RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 1 juni

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: za jun 06, 2015 5:10 pm    Onderwerp: Verslag 1 juni Reageer met quote

Verslag 1 juni

Een hele slechte dag, die toch nog goed afliep
- Gerard Milort

Nog vermoeid van een heftig weekend en opgewonden vanwege de HSB Bekerfinale die bij ons gespeeld werd kon ik mij niet concentreren op mijn eigen partij. Dat is levensgevaarlijk als je tegen Gerard Werkhoven speelt, want hij heeft immers meester-ambities! En daar past een leuke scalp van de voormalig clubkampioen zeker goed bij. Die scalp had GeWe ook absoluut verdient. Hij deed namelijk alle goede zetten, terwijl ik de meeste slechte zetten deed. Toch liet hij zich op het eind nog een beetje foppen en intimideren. Waardoor ik opgelucht met één blauw oog kon ontsnappen. In de opening had ik mij een beetje laten overbluffen door een dreigende koningsaanval. Om deze af te stoppen offerde ik een stuk voor twee pionnen. De bedoeling was dat ik de aanval zou overnemen. Daarvoor moest ik dan f5 spelen om mijn loper op g7 te activeren, en na slaan op f5 met mijn andere loper terugnemen. Goed plan, komt vaker voor in dit type stellingen. Alleen had ik even overzien dat ik geen f5 kon spelen, omdat ik net mijn loper van c8 geofferd had. En dat was nu net de loper waarmee ik terug zou slaan op f5! Beetje jammer, zou Bart zeggen; beetje dom volgens Maxima . Daarna deed ik nog drie nutteloze zetten met mijn dame, waarna het zo kwam te staan:

GeWe - GeMi

Stelling na 20... De8-e7

De lijnen in het centrum zijn gesloten gebleven, de loper op g7 doet niet veel, en de damevleugel ligt ook dicht. Ik heb geen aanval, ik heb helemaal niets. GeWe heeft zich goed opgesteld en staat klaar om de g-lijn te pakken en een paard naar g5 of f5 te spelen. Ik maakte me ernstig zorgen over een mogelijk Pg3-Pf5 en na gxf5 Dxf5+ en Dxh5 met snelle overrompeling. Ook Pf3 en Ld1 en slaan op h5 zag er niet zo fris uit voor mij. GeWe koos voor het plan met Pg1-Pf3 en Pg5, ook heel sterk.

Stelling na 25... f7-f6

Nu zwart noodgedwongen Pg5 heeft verhinder met de verzwakking f6 is het tijd om Pf3 weer om te spelen. Wit heeft tijd genoeg, want ik kan alleen maar nutteloze zetten doen. De velden e6 en g6 zijn verzwakt dankzij f6, en het witte paard kan via e2 alsnog naar g3, of naar c3 en b5. Dankzij twee nutteloze toren zetten was het andere paard van c3 al via b5 en a7! naar c6 gekomen. Ik kan geen vin verroeren.

Stelling na 32.Pc6-d8

Tijd om te gaan oogsten, want 33... Tf8 34.Pe6 Pxe6 35.dxe6 gevolgd door Pd5 of eerst Lxa4 is hopeloos. Ik probeerde nog een klein listje. 32... Te7 33.Txf6 (Hij hapt) Lf4!

Stelling na 33... Lf4

Hiermee wint zwart een kwaliteit terug en lijkt de pion op h4 een zwakte in het eindspel. De schijn bedriegt echter, want wit staat nog steeds ongeveer +2 beter. Daarom bood ik na 34.T6xf4 exf4 35.Txf4 Ta8 36.Pc6 Tee8 maar snel remise aan. Ik was zeker niet ontevreden (zeg maar gerust dankbaar en opgelucht!) toen GeWe barmhartig instemde met het vredesaanbod. ½-½. Tot mijn verrassing verloren zowel Razvan en Ton, waardoor ik nog wat punten uitloop, in plaats ingelopen te worden. En mijn vriendenteam Schaakhuis nam in de replay met 4-0 revanche voor het eerdere 2-2 gelijkspel in de Bekerfinale tegen WSC uit Westland. Zo viel de schade van mijn slechte spel nog reuze mee. In de laatste stelling had wit ook kunnen kiezen voor 34.Te6 Pxe6 35.Pxe6+ Kh7 36.Pb5, met groot voordeel. Wat wellicht sterker was dan de partij voortzetting.

Aat leek niet door de stugge verdediging van Ton te kunnen komen, maar hij kreeg een beetje hulp van zijn tegenstander. Ton gaf een kwaliteit weg. 1-0

Tegen Razvan (met wit) kwam ik redelijk uit de opening. In de volgende stelling is er nog steeds niet veel aan de hand, maar ik kon ineens niet helder meer denken.

Stelling na 14.Tc1xc3

Ik zag wit al verdubbelen, of met een toren op de 7e rij mijn paard en loper aanvallen. Ik dacht zeer lang na en zag geen verdediging tegen mijn angstbeelden. Ik besloot uiteindelijk maar om de dames te ruilen, om zo in ieder geval met een gevaarlijke aanvaller minder van doen te hebben. Tc8, Ld5 of Pd5 zijn iets beter, maar veel verschilt het niet. 14... Dxd1 15.Txd1 Tac8? Waarom geen 15... Pd5, dan kunnen beide torens niet naar de 7e rij. Nu kom ik in de problemen. 16.Td7 Txc3 17.bxc3 Lxf3 18.Lxf3 Pc7. Een kromme verdediging om geen pion te verliezen, die ik volgens de computer toch wel verlies op den duur.

Stelling na 18... Pe7-c8

Wit kan rustig zijn stelling verbeteren, want zwart kan niet zoveel. 19.Tb7? Overziet de verdediging 19... Pd6 20.Txa7 Pb5 en wit kan c3 niet meer verdedigen. Helaas zag ik die verdediging ook pas nadat ik een andere zet had gedaan. Ik besloot om, ter compensatie voor de pion, in ieder geval mijn koning wat beter op te stellen. Even later stond het zo:

Stelling na 28... Tf8-a8

Wit gaat de a-pion verliezen en besluit daarom om de b-pion er voor terug te krijgen. Dit heeft wel tot gevolg dat wit zijn loper moet ruilen voor het paard. 29.Tc6 Pxa4 30.Lxa4 Txa4 31.Txb6. De winst is ineens ver weg. Wit had beter 29.a5 Txa5 30.Le8 kunnen doen. Ook 29.Lc6 is goed. De toren moet dan kiezen voor de a-lijn om de a-pion te winnen, maar verliest dan weer de f-pion, of 29... Tb8 en de a-pion wordt niet gewonnen. Even later staat wit duidelijk beter.

Stelling na 38... Ke7-f8

Wit heeft de koning weer netjes teruggedrongen en had, gezien mijn tijdnood, waarschijnlijk makkelijk gewonnen na het fraaie 39.Ke3! Als zwart de c-pion slaat, loopt de koning snel de zwarte stelling binnen. Wat ik niet kan verklaren is, waarom de computer eerst 39.Tb6 Kf7 en dan 40.Ke3 nog iets beter vindt. Je zou toch zeggen dat de zwarte koning dan een beter veld heeft gevonden. Razvan besluit tot het passieve 39.Tb3 g5 40.Ta3 f4 41.Ke2? Dit kan zwart een verre vrijpion opleveren na 41... fxg3. Ik heb slechts oog voor de e-pion, waardoor wit toch weer een halve pion beter staat. 41... Tc5 42.gxf4 gxf4 43.Ta4 Txe5+.

Stelling na 43... Tc5xe5+

Razvan doet nog een winstpoging: 44.Ta4-e4?? Razvan dacht na torenruil de f-pion op te kunnen halen en dan te winnen met zijn c-pion. Ik dacht 10 seconden na en zie dat ik niet zal verliezen. 44... Txe4+ 45.fxe4 e5. Die had Razvan over het hoofd gezien. 46.c4 Ke7. Als hij hier remise had aangeboden, dan had ik het wellicht aangenomen. Tot mijn verbazing gaf Razvan hier op. Toen zag ik pas dat dat ik eenvoudig zijn vrijpion kon ophalen. Daar had ik door mijn tijdnood nog niet naar gekeken. Razvan zal de laatste weken van het seizoen helaas niet meer op de club komen. Dat heeft niets met deze nederlaag te maken. Hij liet me weten dat er iets onverwachts is gebeurd, waardoor hij genoodzaakt is om een tijdje in Roemenië te zijn. Hij weet nog niet wanneer hij weer terugkeert.

Arnoud had zijn stukken wat doelloos op de damevleugel staan en Herman sloeg genadeloos toe op de koningsvleugel. 0-1

Van de overige partijen alleen de uitslagen:

Jan - Martin V. remise
Gerard Z - Martin G. 1-0
Evert - Han 0-1
Ruut - Rob 1-0

Bart liet mij nog weten dat de training van aanstaande maandag komt te vervallen. Hij zit midden in een verhuizing.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: