RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 8 december

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: vr dec 12, 2014 12:16 am    Onderwerp: Verslag 8 december Reageer met quote

Verslag 8 december

Interne
Het eerste speelde thuis, vandaar slechts 5 wedstrijden in de interne.

Martin de Groot hield Herman op remise. Herman moest in het begin zijn aandacht verdelen over 2 borden en alleen tegen Johan had hij een iets voordelige stelling op het bord weten te krijgen met een stukje meer. Daar ik nogal snel klaar was, nam ik het hier van hem over. Ik dacht wel even over Johan heen te walsen, maar had zijn vermogen tot eindeloos terugzetten ernstig onderschat. Gelukkig was Johan zo coulant om remise aan te bieden, net toen hij mat in 2 dreigde.

Evert was ook al zo coulant tegen Jan Wuister. Jan was veel te gulzig en kreeg bijna het deksel op zijn neus. De aanval op zijn koning had hij nooit overleefd.

Floris kon ook al geen potten breken tegen Ruut. Dat lag niet aan het feit dat hij ook wedstrijdleider was. Er was niet veel werk voor hem.

Martin van Velzen gaf al in het middenspel op tegen Jan Franx. Hij wachtte materiaalverlies niet meer af.

Rob hield Han redelijk van zich af, maar in het eindspel liet zijn concentratie hem in de steek.

Extern: RSCBP 1 - Botwinnik 1

Bord 7
Toen ik de rating van mijn tegenstander opzocht, bleek dat hij nog niet eerder in het eerste had meegespeeld. Ik vond hem terug in het tweede. Hij was dus een invaller, maar toch met een rating van 1796. In het Scandinavisch gaf hij al gelijk zijn openingsvoordeel weg.

Peter Heek - Hans
1.e4 d5 2.exd5 Pf6 3.Pc3 Pxd5 4.Pxd5 Dxd5 5.Df3 c6 6.Dxd5 cxd5 7.Pf3 Pc6 8.c3 e5 Ik wil de partij zo agressief mogelijk opzetten. 9.Lb5 Ld6 9... f6 schijnt een paar tiende beter te zijn. Moeilijk te zien waarom. 10.0–0 0–0 11.Te1? Dit is echt niet goed. Na 11... e4 heeft het paard geen prettige velden meer. Hij kan kiezen uit paardverlies, dubbelpion of goede loper ruilen. Hij kiest voor het laatste. 11... e4 12.Lxc6 bxc6 13.Pd4 Ld7 14.b4 Blijkbaar bang voor c5, maar de zet draagt niet bij tot verbetering van de witte stelling.

14... a5 15.La3? Dit is echt een baggerzet. 15... axb4 16.Lxb4 c5 17.a3 cxb4 18.cxb4 Le5 en wit geeft op. 1-0

Bord 4
Ton was als tweede klaar. Na een vroeg theoretisch g4, lanceerde Ton een vreselijke aanval op de koning. Zijn tegenstander was hier niet tegen opgewassen. 2-0

Bord 6
Even later was ook de derde Van der Zijden klaar. Gerard mocht ditmaal de afwezige Bart vervangen. Hij deed het minder goed dan Floris. De pion achterstand die hij had opgelopen, leek hij ineens terug te krijgen. Maar het was maar schijn. Met een combinatie won de Botte man meer materiaal. 2-1

Bord 2
Razvan had wat initiatief, maar niet veel later ging hij toch maar akkoord met een remise aanbod. Er zat niet veel meer in de stelling en we stonden voor. 2½-1½

Bord 3
Aat verloor een pion. Dan mag je soms nog wel hopen op een remise, maar als er 2 verbonden vrijpionnen zijn, dan wordt het heel lastig. 2½-2½

Bord 1 - Commentaar Gerard Milort

Net wel of net niet.
Kort na het tweeluik tegen Westland mochten we al weer tegen een andere sympathieke tegenstander, waar we altijd met veel plezier maar ook met wisselend succes tegen strijden. Het Zoetermeerse Botwinnik kwam op bezoek in Belgisch Park. De eerste teleurstelling was voor de bezoekers: ze kregen te horen dat er geen bier meer geschonken wordt in de kerk. Zou dat hen voldoende van slag brengen om de punten bij ons achter te laten? De volgende twee slagen werden toegediend door twee van de drie deelnemende broeders Van der Zijden. Hans was al heel erg snel klaar, dus dit moet wel een heel stevig verslag worden. En Ton nam ook snel wraak, voor twee eerdere nederlagen tegen de speler die Botwinnik deze keer op bord 1 had gezet. We hadden dus kansen op één of meer matchpunten. Op bord 1 deze keer dus geen J.W. Duijzer. Had hij er genoeg van tegen mij te moeten spelen? Het had hem immers pas een half uit twee opgeleverd. Kon hij nu mooi de stand gelijk trekken. Nee, het werd Erik Middelkoop, die eerder twee keer Ton vanuit de opening had verslagen, en die zich tot de tanden toe had voorbereid op mijn zwarte aanpak. Zijn goede voorbereiding bleek uit het feit dat hij de eerste 14 zetten binnen enkele minuten op het bord bracht. Een obscuur variantje dat ik allang weer vergeten was. En dat mij veel tijd kostte om het achter het bord opnieuw te verzinnen. Maar dat lukte wel! Achteraf bleek ik steeds de juiste zetten gespeeld te hebben. Totdat wit zelf op de 15de zet uit zijn boek was en vervolgens als eerste in de fout ging. Nou ja, fout. De theorie gaat ook verder met een pionoffer, alleen deed hij het anders. Zeg maar minder gepland.

F.H. Middelkoop (Botwinnik) – G. Milort (RSC Belgisch Park)

Stelling na 14... 0-0-0

Vanuit de Austrian Attack van de Pirć Verdediging (met 4.f4 en 6.Lb5+) had wit lopers geruild op d7 en paarden geruild met h3xg4 en e4xf3. Daarna volgden twee lange rokades. Wit staat nu ietsje beter en kan vervolgen met 15.Pe4 zonder zich zorgen te maken om a2 of d5, want na 15... Pxa2+ 16.Kb1 Db5 17.Da3! Pb4 18.Pxc5! Dxc5 19.Lxb4 wint wit zijn pion met voordeel terug. Maar blijkbaar wilde wit toch pion a2 eerst dekken, want hij speelde 15.Kb1 en werd verrast door 15... Pxd5. Na bv. 15.a3 was ik niet zo zeker van Pxd5, vanwege de penning op de d-lijn. Maar met de Koning op b1 kan altijd een keer (eerst Lxc3 en dan) Pxc3 met schaak tussendoor en is de penning geen probleem. Overigens staat zwart amper beter na deze pionwinst, het is vooral wit die zijn voordeel kwijt is. Wit ging wel goed verder met 16.Pe4 Db5 (dreigt mat op b2:) 17.c3 Pb6 18.Lc1 h6. Omdat veld f7 zwak is wil ik geen paard op g5. 19.f5 Pa4!? Via een ‘snoepreisje’ is het paard van b4 op a4 gekomen.

Stelling na 19... Pb6-a4

Een gevaarlijke stelling voor beide partijen. Het is hard tegen hard. Wit heeft zwaktes rond zijn koning waar bijna al mijn stukken op gericht zijn. Ik droomde al van zetten als c4 en Td3 of c4, Pc5 en Pd3. Maar wit mag ook nog wat doen. Mijn pionnen op de koningsvleugel zijn kwetsbaar, en ook mijn koningstelling is halfopen. Wit droomde van f5-f6 en Lf4 en Pd6+ (na exf6), of fxg6 en Df7. Grappig genoeg geeft de machine aan dat 19... Pa4 niet de beste zet was. Die beveelt aan om met Txd1 en Td8 na de torens te ruilen. Heb ik wel overwogen, maar ik zag geen direct voordeel. Dan maar stukken op het bord houden. Omdat na 19.f6 exf6? 20.Pd6+ mogelijk wordt met kwalwinst gaat wit dus verder met 20.f6 Lxf6 21.Pxf6 exf6 22.Dxf6. Nu is de gevaarlijke loper op g7 weg en heeft de witte dame de diagonaal a1-h8 in bezit. Bovendien hangen er twee pionnen: op f7 en op h6. Opnieuw had ik torens kunnen ruilen, want op 22... Txd1 23.Dxh8+ kan gewoon Td8 terug. Weer deed ik dat niet en koos ik voor f7 dekken met Dc4. Toch was torenruil wel wat beter geweest. Maar ik had zojuist een remise aanbod moeten afslaan vanwege de stand op de andere borden. Het zou weer eens net wel of net niet gaan worden; ik moest dus op winst blijven spelen. 22... Dc4 23.Txh6

Stelling na 23.Th1xh6

Hier overwoog ik sterk om 23... Txd1 te spelen in de hoop daarna met Dd3+ of De4+ en slaan op c1 voor de winst te gaan. Maar er volgt natuurlijk 24.Txh8+ Kc7 en de vraag is of ik weg kan lopen met de koning. Of ga ik zelf mat? Lastig uit te rekenen met weinig tijd. Stockfish windt zich echter niet op en zegt gewoon remise, desnoods door eeuwig schaak. Bijvoorbeeld 25.De7+ Kb6 (mijn plan was Ka5 en eventueel Ka6 en iets er tussen op b6) maar 26.Td8! haalt alles eruit. Ook mooi is de koelbloedige computervariant 25.Kc2 De2+ 26.Kb3 Txc1 27.Df4+ Kc6 28.Dxc1 b5 29.a3 Dc4+ 30.Kc2 De4+ 31.Kb3 Dc4+, die eindigt in eeuwig schaak. Maar dat kon ik natuurlijk niet allemaal overzien. Dus ik probeerde het anders. 23... De4+ (dekt veld e7) 24.Ka1 The8?! Maar dit is niet goed. Al bleek dat pas ’s nachts. Het beste was hier gewoon 24... Dxg4. 25.Txd8+ Txd8 26.Dxf7 Dxg2= 25.Txd8+ Txd8 26.Dxf7 Ja, jammer, die had ik losgelaten. 26... Dc2 27.Th1 Dxg2 28.De6+ Kb8

Stelling na 28... Kb8

Hier mist wit een grote kans op eeuwige roem. Met het mooie maar onverwachte 29.Th8!! had hij groot voordeel kunnen krijgen! Na 29... Txh8 (wat anders? Dd5 kan niet) 30.De5+ Kc8 31.Dxh8+ Kc7 32.Dg7+ en Dxg6 met makkelijke winst. Dat na 29.Th8! Dd5 niet kan vanwege 30.Dxd5 is natuurlijk makkelijk te zien. Toch kan wit dat beter niet doen. Althans, wit kan nog veel beter doen:

Analysediagram na 29... Dd5

Waarom een dame (tegen een toren) pakken als je ook mat in drie kunt geven! Ja, mat in drie. Ook niet zo moeilijk. Gewoon alle stukken mee laten doen. 30.Lf4+! Ka8 31.Dc8+!! Txc8 32.Txc8 mat. Oef, je zal toch zo verliezen. Gelukkig zag mijn tegenstander dit niet en speelde hij 29.De7. Ook lastig, want Td8 hangt met mat. Maar nu kan 29... Dd5 wel, en dat was ook het beste, en nog steeds binnen de remisemarge. Ik speelde echter 29... Tc8 30.De5+ Ka8 31.Th8 Dc6 32.Lf4. Opnieuw dreigt er mat.

Stelling na 32.Lc1-f4

Vooral niet nu 32... Pb6? spelen, of 32... c4?. Want ook 33.Db8+! Txb8 34.Txb8 mat doet zeer! Na 32... a6 33.b3 Pb6 nam de witspeler gelukkig mijn remise aanbod aan. Hij staat nu natuurlijk duidelijk beter, misschien zelfs genoeg voor de winst. Maar zijn teamcaptain dacht dat een halfje wel voldoende zou zijn, en met allebei nog een paar minuten vond wit het welletjes. ½-½. Wederom een spannende partij. Zou dat genoeg zijn voor een matchpunt? We horen het zo. 3-3

Bord 5
Peter kreeg de sterkste tegenstander tegenover zich (J.W. Duijzer met 2039). Ze hadden natuurlijk gezien dat Peter nog een 100% score had en daar moest een stokje voor gestoken worden. Peter werd wel in de verdediging gedrongen en stond zelfs een pion achter, maar hij hield keurig stand en dwong een remise af. Het advies was eigenlijk dat hij met 2-0 moest winnen gezien de stand op het laatste bord, maar meer zat er echt niet in. 3½-3½

Bord 8
Daar had Dennis Wareman moeten zitten, maar 15 minuten na aanvang was hij nog niet gearriveerd. Een telefoontje leerde dat hij had afgezegd per e-mail. Alleen stond de computer van Ton toen al uit. Gerard Werkhoven werd daarop gepromoveerd tot Promotieklasse speler. Ondanks de fikse tijdachterstand maakte hij er een hele mooie pot van. In het eindspel moest hij helaas toch buigen en verloren we wederom met het kleinst mogelijke verschil. 3½-4½

--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Toernooiaankondiging
Het Leidsch Schaakgenootschap organiseert namens de Leidse Schaakbond op zaterdag 27 december 2014 het traditionele Oliebollen toernooi: snelschaken voor viertallen voor de verenigingen uit de Leidse en Haagse Schaakbond.

Zaterdag 27 december 2014
Denksportcentrum Leiden
Robijnstraat 4 071-5723229
Aanmelden tot 10:00 uur
Aanvang: 10:30 uur
Prijsuitreiking: ± 17:00 uur

Systeem:
Competitie voor viertallen waarbij ieder twee keer tegen dezelfde tegenstander speelt met 5 min. per persoon per partij.
Groepen van ongeveer gelijke grootte ingedeeld op gemiddelde rating; aantal groepen afhankelijk van het aantal aanmeldingen. Rond het middaguur worden de oliebollen geserveerd.
Let op: De viertallen mogen uitsluitend bestaan uit spelers van één vereniging, deel uitmakend van de Leidse Schaakbond danwel de Haagse Schaakbond.

Prijzengeld:
Drie teamprijzen per groep: 1e prijs groep A € 160,-.
Daarnaast is er een aardigheidje voor de topscorer van elke groep.

Aanmelden:
Het inschrijfgeld bedraagt €20,- per team en dient aan de zaal betaald te worden.

Aanmelden tot en met 24 december 2014 bij voorkeur per e-mail naar oliebollen@lsg leiden.nl, onder vermelding van: naam Vereniging, namen van alle spelers en hun KNSB-rating.
Let op: Inschrijven aan de zaal is niet mogelijk!

Op 26 december 2014 zal de definitieve indeling gepubliceerd worden op www.lsg-leiden.nl

Tot ziens op zaterdag 27 december a.s. in het Denksportcentrum Leiden!
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Gerard Milort heeft er wel zin in en hoort graag wie er het viertal willen aanvullen.

Tot maandag, Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: