RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 2 november

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: za nov 07, 2015 12:39 am    Onderwerp: Verslag 2 november Reageer met quote

Verslag 2 november

Externe
Tevergeefs zat ik te wachten op een verslag van de teamleider over de match van ons tweede tegen Lierse. Ik doe dus maar zelf een poging. Helemaal chronologisch zal het niet zijn, want daarvoor heb ik niet goed genoeg opgelet.

Bord 4
Gerard van der Zijden mocht tegen de enige dame in het gezelschap. Hij liet zich hierdoor niet afleiden en kon ver in het middenspel ineens toeslaan. 1-0

Bord 1
Sherief analyseerde en becommentarieerde zijn eigen partij. Deze is na te spelen met de volgende link: http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=8732

Voor wie de partij niet wil naspelen; De Lierse speler offerde foutief een paard in een koningsgambiet en zag dat nooit meer terug. 2-0

Bord 8
Paul had mij uiterlijk donderdag een verslag van zijn partij toegezegd. Paul had het naar eigen zeggen druk met niets doen en was in slaap gevallen. Net voor het sluiten van de donderdag kwam er toch nog een mailtje van zijn hand, maar toen had ik de computer al weer gesloten. Hij stuurde me de volgende link:
https://kilometerenveldenvreter.wordpress.com/2015/11/05/winterserie-snelwandelen-en-rsc-belgisch-park-2/

Aan het eind van het artikel staat zijn uitslag, maar de link naar de partij ontbrak helaas nog. Wellicht voegt hij die later nog toe. Hij had het in ieder geval zwaar en kwam er volgens mij niet echt aan te pas. 2-1

Bord 3
Floris kon maar geen pion kwijt aan zijn tegenstander en hij kwam niet verder dan remise. 2½-1½

Bord 7
Han verloor. 2½-2½

Bord 5
Gerard Werkhoven won. 3½-2½

Bord 6
Jan speelde lang door met een stuk minder, maar kon het onvermijdelijke niet tegenhouden. 3½-3½

Bord 2
Dennis Ramondt verloor een pion in het middenspel en wikkelde uiteindelijk af naar een ongelijke lopers eindspel met 2 pionnen minder. Dat was verloren, maar zijn tegenstander zat in tijdnood en kon de winnende voortzetting niet vinden. 4-4

Interne

Bart stond duidelijk beter, maar Aat besloot maar eens tot een koningsaanval. Een goede keus, want veel van de witte stukken stonden op de damevleugel. Bart deed het niet goed en Aat kwam zowaar beter te staan. Waarschijnlijk had hem dit veel tijd gekost, want in onderstaande stelling bood hij remise aan.

Stand na 34... Dd8

Komodo geeft met 1.71 de voorkeur aan de zwarte stelling.

Een toreneindspel, dat overkomt mij niet vaak – Gerard Milort

In mijn partij tegen Hans kreeg ik zowaar een eindspel op het bord, en dat gebeurt mij niet vaak. Een toreneindspel nog wel. En ik had er nota bene zelf op aangestuurd. Opdracht van de trainer: speel ook eens iets wat je anders nooit doet, om je scope (en vaardigheden) te vergroten! Kijk goed wat je onderweg allemaal ziet, en analyseer na afloop grondig. Met als huiswerkopdracht ‘bespreek een eindspel van je zelf’ eindigde IM Jop Delemarre zijn eerste training, die hij maandelijks in het Schaakhuis geeft. Dat doet Jop heel leuk, trouwens. Bart, Jan en Cor zijn daar ook (regelmatig) getuige van. Gerard Werkhoven prefereert zelfs privé les van hem in zijn reis naar het meesterschap. En met succes, want met een sprong van 217 Elo-punten is GeeWee één van de grootste stijgers op de HSB-ratinglijst, die net verschenen is op de HSB-website. Ook Hans en ik zijn beiden iets gestegen op die lijst, waardoor onze onderlinge krachtsverhoudingen niet echt veranderd zijn. Om een wereldkampioen te quoten, de stand is ongeveer gelijk: ik heb ongeveer even vaak gewonnen als Hans remise heeft gemaakt. Ook in deze partij hing er weer om: zou ik het gaan winnen, of keept Hans het droog. Na de opening besloot ik al gauw de knuppel in het hoenderhok te gooien. In onderstaande stelling kan ik kiezen uit het rustige Le2, of het provocerende g4. De uitkomst laat zich raden.

Gerard M. – Hans vd Z.

Stelling na... Pb8-d7

Na 10.Le2 vond ik g5 11.g4 Le4 vervelend. Na 12.f3 Lh7 13.Db3 gxf4 14.Dxb7 Tb8 15.Dxa7 O-O met de dreiging Tfb8 staat zwart duidelijk beter. En 12.Pxe4 Pxe4 13.Pxd7 Dxf4! 14.Dd3 Dxf2+ 15.Kd1 Kxd7 16.Tf1 (zie analyse diagram) faalt op Dxf1+! 17.Lxf1 Pf2+

Analysediagram na 16.Th1-f1

Voorlopig lijkt deze partij nog niet op een eindspel uit te lopen. Ik ging dus verder met 10.g4 Le4 11.Tg1?! Met het idee om zelf g5 te spelen, of anders met Te3-g3 de toren in het spel te brengen en de loper op f1 te laten staan om h3 te blijven dekken. Maar nu speelt zwart natuurlijk zelf g5. 11... g5 12.Pxd7 (Beter was 12.Pxe4 Pxe4 13.f3 Pf6 14.Dd2) Kxd7! 13.fxg5 hxg5 14.Pf3 Lxf3 15.Dxf3

Stelling na 15.Dd1xf3

Het is mij gelukt om de loper te ruilen zonder zijn paard op e4 toe te laten, en ik verkeerde hier in de veronderstelling dat 15... Pe4 niet kon vanwege 16.Dxf7+. Blijkbaar dacht Hans dat ook, want hij deed wat anders. Maar na 16... Kc6!! 17.Df3 Tf8 18.De2 Dh2! 19.Tg2 Df4 staat zwart veel beter. Let op dat Dh2! Nodig is, want 18... Txf2? faalt jammerlijk op het sneaky 19.Db5 mat!

Analysediagram na 19.Db5#

Hans koos ervoor om na Dxf3 dame ruil aan te bieden met 15... Df4. Dat heeft als voordeel dat na 16.Dxf4 gxf4 de velden g3 en e3 niet meer vrij zijn voor mijn toren, maar als nadeel dat ik misschien makkelijker tot h4 kan komen. Behalve als zwart zelf Th4 speelt en de pion achterhoud. Daarom kies er voor om mijn h-pion te ruilen voor zijn f4 pion, en loper tegen paard, waarna, alle wilde varianten ten spijt, een toreneindspel ontstaat. 16.Dxf4 gxf4 17.Ke2 Pe4 18.Kf3 Pg5+ 19.Kxf4 Pxh3+ 20.Lxh3 Txh3 21.Th1 Tah8 22.Txh3 Txh3

Stelling na 22... Txh3

En zowaar, daar is die dan, mijn eerste toreneindspel sinds lang. Ik kom sowieso niet vaak in een eindspel terecht. Meestal eindigen mijn partijen in wild west en alles of niets gevechten met veel tactische complicaties. Een toreneindspel is positioneel en met veel rekenen, vooral over wie-komt-eerst afwikkelingen naar pionneneindspelen. Van groot belang nu is activiteit van de stukken, de toren én de koning, en de structuur van de pionnen. Welke zijn zwak, welke zijn sterk. Dan zien we dat wit actief staat met zijn koning en in de g-pion een sterke troef heeft; terwijl zwarts toren actiever staat, maar zijn koning en pionnen minder sterk zijn. Wit staat iets beter en moet zijn toren activeren en die van zwart proberen terug te dringen of af te ruilen. Het pionneneindspel is gunstiger voor wit dankzij pion g4. Ik kan hier kiezen uit 23.g5, om ruimte te winnen en f6 te ontmoedigen; of Te1, om mijn toren te activeren en Td3 te beantwoorden met Te2 (om Td2 tegen te houden). Ik dacht dat Td3-d2 toelaten vervelender was dan f6, want ik wil toch g5 spelen en de f-pionnen ruilen.

Analysediagram na 29.a4

Dit pionnen eindspel is gewonnen voor wit, omdat hij de ‘verste vrijpion’ heeft. Wit lokt eerst nog een verzwakking op de damevleugel uit, zodat zijn koning daar naar binnen kan, en speelt dan de g-pion op. Zwart moet de g-pion gaan ophalen, maar verliest daardoor de d-pion en één of meerdere pionnen op de damevleugel, waarna wit als eerste een dame haalt.

Daarom koos ik na Txh3 voor 23.Te1 f6 24.Te3 Th4 25.Kg3 Th7 26.f4 Tg7?

Stelling na 26... Th7-g7?

Hiermee maakt Hans een fout die hem de partij moet kosten. Dit is te passief. Zowel hier als een of twee zetten eerder had zwart Th1! moeten spelen, om de toren actief in mijn stelling te houden. Zodat Ta1 of Tb1 met aanval op mijn pionnen hem compensatie kan geven voor mijn g-pion. En schaak van achteren mogelijk is. Nu ga ik de h-lijn innemen, eerst met mijn toren, daarna met mijn koning. Dan volgt g5 en heb ik duidelijk voordeel en goede winstkansen. 27.Te2! b6 28.Th2 c5 29.Th6! Ke7 30.Kh4 cxd4 31.cxd4 Kf7 32.g5

Stelling na 32.g4-g5

Na ruilen op g5 controleer ik de velden f6 en e5, heel lastig voor zwart, maar wat moet hij anders? 32... hxg5 33.fxg5 Ke7 34.Kg4. Ook Kh5 is goed, met het idee Tf6 en Kh6; wat ook volgt op 32... Kf7 33.Tf6+ Ke7 34.Kh5. Na Kg4 komt veld e5 in beeld, of alsnog naar g5 als g6 mogelijk is. Hans gaat voor activiteit met zijn toren over de f-lijn. 34... Tf7 35.g6 Tf6?. Dit is niet goed. Nodig was Tf8 (36.Kg5 Tf5+). Nu kom ik binnen met mijn koning. 36.Th7+ Kf8 37.Kg5 Tf5+ 38.Kh6 Tf2 39.Th8+ Ke7

Stelling na 39... Kf8-e7

Hier bega ik een blunder. Ik dacht dat alles won en speelde zonder veel nadenken 40.Ta8, met het idee Kg7 41.a5 Ta7+ en wit promoveert snel. Gelukkig voor mij blundert Hans meteen terug door met Kf6 mijn Kg7 te verhinderen. Doch na mijn antwoord Tf8+ gevolgd door Txf2 verliest zwart zijn toren. Daarom was na 40.Ta8 Th2+ 41.Kg7 e5! nodig, maakt veld e6 vrij, want na 42.Txa7 Ke6! is het witte voordeel ineens sterk geslonken en kan zwart het wellicht nog keepen. In de diagramstelling had ik daarom 40.g7! moeten spelen, om na Th2+ 41.Kg6 Tg2+ 42.Kh7 Th2+ 43.Kg8 Tg2 met 44.Th6 een bruggetje te bouwen, om na Tg4 45.Kh8 Kf7 46.Th7! te promoveren!

Analysediagram na 46.Th6-h7

Nu is de ondekbare dreiging g8D+ dodelijk. Ik deed echter 40.Ta8? en Hans deed nog erger Kf6?? Waarna 41.Tf8+ kwam en de toren op f2 gaat verloren, 1-0. Niet geheel correct, maar wel leerzaam. En daar ging het om. Moet ik eens vaker doen!

Martin van Velzen won snel door een ernstige fout van Evert.

Ruut had het zo moeilijk tegen Herman, dat hij door zijn vlag ging.

Rob had de pech dat hij tegen Martin de Groot moest. Deze was net terug van een maand vakantie en speelde zich, volledig uitgerust, naar de winst.

Tot maandag.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: