RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 19 januari

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: wo jan 21, 2015 4:33 am    Onderwerp: Verslag 19 januari Reageer met quote

Verslag 19 januari

Erg weinig partijen ditmaal. Deels door een hoop afzeggingen, maar ook waren er een paar mensen afwezig waarvan ik me niet kan herinneren dat ze afgezegd hebben. Mocht dit toch het geval zijn, dan mijn excuses. Jan Wuister en Jan Franx waren er beide niet, maar die had ik gelukkig tegen elkaar ingedeeld, dus daar had ik verder geen omkijken naar. Van Paul Kops wist ik ook niet of hij zou komen. Daarentegen was Arnoud Kulk juist weer wel aanwezig. Graag van de betrokkenen voortaan een telefoontje, e-mail (niet na maandag 16:00 uur) of sms/what’s app.

Razvan stormde naar voren met zijn pionnen op zowel de dame- als koningsvleugel. Een enkele pion had al de 6e rij bereikt. Ton vond geen afdoende verdediging en gaf op toen Razvan ook niet trapte in een pionzet van Ton die veel problemen oploste. Helaas voor Ton merkte Razvan gelijk dat de gespeelde pion een reeds geslagen pion was.

Een blitz partijtje in een recordtijd - Gerard Milort
“Indelingsfixing”, zou dat al bestaan? Elke week kijk ik eens naar de stand en naar de kruistabel en dan probeer ik te voorspellen wat deze keer de indeling zal worden. Niet alleen voor mijn eigen partij, maar voor een stuk of wat partijen. Misschien dat ik daarom nooit wat win met lotto’s en loterijen, want ik raad het haast nooit goed. Zo ook deze keer. Met zwart tegen Gerard W. of (idem) tegen Cor K. leek me een aardige optie. Razvan tegen Ton had ik goed voorspeld, niet zo moeilijk. Gerard W. tegen Aat had ik ook op mijn (reserve)lijstje staan. Dan zou ik (leuk!) tegen Corretje mogen. Maar die was te moe en had huiswerk, of zo (Hans: hij was ziek en volgende week komt hij ook niet i.v.m. tentamens.) Het werd dus een verrassing. Vlak voor ik ‘naar de kerk’ ging werd ik nog gebeld door Gerard vd Z., over de notulen van de ALV. Een kwartier later zat hij -nog nahijgend- achter mijn bord, waarbij ik wit had en Gerard zwart. Het zou een memorabele avond worden. Ik had om vijf over half negen alweer thuis kunnen zijn. Dit stukje verslag duurt nu al langer dan de partij! Nog niet helemaal bij de les vergiste Gerard zich vreselijk in de opening. Niet één keer maar twee keer binnen tien zetten. En dat kostte hem twee pionnen. En de partij.

Gerard Milort – Gerard vd Zijden

1.d4 e6 2.c4 d5 3.Pc3 Pf6 4.a3 Le7 5.Lf4 Pbd7?

Stelling na 5... Pb8-d7

Met de zet a3 heb ik Lb4 verhinderd, en na Le7 koos ik voor Lf4 om druk te zetten op veld c7. Die druk kan ik opvoeren met Pb5 en Tc1. Om Pb5 te verhinderen had zwart eerst a6 of c6 moeten spelen. Ik denk dat hij snel c5 van plan was en daarom niet voor c6 koos, want dat kost dan een tempo. Dan was a6 nodig, of 0-0, zodat Pb5 met Pa6 (dekt c7) kan worden beantwoord. Nu volgt natuurlijk Pb5 en veld c7 kan niet worden verdedigd. 6.Pb5! e5 (6... c6? 7.Pc7+ met tenminste kwal winst) 7.dxe5 Ph5 8.e3 Pxf4 9.exf4 Pb6?

Stelling na 9... Pd7-b6?

Weer datzelfde paard dat niet goed oplet. Wat zat er in zijn haver? Nodig was c6 of 0-0, want d5 blijkt helemaal niet twee keer gedekt te zijn. Nog voordat ik mijn zet 10.cxd5 kon uitvoeren gaf Gerard Z. het al op. Ik vroeg nog: ‘weet je het zeker?’, maar hij had de komende variant gezien en hij hield het dus voor gezien. 1-0. Na 10.cxd5 kan zwart namelijk niet terugnemen op d5 met Pxd5.

Analysediagram na 10... Pxd5

Er volgt simpel 11.Dxd5! Dxd5 12.Pxc7+ (weer dat veld c7) Kf8 13.Pxd5 en wit staat een stuk en twee pionnen voor. Een aardige goedmaker voor onze partij aan het eind van afgelopen seizoen. Daarin offerde ik in het vroege middenspel een dame en kondigde ik mat aan. Om vervolgens na een (gemist) tussenschaak een dame tegen een paard achter te staan, waarna ik snel verloor Smile.

Martin van Velzen had een pion geofferd en kreeg daardoor druk op f7. In de volgende stand bood hij remise aan, dat door Floris geaccepteerd werd.

Het ziet er inderdaad wel wat beangstigend uit. Toch is er niet zo veel aan de hand. De computer vindt dat zwart na a6 gewoon een gezonde pion voor staat, al zal zwart nog wel secuur moeten spelen.

De partij van de avond was ongetwijfeld die tussen Gerard Werkhoven en Aat. In de volgende stelling heeft zwart de opening niet goed gespeeld. Wit richt al zijn stukken richting de koningsvleugel en zwart heeft daar niet veel staan.

Stand na 15.Ld3

15... Lg4? Geeft wit al veel voordeel met het logische 16.e5 Lxf3 17.Lxh7+ Kh8 18.gxf3 Tfe8 Zwart wil een vluchtveld creëren voordat de witte dame op de h-lijn komt.

Stelling na 18... Tfe8

Hier mist Gerard groot voordeel (+5) met 19.Df5. Zwart moet dan al een stuk geven om de dame niet op de h-lijn te laten komen, b.v. Lxe5 of Pd7. 19.De4 (+2) Le7 20.Lxe7 Txe7 21.Dh4. 21.Lf5 was duidelijk beter, want dan kan zwart niet verdedigen met Te6.

Het voordeel verwaterde hierna snel en in het eindspel kwam Aat zelfs beter te staan. Tot zet 47 heb ik de partij nog kunnen reconstrueren. Gerard noteerde toen al niet meer en de zet die Aat daar had opgeschreven, kon ik helaas niet ontcijferen. De computer gaf daar bijna 1 pion voordeel aan voor Aat met a5. Maar of dat voldoende zou zijn voor de winst valt nog te bezien. Nu werd het remise.

Martin de Groot vergooide zijn openingsvoordeel met wit door in het Scandinavisch zijn paard te ruilen. Mijn dame was hierdoor het enige ontwikkelde stuk. Het argument van Martin was dat ik dit tempo toch wel weer zou verliezen als de dame aangevallen zou worden. Hij kreeg nog gelijk ook. Zonder echt kansen te hebben op een overwinning, stond wit wel een tijd lang beter. In het eindspel ging het snel mis, toen ik 7 computerzetten achter elkaar produceerde (zonder computerhulp uiteraard).

Stand na 24.De3-f3

23... c5 Ik wil graag de d-lijn openen. Hier dacht Martin zelf de d-lijn te pakken met 24.dxc5 Txc5 25.Td1, maar ik speelde 24... bxc5 25.c4? Nu kan ik dadelijk met schaak binnenvallen. 25...Td2 26.Te2 (f5, b3 of Da8 zijn betere zetten.) Dd4+ 27.Kg2 Dxb2 Zwart dreigt een tweede pion te winnen en dat kan zwart alleen maar voorkomen door de laatste stukken te ruilen. Maar een pionneneindspel met één pion minder, is vrijwel altijd verloren. Even later staat het zo:

Stand na 36... Kd6-c6

Hier vreesde ik dat het fout gedaan had. Ik ging er van uit dat wit bij mijn e-pion moest blijven en dat ik gewoon de a-pion kon ophalen. Maar wit kan dan de c-pion gaan pakken en zelf ook doorlopen. Gerard Milort adviseerde hier (na afloop) 37.a3, zodat zwart niet Kb4 kan spelen. Maar dat wint toch daar wit na 37... Kb6 38.Kd5 a6 in zetdwang is. Maar de winst is nog niet makkelijk. 39.Ke4 Ka5 40.Kd5 Ka4 41.Kxc5 Kb3! 42.Kd5 e4 Als wit op e4 slaat verliest hij c4 en a3, waarna zwart eenvoudig wint. Dus 43.c5 e3 44.c6 e2 45.c7 e1D 46.c8D De5+ De koning moet naar de c-lijn (c6), waarna de dames worden afgeruild en alsnog de a-pion sneuvelt.

Martin zag een andere verdediging, maar overzag een geniepig zetje. 37.Kd3 Kb6 38.Ke4 Ka5 39.Kd5 Kb4 40.a3+ Zwart moet nu de dekking van de c-pion opgeven, waarna wit zich weer kansen toedichtte. Maar zwart speelt hier heel flauw 40... Kc3. Martin gaf hier op, omdat de e-pion sneller is dan zijn c-pion. Overigens is ook 40... Kxa3 winnend, zei het minder snel.

Evert had Ruut al na luttele zetten een slechte loper en een slecht paard bezorgd. Of had Ruut zich dit zelf aangedaan? In het middenspel had Ruut zijn problemen opgelost en kon hij de partij alsnog naar zich toetrekken.

Aanstaande maandag speelt het eerste thuis tegen het sterke Schaakhuis.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: