RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 1 december

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: do dec 04, 2014 3:48 pm    Onderwerp: Verslag 1 december Reageer met quote

Verslag 1 december

Bijna te laat tegen Aat - Gerard Milort

Nee, ik was op tijd in de zaal aanwezig, daar lag het niet aan. Maar zowel in de koningsaanval tegen mij als in het toren en pionnen eindspel leek ik steeds net een zet te laat te komen. Het kon zo maar weer verkeerd aflopen. Zoals afgelopen weken al een paar keer eerder gebeurde. In een poging tot actief en attractief spel blaas ik mijn eigen stelling ook op en krijg ik een tegenaanval over me heen. Dat loopt soms verkeerd af, soms net niet. En meestal doet zich onderweg nog wel een tegenkansje voor om de ander pijn te doen. Dat pakt soms heel goed uit, en soms net niet. Vandaag was ook zo’n partij die drie kanten op kon. Tegen Aat van der Toorn deze keer. Nu is Aat iemand die een hele rustige speler lijkt te zijn met een bebaarde lees bedaarde speelstijl. Maar de schijn bedriegt. Achter het masker van de goedheiligman schuilt een vervaarlijke aanvalsspeler! Een wolf in schaapskleren die je besluipt en dan ineens toeslaat. Levensgevaarlijk. Hadden jullie dat niet achter Aat gezocht? Hoe denk je dan dat hij afgelopen jaar clubkampioen is geworden met zo’n hoog aantal winstpartijen? Precies, zo. Ongemerkt en sluipenderwijs. Hoe dat er uit ziet blijkt uit onze partij.

A. vd Toorn – G. Milort

Stelling na 12.e3-e4

Vanuit een passief ogende Colle Systeem achtige opening van wit heb ik zojuist met zwart via e5, exd4 en d5 het centrum geopend. De vraag is of dat zich nu al tegen mij keert, want wit heeft met e3-e4 hetzelfde gedaan en lijkt nu met e4-e5 een stuk te gaan winnen. Maar schijn bedriegt. Zoals wel vaker heeft zwart nog de tussenzet g5. Dat kost misschien een pion, maar dat is niet slecht. En bovendien noodzakelijk. 12... g5 13.Lxg5 hxg6 14.exf5. Ik dacht zelf tijdens de partij dat wit beter meteen op f5 had kunnen slaan en gxh4 toelaten. Dan heb ik een slechte pionnenstructuur op de koningsvleugel en sta ik daardoor minder goed dan in de partij. Nu, met een pion minder, staat zwart zeker niet minder. De loper op g7 is sterk en de witte pionnen op d4 en f5 zijn zwak. Mooie compensatie voor de pion. Ook een terugkerend thema in mijn partijen de laatste tijd: pionoffer voor activiteit. Door mijn pion op g5 (i.p.v. op h4) heb ik een mooi steunpunt op f4 voor mijn paard. Dus speel ik 14... Ph5. Zes laten staat het zo:

Stelling na 20... Dd8-f6

Het zwarte paard staat nu mooi op f4 terwijl het witte paard, dat naar b3 was gegaan, met a5-a4 is weggejaagd naar c1. Aat was sterk in terugzetten, zei hij tijdens de partij, maar dan in de betekenis van achteruitzetten. Pion f5 staat in en d4 staat onder druk. De witte torens zijn niet verbonden. Zwart staat mooi. Ik was tevreden. Op 21.Ld3 speel ik eerst Txe1 22.Dxe1 en dan Pxd3 23.Pxd3 Dxf5. Na 21.Pd3 Pxe2+ 22.Txe2 Txe2 23.Dxe2 Dxf5 had ik de pion ook terug, terwijl wit nog steeds een zwakte op d4 heeft, en indirect ook op b2. Daar staat tegenover dat ik mijn mooie paard op f4 heb geruild en wit nu een paard naar g4 kan brengen. Weer zes zetten later staat het dan ook zo:

Stelling na 29.De2-d3

Met zijn laatste zet (De2-d3) dreigt wit bijvoorbeeld Pf5. De zwarte dame kan dan nergens heen, ook niet naar g6 of c6, vanwege Pe7+ familieschaak met damewinst. Maar ook dxc5 en Dxd5 zit in de stelling. Niet goed is 29... c4 30.Dd2 met de dreiging Pxc4,terwijl op Dc6 alsnog Pf5 met de dreiging Pe7+ komt. Een drastische oplossing is nodig. En ook voorhanden! Ik speelde verrassend 29... cxd4?! 30.Pf5!? Ha, die dame kon toch niet weg vanwege Pe7+? Inderdaad, nu nog niet. Maar wel na 30... Pc5! De pointe. Maakt met tempo veld d7 vrij voor de dame. Als wit dames ruilt met 31.Tex6 Pxd3 32.Txb6 Te8 staat zwart iets beter. Het had gekund. Niet goed is 31.Dc2?, vanwege d3 en Dxf5 omdat de dekking van Pf5 wordt onderbroken. Dus moet 31.Db1 Dd7. Gelukt, denk je dan. Komt er ineens 32.Pf5-h6!+ De wolf laat zijn tanden zien.

Stelling na 32.Pf5-h6!+

Deze zet had ik niet gezien. Ik mag niet met de loper op h6 nemen vanwege Pf6!+ (weer familieschaak) en Pxd7 met damewinst. Ook 32... Kf8 ziet er niet fijn uit na 33.Dh7, of zo. Overigens was 32.Te7 niet beter dan Pfh6+, vanwege 32... Db5+ 33.Kg1 Dd3! 34.Dxd3 Pxd3 met duidelijk beter eindspel voor zwart. Nu moet ik gedwongen de hoek in met 32... Kh8. Daarop kwam wederom verrassend 33.Pe5! Nu schudt de wolf zijn schaapskleren geheel af.

Stelling na 33.Pg4-e5

Niet goed is nu 33... Db5+ 34.Kg1 Lxh6 vanwege Df5!, en de witte stukken vallen binnen bij de koning. Wel speelbaar is 33... Db5+ 34.Kg1 d3! 35.Phxf7+ Kg8 36.Pd6 Db4!, met licht voordeel voor zwart. Ook goed is wat ik speelde, 33... Lxe5 34.Txe5, maar dan moet ik wel met 34... d3 verder gaan en met 35.Txg5 d2. Ik ging echter pion g5 dekken met 34... f6?! en liet daarmee 35.Dg6! toe. De enige verdediging nu is 35... Tf8 waarna Aat de druk opvoerde met 36.Tf5

Stelling na 36.Te5-f5

Kijk, de grijze wolf heeft zijn prooi in de hoek gedreven en staat klaar om toe te slaan. Zwart kan zich nu nog redden met het gespeelde 36... Dg7 en na dameruil 37.Dxg7 Kxg7 38.Pg4 Kg6? 39.Txd5 had wit geen aanval meer, maar ik geen voordeel meer. Tijdens de partij heb ik hier lang nagedacht of ik 36... Db5+ 37.Kg1 Dxb2 kan spelen. Ik keek vooral naar de variant met 38.Txf6 als antwoord. Niet 38.Pf7+ Txf7 39.Dxf7 Db1!+ 40.Kf2 Dxf5, met stukwinst. Na 38.Txf6 komt mooi Dc1+ 39.Kf2 Dd2+ 40.Kf1 Dd1+ Kf2 41.Pd3+ 42.Kg3 (of 42.Dxd3 Dxd3) De1+ 43.Kh3 Dh4 mat!

Analysediagram na 43… De1-h4 mat

Het zal je maar gebeuren. Niet nodig, want na Dxb2 kan Txf6 beter even wachten, en kan wit met 38.h3 eerst een gaatje maken. Na 38... d3 (dekt f6!) 39.Pf7+ Txf7 40.Dxf7 d2 41.Df8+ Kh7 42.Df7+ is het eeuwig schaak. In de partij werd snel afgewikkeld naar een toreneindspel dat remise was, maar nog wel doorgespeeld werd.

Stelling na 56... Ta4-a5

Een laatste winst of verlies poging van mijn kant. Ben ik op tijd, is Aat te laat, moeilijk uit te rekenen in tijdnood. Een beetje bluf dus. Na 57.Txa5 bxa5 58.Ke4 is wit op tijd in het kwadraat om de a-pion tegen te houden, terwijl zwart ontsnapt met 58… Kh6 gevolgd door 59… f5! 60.gxf5 Kxh5 en Kg6 met remise. Wat Aat deed was onnodig link, maar ging nog net goed. 57.h6+?! Kxh6 58.Txa5 bxa5 59.Kxf6! (niet 59.Ke4 Kg5 en zwart wint) a4 60.g5+ Net op tijd. Nu halen na 60... Kh5 beiden een dame. Wit eerst, maar zwart met schaak. Daarna is het ook remise. Fout is 60... Kh7?? 61.Kf7! en wit promoveert eerst met schaak en snel mat. Na beide een dame gehaald te hebben en enige schaakjes later bleven er slechts twee kale koningen over. Strijd tot aan het eind. Deze keer in vrede geëindigd: remise. Een derde trend? Mijn vijfde remise uit acht partijen in de interne.
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=8192

Razvan had een makkie tegen onder- en voor het leven getekende. Nadat ik zeer slecht uit de opening was gekomen, sloot Razvan elk risico uit en daarmee de kans op tegenspel. Langzaam werd ik steeds dichter naar de rand van de afgrond gedreven. Ik wachtte het onvermijdelijke niet af. Dat geeft zo’n knal met mijn gewicht.

Bart kon met zwart tegen Ton niet geheel gelijk uit de opening komen. Toen hij met een offer van de d-pion probeerde de stelling te openen versnelde dat alleen het verlies.

Herman had een octopus en een quad (oftewel paard en loper) op d6 en e6 gekregen en die stonden daar behoorlijk vervelend te doen in de verdediging van Evert. Met uiteindelijk een stuk meer, kon Herman het lekker uitspelen naar winst.

Ruut had het initiatief tegen Rob en haalde daar een vol punt mee.

Verslagje (Paul Koks)
Tijdens de elfde ronde mag ik met de witte stukken aan de bak tegen Martin van Velzen, waarbij het Albin Tegengambiet op het bord komt. In een bepaalde fase lijkt de partij een 'kat in het bakkie', maar met schaken gaat dat niet op als je de stelling onvoldoende doorgrond. Waardoor een voor wit gunstige stelling ineens omslaat naar een ondekbaar mat in vijf of zes zetten.

Evenement: Interne Competitie RSC Belgisch Park, ronde 11
Paul Koks - Martin van Velzen

http://www.chesspastebin.com/2014/12/03/koks-paul-van-velzen-martin-by-paul/

De uitwedstrijd bij sv Raadsheer-Corbulo werd voor mij een 100% thuiswedstrijd doordat ik mijn partij tegen Sjaak van As op 18 november in het Nationale Schaakgebouw vooruitspeelde. Onze thuiswedstrijd tegen Pomar heb ik alvast op 2 december vooruitgespeeld, omdat de kans aanwezig is dat ik op 12 januari moet werken. Bereid zijn daarvoor naar Rijswijk af te reizen zal een belangrijke ingrediënt geweest zijn om het vooruitspelen voor elkaar te krijgen. Pomar speelt sinds het begin van hun interne competitie in Scoutinggebouw Gordongroep. Op loopafstand van station Rijswijk en organiseert daar op zondag 21 december een rapidtoernooi.

Zowel mijn tegenstander als het Scoutinggebouw zijn voor mij geen onbekenden. Het Scoutinggebouw is de laatste verzorgings- en rustpost tijdens de Nacht van de Vluchteling. Inmiddels wel een klassieker die op Hemelvaartsdag gewandeld wordt over het traject van de Erasmusbrug in Rotterdam naar het Paard van Troje aan de Grote Markt in Den Haag. In 2012 en 2013 heb ik deelgenomen aan het evenement, waarvan de route volledig verzorgd is door de Rotterdamse Wandelsport Vereniging.

Vincent Steemers kwam ik tijdens een uitwedstrijd met HSV 2 in De Schilp tijdens het seizoen 2009-2010 tegen met verwisseling van kleuren in een partij die in remise eindigde. Dinsdag 2 december speel ik in het knusse Scoutinggebouw met de witte kleuren en komt er een Budapest-gambiet op het bord. Ik bereik een lichte ontwikkelingsvoorsprong, maar kom na 30 zetten goed weg, omdat ook Vincent denkt dat de c-pion zo door kan lopen naar de overkant als hij met zijn dame op b4 slaat.

Evenement: RSC Belgisch Park 3 - Pomar 2
Bord 4: Paul Koks - Vincent Steemers

http://www.chesspastebin.com/2014/12/03/koks-paul-steemers-vincent-by-paul/

Evenement: sv Raadsheer Corbulo 2 - RSC Belgisch Park 3
Bord 4: Sjaak van As - Paul Koks

http://www.chesspastebin.com/2014/12/03/as-sjaak-van-koks-paul-by-paul/

Externe van vorige week (Ton)
De volgende partij is nog uit de wedstrijd van het eerste tegen DSC. Ik had de partij op meerdere momenten moeten winnen. Daarom staat hij nu pas in het verslag. Maar de partij heeft zeker amusementswaarde.

A. Wiersma – A. Q. van der Zijden

1.d4 c5 2.d5 f5 3.c4 g6 4.Pc3 Pf6 5.g3 Lg7 6.Lg2 d6 7.e3 0–0 8.Pge2 Pbd7 9.0–0 a6 10.a4 b6 Om a5 met b5 te kunnen beantwoorden zonder voor en passent bang te zijn. 11.Dc2 Tb8 12.b3 Pe5 13.Lb2 Ld7 14.Pf4 Dc8 15.De2 g5 16.Pd3 Pxd3 17.Dxd3 De8 18.Tfb1 Geen idee wat zijn toren daar te zoeken heeft. 18... Pg4 19.De2 f4 20.Pe4 Dh5 21.h3 f3! 22.Lxf3 Dxh3 23.Pxg5? Dh2+ 24.Kf1

24... Dh5? Het paard gaat verloren omdat Lxg4 gelijk mat is op h1. De dreiging van Ph2 is ook dodelijk. Toch kan het nog simpeler met: 24... Txf3 25.Pxf3 (Dxf3 Tf8)25... Dh1+ 26.Pg1 Ph2+ 27.Kf1 Lg4 Deze zet had ik gemist. Ik had alleen gekeken naar DxP waarna er al gauw een witte toren op h1 kan komen. 25.Lxg7 Kxg7 26.Db2+ Kg8 27.Lxg4 Lxg4 28.f4 Deze zet verraste mij. Als ik nu eenvoudig Dxg5 speel, geeft hij waarschijnlijk op. Maar om de een of andere reden ontging mij deze zet volledig. De tijd begon te dringen en omdat de andere borden goed stonden leek remise mij voldoende. 28... Dh1+ 29.Kf2 Dh2+ 30.Kf1 Dh1+ En remise gegeven. Dxg3; Df2 is niet goed voor zwart.

Externe
Het tweede speelde thuis tegen HSV 1. Dat werd een gezellig weerzien van 2 ex-leden: Aat Mittertreiner (RSC) en Nico Vromans (BP en RSC-BP). Nou ja, gezellig. Voor aanvang nog wel. Daarna deden ze natuurlijk hun uiterste best om een goed resultaat te behalen.

Bord 8
Michel Vecchi werd volkomen overspeeld en kon al snel opgeven. 0-1

Bord 1
Dennis Ramondt kwam niet verder dan remise. ˝-1˝

Bord 7
Han deed hetzelfde, maar met een beduidend lagere (304) rating dan zijn tegenstander. 1-2

Bord 6
Jan Wuister speelde al snel met een stuk minder. Hij probeerde het nog een paar zetten, maar zag toen in dat zijn tegenstander dat niet meer weg zou geven. 1-3

Bord 5
Gerard werkhoven had op papier ook een veel lagere rating, maar slaagde er zelfs in te winnen! 2-3

Dat gaf weer hoop. Nog 3 borden over. Jan Franx had veel meer tijd tegen Nico en het initiatief met een paard tegen een slechte loper. Gerard van der Zijden stond weliswaar slecht, maar zijn tegenstander had nog maar 3 minuten. En Floris stond de bekende pion achter, met waarschijnlijk onvoldoende compensatie, minder tijd en een tegenstander die 237 elopunten meer had.

Bord 2
Floris dacht vreselijk lang na en snoepte toen een giftig pionnetje dat hem een kwaliteit koste. 2-4

Bord 3
Gerard dacht lang na om zijn tegenstander te verrassen, maar verrassend was het niet wat hij speelde en zijn tegenstander had alle tijd gehad om de juiste zetten te vinden. 2-5

Bord 2
Jan nam ook redelijk veel tijd, maar won er wel een pion mee. Helaas zit vluggeren er niet echt meer in. Hij bleef zijn tijd nemen voor de zetten en vergat ook een paar maal de klok. Hierdoor was het juist Jan die op tijd verloor. 2-6

Volgende week speelt het eerst thuis tegen Botwinnik. Een iets sterker team, maar als wij onze dag hebben is alles mogelijk.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: