit van de b-pion. Wit vecht terug met 35.b6, en omdat de toren op a8 niet gedekt staat kan zwart niet nemen. Wit dreigt Txa7 en een dame te halen. Nu moet ik wel vol voor de koning gaan. 35... Lg5 36.Dc3 e3! Uiteraard speelt wit nu 37.Txa7 Er is nu geen tijd voor 37... Tb8?, want dan volgt 38.Dg7+ mat! 37... Txa7 38.bxa7 is gedwongen. Hoe verhindert zwart nu a8D?

Stelling na 38.b6xa7

Nou, het antwoord luidt: dat verhinder ik niet. Ik had gezien dat zwart hier met 38... e2 kan winnen. Na 39.a8D e1D+ 40.Dxe1 Dxe1+ 41.Kh2 Lf4+ 42.g3 Dxg3+ 43.Kh1 Dh2 is het mat. Maar wit kan nog eerst 39.Pe7+ voordat hij a8D doet. Na 39... Lxe7 40.a8D e1D+ 41.Dxe1 Dxe1+ staat zwart wel ruim gewonnen, maar ik meende nog iets mooiers te zien. Eindelijk kon ik nu mijn gedroomde zet 38... Lxh3! Spelen. Op 39.gxh3 volgt Dxh3+ 40.Kg1 Dg3+ 41.Kh1 Df3+ 42.Kg1 (of Kh2) Df2+ 43.Kh1 Df1+ 44.Kf2 Lf4 mat. En na 39.a8D+ volgt 39... Lc8+! 40.Kh1 Df2+ 41.Kh1 Df1+ 42.Kh2 Lf4+ 43.g3 Zie analysediagram.

Analysediagram na 43.g2-g3

Zwart kan nu winnen met 43... Dh3+ en Dxg3+ gevolgd door Df3+ en Df2 mat. Maar in mijn vooruitberekening bij Lxh3 had ik het hier het nog mooiere 43... Lxg3+! 44.Kxg3 Df2 mat gevonden! U begrijpt dat ik hoopte dat deze variant op het bord zou komen. Mat met een dame minder is altijd leuk. Daarom koos ik voor 38... Lxh3 en niet voor 38... e2. De partij ging verder met 39.Db4 Lg4+ 40.Kg1 Df2+ 41.Kh1 Df1+ 42.Kh2 Lf4+ en wit gaf het op. 0-1 Na 43.Dxf4 Dxf4+ wint zwart makkelijk met een dame meer. Een mooi einde voor zwart? Toch niet helemaal. Bij 38... Lxh3 had ik eigenlijk geen rekening gehouden met 39.Db4 als antwoord. Nu bleek dat niet erg te zijn, maar wit had ook 39.Dc4 kunnen spelen. Het verschil is dat wit dan veld f1 controleert en Df1+ niet mogelijk was geweest, met dekking van veld f4, en dan was Lf4+ ook niet mogelijk geweest. Zwart wint dan nog wel met 39... Lg4+ 40.Kg1 Df2+ 41.Kh1 e2 enzovoorts, maar dat duurt toch wel wat langer dan meteen e2 i.p.v. Lh3. Maar wij zijn mensen en geen machines, en spektakel is ook wat waard! Ook al was e2 beter, ik blijf blij met Lxh3! Maar ik mag wel van geluk spreken dat mijn dwaling op de 30ste zet (Lxc3) niet afgestraft werd! Een beetje boel geluk, had de kop dus ook kunnen luiden. De volgende tegenstanders van Jan Franx zijn echter gewaarschuwd.

Ik had mijn derde ‘topper’ op rij en wederom werd het remise. Aat had al vroeg in de partij in het voordeel kunnen komen.

Stand na 13.h3?

Zwart kan hier een pion winnen met 13... Lxf4 14.Dxf4 Lxf3 15.Lxf3 Txe1+ 16.Txe1 Pe6 en d4 gaat verloren. Hierna was het een hoop positioneel geschuif tot aan het eindspel. In de volgende stand dacht men dat wit winstkansen had.

Stand na 54... Kc4

55.b6 werd kansrijk geacht. Gewoon het paard laten slaan, waarna het zwarte paard gebonden is aan de b-pion, waardoor de witte koning vrij spel heeft op de koningsvleugel. Maar zwart is op tijd bij de pionnen op g3 en h3 en daar zwart eerst pion g7 moet slaan, dreigt wit met h5, f5 en h4 door te breken. Maar vanaf de gemiste kans op zet 13 is het steeds redelijk in evenwicht geweest en in het eindspel helemaal.

Razvan en Bart speelden remise. Ik kan me niet meer voor de geest halen hoe de partij verliep. Moeten ze maar een verslag inleveren.

Ruut verloor van Martin de Groot. Waarschijnlijk kreeg Martin hulp van zijn naamgenoot die schuin tegenover hem speelde. Die gooide een flesje chocomel om in een poging meer zwarte velden te creëren voor zijn zwartveldige loper, maar hierdoor kreeg Ruut een chocolade douche. Dit leidde natuurlijk enigszins af, en Ruut zit toch al zo gauw in tijdnood. Maar misschien speelde Martin ook wel gewoon beter.

Martin van Velzen had niet veel in te brengen tegen Ton en ook het chocomel incident hielp hem niet. Ton won.

Het tweede speelde thuis tegen Botwinnik 2. Het werd een knap 4-4 gelijkspel, gezien de rating van de tegenstanders (1582 tegen 1705). Geen verslag ontvangen. Misschien later. De uitslagen:

Dennis Ramondt rem.
Floris de Leeuwe 0
Gerard van der Zijden rem.
Gerard Werkhoven 1
Jan Wuister 1
Han Feenstra rem.
Michiel Vecchi rem.
Herman Lucas 0

Aanstaande maandag is er snelschaken. Afzeggen is niet nodig, maar kom wel een beetje op tijd.

Groet, Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: