RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 16 maart

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: za mrt 21, 2015 4:14 pm    Onderwerp: Verslag 16 maart Reageer met quote

Verslag 16 maart

Twee dagen eerder speelden 2 teams van RSCBP mee in het Haags snelschaak kampioenschap. Een verslag hieronder van Gerard Milort. De meegeleverde foto’s kan ik hier helaas niet laten zien.

Snelschaakteam mag na succesvol optreden tegen elkaar spelen…
Na een zeer succesvol optreden op zaterdag 14 maart van RSC Belgisch Park, dat met twee teams mee deed bij het HSB snelschaak kampioenschap voor clubteams, mochten zes van de negen deelnemers de maandag er op tegen elkaar spelen. Het hele eerste team kruiste maandag onderling de degens: Gerard M. tegen Bart V. en Cor K. tegen Razvan I. En van het tweede team, met verder nog Aat, Floris en broer Gerard, trad Ton aan tegen Herman. Hoe succesvol het eerste team was kunt u uitgebreid lezen op de HSB-site via onderstaande link:

http://www.haagseschaakbond.nl/content/view/2810/1/

Het succes is ook te zien op de foto’s van Bart met Bekertje en van Razvan met Cor, die algemeen topscorer werd met de onwaarschijnlijke score van 21 uit 22!!! ‘Terror Cor’ (on board four) is zijn nieuwe bijnaam Smile. En dan Razvan die 18 uit 22 aan bord drie neerzette. Jammer alleen dat hij onnodig verloor van een meisje! Aan Bart kun je zien dat hij licht teleurgesteld is dat hij maar zo’n klein bekertje in ontvangst mocht nemen. En dat met 16 uit 22 op bord 1. Al hadden dat er ook makkelijk 18 hadden kunnen zijn. Als hij niet op tijd verloren had in gewonnen stelling. Dat het dus nog veel succesvoller had kunnen zijn staat er op de HSB-site niet bij vermeld. Dat hoort u nu van mij. We hadden namelijk gewoon kampioen kunnen worden en een veel grotere beker mee naar huis kunnen nemen! Maar dan moet wel iedereen goed spelen en lekker scoren. En niet drie van de vier. Slechts één bordpuntje kwamen we tekort om het winnende DCS van de troon te stoten. Hoe kwam dat? Had Cor toch gewoon 22 uit 22 moeten halen? Had Razvan niet mogen verliezen van dat meisje? Startte Bart te langzaam met 1½ uit 4 en stortte hij te vroeg in met 0 uit 2 in de beslissende laatste ronde? Het kan allemaal waar zijn, maar de zere plek lag ergens anders. Hoe kan onze eigen Jolly Joker, vele malen snelschaak kampioen van de club, de week ervoor nog 9 uit 9 scorend in het Schaakhuis, altijd vol met praatjes, dan toch spelen als een prutser! En wat voor eentje: vier keer mijn dame weggegeven (waarvan toch nog een partijtje gewonnen) en één keer mijn koning schaak laten staan. Dat hadden vier extra bordpunten en een matchpunt extra op kunnen leveren! Maar ja, helaas zat ik regelmatig te slapen, en gaf ik dus onnodig veel punten weg. Geen Kampioen, geen Grote Beker. Al moet ik eerlijkheidshalve wel bekennen dat ik natuurlijk allang gezien had dat die beker niet in onze prijzenkast zou passen. Dus dat probleem heb ik wel mooi opgelost!

Interne
Zo, nu dan iets over de partij van Bart en mij. Bart speelde het weer heel psychologisch. Had ik me geestelijk en materieel voorbereid op een snel c5 en b5 van Bart (met zwart) tegen mijn 1.d4 en 2.Pf3 opening, gaat hij gewoon afwijken en iets anders spelen! Dat doe je toch niet! Had ik geweten dat hij iets als KID wou spelen, had ik er wel vol voor gegaan! Nu kwam ik te snel met de London-zet Lf4, mijn eigen afwijkende voorbereiding, waar ik dus niet veel aan had.

Gerard Milort – Bart Verbaan

Stelling na 11… Da5-b6

Enigszins verrast door Barts openingskeuze had ik met Ld3 mijn loper niet op het beste veld gezet. Bart antwoorde direct Lf5 en na Lxf5 sloeg hij natuurlijk niet terug met gxf5, want dat is lelijk, maar via Da5+ kwam Dxf5 en zwart had zijn slechte loper geruild voor mijn goede. Beetje jammer. En nu beantwoordde hij mijn 11.Db3 uiteraard met Db6, zoals dat hoort in dit soort stellingen. Hier willen we overigens allebei graag laten ruilen en de open a-lijn krijgen. Het vervolg was 12.e4 Dxb3 13.axb3 O-O 14.O-O a6 15.Tfe1 Tfe8 16.Pc4 h5 17.g5

Stelling na 17.g4-g5

Zowel nu als op de vorige zet, dus na 16.Pc4, kan zwart Pxe4 spelen: 17.Txe4 d5 18.Te2 dxc4 19.bxc4, of nu: 17... Pxe4 18.Txe4 d5 19.Te3 dxc4 20.bxc4. Volgens de Engine staat wit ietsje beter, maar niet veel. Bart kwam echter met het verrassende 17... Ph7 en startte een waar Hypisch Concours over de achterste rijen met zijn paarden. Het paard van h7 is onderweg om binnen enkele zetten pion b7 te dekken! Ja, ja, dat is geen grap, dat is nou vooruit denken. Maar wits voordeel is nu wel ietsje gegroeid. 18.h4 (niet meteen nodig, beter was 18.b4) Phf8 19.Pa5 Pe6 20.Le3 (ook Lg3 is goed) Pd8 21.b4 b6 22.Pb3 Pb7 23.Ta2 Ta7 24.Tea1 Tae8

Stelling na 24… Te8-a8

Je kunt nu goed zien waarom ik niet zelf de dames heb geruild, maar heb laten ruilen. Wit heeft spel over de a-lijn en druk op de a-pion. Wit staat duidelijk beter, Stockfish waardeert het met +0,8. Het lastige van deze stellingen is dat wit nu moet kiezen hoe hij zijn voordeeltje verder gaat uitwerken, en wanneer het juiste moment is om tot actie over te gaan. Als wit in het centrum een pion opspeelt geeft hij ook belangrijke velden weg. Na een keer e5 heeft zwart de velden d5 en f5 (of wint pion e5); en na d5 heeft zwart veld e5 en op den duur veld c5. Soms moet je dus wachten. Dat deed ik met de zet Pfd2, hopend op bv Pb8 en alle zwarte stukken staan in de hoek Smile. Maar de Engine vindt het wel tijd voor 25.d5 c5 26.Pbd2 a5 27.Kg2 met behoud van het voordeel. Ik speelde echter het minder sterke 25.Pfd2 waarna zwart zelf met 25... d5! kwam. Nu krijgt hij eindelijk wat ruimte. Ik dacht met de tactische wending 26.b5!? beter te komen staan, maar dat was een misrekening. De overgang van het middenspel naar het eindspel is het moeilijkste wat er is, vind ik. Eerder in de HSB competitie had ik daar ook al moeite mee en ging ik enkele keren te vroeg over tot actie. Daarmee het voordeel weggevend en zelfs in het nadeel komend. Een punt van aandacht derhalve, om van te leren.

Stelling na 26.b4-b5

Het idee is dat zwart niet op e4 kan slaan wegens bxc6, en ook niet axb5 kan spelen, wegens Txa7. Dus moet cxb5 waarna ik exd5 speel en mijn centrum versterkt heb. Maar zwart heeft ineens velden gekregen voor zijn stukken, Pd6 bijvoorbeeld, en komt nu eindelijk los. Mijn voordeel is helemaal verdwenen! Beetje jammer. 26... cxb5 27.exd5 a5 28.Pf3 Pd6 29.Pbd2 Tc8 30.Pe5!?

Stelling na 30.Pf3-e5

Opnieuw gebaseerd op tactiek. Weer een echte Vossen-zet. Na (twee keer) slaan op e5 komt de loperlijn open en kan ik Lxb6 spelen. En dan staat a5 ook in. Lekker belangrijk, dacht Bart. Niet dus. Nu sta ik zelfs slechter! Maar dan moet zwart wel met de loper op e5 slaan en niet met het paard, zoals in de partij. Vraag me niet waarom, het orakel heeft gesproken. Ik denk omdat na 30... Lxe5 31.dxe5 Pf5 de loper op e3 aangevallen staat, terwijl de pion op b6 nog steeds gedekt staat. Nu kwam 30... Pxe5? 31.dxe5 Pc4? Er was niets tegen 31... Lxe5 32.Lxb6 Ta6 33.Lxa5 Tca8 met ongeveer gelijke stelling. 32.Pxc4 Txc4 33.Lxb6 Tb7 Beter was meteen Td7 met aanval op d5 en h4, maar Bart had mijn volgende zet gemist: 34.Ld4!

Stelling na 34.Lb6-d4

Dekt e5 en blokkeert de aanval op h4. 34… a4 35.Tb1 (om b3 te spelen) Td7 36.b3 axb3 37.Ta8+ Kh7 Ta8+ is een belangrijk tussenschaak om de koning uit het centrum te houden. Zie diagram.

Stelling na 37... Kg8-h7

Nu kan ik gewoon Txb3 spelen. Maar hier liet ik mij weer verleiden tot een Vossenzet: 38.e6. Met het idee dat Txd5 niet goed is vanwege 39.exf7, en na 38... fxe6 39.dxe6 Lxd4 niet kan vanwege 40.exd7. Maar zwart speelt simpel 38... fxe6 39.dxe6 Td6! en haalt pion e6 op tegen b3 en b5, maar ruilt dan ook op d4 waarna de c-pion ook verdwijnt. Met remisestelling tot gevolg. Ook de partijvoortzetting eindigde snel in remise na 40.Lxg7? Beter was meteen Txb3 en laten slaan op d4. Kxg7 41.Txb3 Txe6 42.Txb5 en hier werd remise overeengekomen, hoewel zwart nog even had kunnen doorspelen met 42... Te1+ 43.Kg2 Txh4 44.Kf3 Tg4 45.Taa5 met licht voordeel voor zwart. Gelukkig gunde Bart mij die nul niet. Net als ik het hem niet gunde, want in bovenstaande diagramstelling had ik met 38.Txb3 Txd5 39.f4 Ta4 40.Tb8 Ta2 (of 40... e6) 41.T8xb5 Txb5 42.Txb5 mijn pion meer en mijn voordeel (+1,5 tot +2) kunnen behouden. Zie analysediagram:

Analysediagram na 42.Tb3xb5

Stel je voor dat ik na die mooie pot tegen Razvan ook nog een eindspel van Bart zou hebben gewonnen. Zou (iets) te gek zijn. Cor begon al te bibberen bij het idee Smile. Cor had overigens zelf ook bijna gewonnen van Razvan. Het is dat hij de tussenzet Dg6 (met pionwinst en behoud van aanval) over het hoofd zag. En dat Razvan later in het eindspel een eenvoudig torenoffer-schaak gevolgd door promotie tot dame overzag. Daardoor werd het duel tussen deze twee kanjers ook remise.

Gerard Milort

Mooi, heeft Gerard ook gelijk de partij Cor tegen Razvan besproken. Daarmee neemt hij mij enorm veel werk uit handen. Nu nog het aantal diagrammen omlaag (heel bewerkelijk).

Van Ton kreeg ik het volgende binnen:
Maandag zijn in de promotie klasse 2 belangrijke wedstrijden gespeeld. DSC 5 verloor van Schaakhuis en is daarmee gedegradeerd. SHTV speelde 4-4 tegen WSC. Dit betekent dat we nog 1 wedstrijdpunt en 1 bordpunt voor liggen op SHTV. We zullen de laatste ronde moeten winnen tegen Promotie om zeker te zijn van handhaving. Bij 4-4 en een 5-3 overwinning voor SHTV tegen het al gedegradeerde DSC 5 staan we precies gelijk. Wie er dan de klos is zoeken we nog uit voor de slotronde op 22 april.

Ook het 2e heeft maandag gespeeld, ze verloren uit tegen Wassenaar/BF met 6-2. Er degradeert kennelijk maar 1 team in deze klasse anders had er in de stand wel gestaan dat het team al gedegradeerd was.

Johan Bal is een paar dagen voor de clubavond gevallen. Hij was daardoor nog stijver en wankeler dan anders. Toen hij naast Lucas wilde gaan zitten om simultaan tegen Ton te spelen ging het bijna weer mis. Met een snelle beweging kon Lucas de zaak redden. Helaas ging hij zelf daarbij door zijn toch al geplaagde rug. Met pijn in zijn rug was de concentratie voor de partij weg, met een snelle nederlaag tot gevolg. Ton.

En al weer een partij besproken. Het schiet al op.

Aat won ver in het middenspel een stuk en won van Martin van Velzen.

Rob was ook al niet stukvast tegen Arnoud. Hij verloor er zelfs 2 voordat hij de handdoek gooide.

Over stukvast gesproken: Bij Evert tegen Hans ging er van alles mis. Evert gaf eerst 2 stukken weg, daarna was het mijn beurt maar Evert zag het niet. Vervolgens verloor ik toch een stuk, omdat ik me concentreerde op een dame die (ongevaarlijk) binnen dreigde te vallen en tot slot was het weer de beurt aan Evert, zodat ik de partij toch nog winnend af kon sluiten.

Extern
Het 2e speelde uit. Er werd een tactische opstelling geprobeerd. Dat hielp niet echt. De uitslagen waren:

Michel Vecchi 0
Ruut de Boer 0
Jan Wuister 0
Dennis Ramondt 0
Floris de Leeuwe 1
Gerard van der Zijden 0
Gerard Werkhoven ½
Han Feenstra ½

Maandag speelt derde tegen HSV 2. Tevens is het dan de deadline voor het clubkrantje.

Tot maandag, Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: