RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 5 januari

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: vr jan 09, 2015 4:21 am    Onderwerp: Verslag 5 januari Reageer met quote

Verslag 5 januari

Een sterk paard tegen een slechte loper. (Gerard Milort)

Omdat Bart te laat binnen kwam had Hans al een indeling gemaakt zonder Bart, op basis van SB… (het Sonder-Bart-verder systeem ). Daardoor ging de verwachte loting ‘met wit tegen Bart’ niet door. Geen kans dus op een snelle remise tegen Bart en dan vlug naar het Schaakhuis voor de spannende wedstrijd Schaakhuis 1 tegen Promotie 2 in de Promotie Klasse. Bart mocht het opnemen tegen Jan Franx, die ook iets te laat binnen kwam, en ik mocht aantreden tegen de Grote Martin, die zich al een tijdje verrassend in de top tien handhaaft. Ook geen makkie dus. Dat bleek wel tijdens de partij. Mijn snelle aanvalsopzet werd koelbloedig verdedigd en mijn beste keus was af te wikkelen naar een eindspel met een sterk wit paard op e5 tegen een slechte loper op d7. Maar wel met evenveel pionnen op beide vleugels. Dan moet er nog wel gewerkt worden en moet zwart heel nauwkeurig blijven spelen. Lastig, en uiteindelijk na bijna drie uur spelen te lastig voor Martin.

Gerard Milort – Martin de Groot

Stelling na 9... f7-f6

Hier moest ik kiezen uit 10.Lxh7+ of 10.Dh5, want gewoon 10.Pf3 Lxf4 11.exf4; of 10.Pxc6 Lxc6 11.Lxd6 Pxd6 was niet de bedoeling. Ik keek eerst naar 10.Lxh7+ Kxh7 11.Dh5+ Kg8 12.Pg6 met aanval op de toren en dreiging Dh8+. Maar na 12... Lxf4 13.Dh8+ (of 13.exf4 Pd6 14.Dh8+ Kf7 15.Pxf8 Dxf8) Kf7 14.Dxf8+ Kxg6 15.exf4 zag ik niet hoe wit verder moet komen. Zie analysediagram:

Analysediagram na 15.e3xf4

De overige witte stukken doen niet mee in de aanval en na Pd6 volgt dameruil. De twee zwarte stukken zijn dan meestal sterker dan die ene witte toren plus een pionnetje. Dit is dus niet goed. Daarom speelde ik (in de vorige stelling) 10.Dh5 in de hoop op 10... g6? 11.Pxg6! met snelle overrompeling. Martin keek echter wel uit en speelde 10... f5 11.Pdf3 Pf6 12.Dh3 (op 12.Dh4 komt Pe4 met dameruil) Lxe5.

Stelling na 12... Ld6xe5

Zwart doet er verstandig aan enkele stukken te ruilen om zo de aanval te ontlasten. Anders komt er Pfg5 en eventueel g4. Nu moet wit kiezen: hoe sla ik terug? Na 13.dxe5 Pe4 is de loper op f4 slecht en na 13.Pxe5 Pxe5 heb ik geen paarden meer, al staat de loper wel mooi op e5. Tijd om te anticiperen op het eindspel. Het liefst houd ik een paard over op e5 tegen zijn loper op d7 en ruil ik mijn witte loper voor zijn paard (op e4). Daarna kan ik met f3 de f-lijn openen en over de f-lijn binnenkomen of de zware stukken ruilen. Vandaar: 13.Lxe5! Pxe5 14.Pxe5 Pe4 (zwart had waarschijnlijk beter 14... c5 kunnen spelen en zijn paard houden om te ruilen tegen mijn paard) 15.Lxe4 fxe4 16.f3 exf3. Tot zover alles nog volgens plan. Zwart moet wel ruilen op f3. 17.Txf3 Txf3 18.Dxf3 De7 19.Tf1 Lb5

Stelling na 19... Ld7-b5

Zwart gaat voor afruilen over de f-lijn via Tf8. Ik dacht nu iets te hebben en speelde helaas iets te snel mijn plan met Df7+, dat door een tactische wending anders liep dan ik wilde. Hier had wit zijn voordeel kunnen vergroten met 20.c4! dxc4 21.Dxb7! met dubbelaanval op Ta8 en Lb5, om na 21... De8 22.Tf7 Tc8 23.Dxa7 alle troeven in hand te hebben (zie analysediagram).

Analysediagram na 23.Db7xa7

Ook 20.c4 Lxc4 21.Pxc4 dxc4 22.Dxb7 of 20... Lc6 21.Df7+ Dxf7 22.Txf7 Tc8 23.c5 La4 24.Te7 en Txe6 leiden tot pionwinst met behoud van betere stelling. Maar goed, ik miste c4 en speelde direct 20.Df7+ Dxf7 21.Txf7 in de veronderstelling dat ik pion c7 of e6 zou gaan winnen. Martin had echter een gemene verdediging achter de hand met 21... Tf8!

Stelling na 21... Ta8-f8!

Verhinderd 22.Txc7 vanwege Tf1 mat! Maar niet getreurd, want na 22.Txf8+ Kxf8 heb ik het eindspel dat ik wilde. Het witte paard op e5 is onaantastbaar en domineert de zwarte loper volledig. Dat speelt prettig voor wit en is erg lastig te keepen voor zwart. Tien zetten later stond het zo:

Stelling na 32... Kd8-e7

Zwart kan helemaal niets doen en moet afwachten tot er een pion sneuvelt. En dat duurt niet lang. 33.Pc4 Ld7 34.Ke5 (let op: niet meteen 34.Pd6, vanwege b5! 35.cxb6 e.p. Kxd6 36.b7 Kc7 en zwart wint) Lc8 35.Pd6 nu staan koning én paard een rijtje hoger, op e5 en d6 (i.p.v. e5 en f4), en is pion b7 niet meer te redden. Daarna stort de stelling vanzelf in. Martin gaf het daarom hier al op. 1-0. Een klassiek voorbeeld van dominantie van een sterk paard tegen een slechte loper.

Het was al na elven, maar toch ben ik nog even gaan kijken bij het Schaakhuis tegen Promotie. Dat was net 4-4 geworden toen ik arriveerde. Tijdens de (nachtelijke) analyses ter plekke van enkele partijen bleek dat de uitslag ook ‘andersom’ had kunnen zijn. Althans, ik bedoel, het had ook 5-3 of 4½ - 3½ voor één van beide teams kunnen worden. Het ligt, ook bovenin, dus dicht bij elkaar. Hopen dat dat onderin ook geldt en dat wij tenminste een matchpunt halen tegen de Scheve Toren eind deze week. En idem tegen het Schaakhuis over ruim twee weken.

Jan Franx en Bart besloten in het middenspel maar tot remise

Jan Wuister was snel klaar met Ruut. Ruut dacht te lang na, waardoor zijn geheugen vol kwam met varianten. Die namen de plaats in van de reden waarom de gespeelde zet niet goed was. Hij verloor gelijk een stuk.

Aat won een kwaliteit en leek Ton wel even een punt afhandig te maken. Die begon toen maar een aanval die Aat blijkbaar noopte de voorsprong weer terug te geven, want even later stonden de heren weer gelijk. Het eindspel (paard en 2 pionnen tegen loper en 2 pionnen) werd nog lang doorgespeeld, omdat Aat het remise aanbod van Ton niet wou aannemen in de hoop dat hij nog genoeg beter stond.

Na 11 zetten hadden Herman en ondergetekende de volgende stelling bereikt:

Stand na 11... c5

Herman speelt hier 12.d5 en dat leek mij pionverlies. Thuis bleek het juist een hele goede zet die zwart in grote positionele problemen kan brengen. Vooral als ik een verdediger probeer uit te schakelen met 12... Lxc3. Een simpel 13.dxe6 is voldoende voor groot voordeel. Maar Herman hielp me een handje en wilde toch liever gelijk zijn stuk terug met 13.Dxc3. Nu wint zwart inderdaad een pion. In de komende zetten probeert Herman een aanval op te zetten en nu is het mijn beurt om een belangrijke zet te missen.

Stand na 24.Dh1

Het ligt zo voor de hand en toch mis ik hier volledig 24... d4. Ik speel wel een redelijke zet (24... Pe4), maar de score valt toch ver terug (ongeveer van 3½ naar 2). Even later staat het zo:

Stand na 30.Tg4

Mijn aanval is veel te traag en Herman heeft inmiddels zijn loper en paard op hele lekkere velden gezet. Ook de zware stukken kunnen snel vervelend gaan doen. De computer vindt zwart hier nog steeds meer dan 1 pion beter staan. In langzaam opkomende tijdnood, meende ik de toren op te kunnen sluiten met 30... g5? 31.Df3 h5 Vreemd genoeg staat wit hier pas beter, maar dan moet wit wel 32.Th1 spelen. 32.Df5 Pe4 (f6 is beter) 33.Lxe4. Met nu alsnog 33... f6, valt de schade voorlopig nog mee. Elke andere zet is gelijk stukken in het doosje. 33... dxe4 34.Txg5+ Kf8 35.Txh5 Td5 36.Th8+ Kg7 37.Dh7+ Kf6 38.Dh4+ (Dh6 is mat op de volgende zet, nu kan Tg5 nog met slechts 26 pionnen achterstand.) 38... Ke5 39.Df4 mat.

Gerard Werkhoven en Martin van Velzen speelden een leuke koffiehuispartij. Beiden gaven in de eerste 8 zetten al een stuk weg en daarna werden er nog zoveel vreemde zetten geproduceerd, dat ik denk dat de notatie niet klopte. Uiteindelijk won Gerard.

Gerard van der Zijden won van Evert, maar daar was flink wat rekenwerk voor nodig en pas in het toreneindspel gaf een vrijpion de doorslag.

Rob verloor van Floris. Hoe dat ging, weet ik helaas niet meer.

Inmiddels vandaag (tenzij u dit morgen pas leest) speelt het eerste uit tegen Scheve Toren. Adres is: Sporthal Het Baken - Het Baken 2 - Pijnacker. Een verslag daarover zal bij het verslag van aanstaande maandag zitten.

Het derde speelt aanstaande maandag thuis tegen Pomar 2. Gezien de gemiddelde rating kunnen we daar van winnen. Moeten we wel ons best doen.

Tot maandag, Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: