RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

1e verliest ook 2e wedstrijd

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Uitslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
florisdeleeuwe
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di okt 31, 2006 10:34 am    Onderwerp: 1e verliest ook 2e wedstrijd Reageer met quote

Het 1e team,heeft helaas voor de 2e keer op rij verloren.Niet dik,maar toch:3-5 tegen promotie2.
En dat was naar mijn mening niet echt nodig.Het leek wel ,of het hele team(op 2 na)een off-day hadden.Op bord 1 had peter Ingenhoes een sterke (ex-hoofdklsser) tegenover zich.In een gewaagde opening ,waar Peter de theorie tot zet 6 of 7 kende,verloor hij een loper.Daarna kon hij geen voldoende aanval ontwikkelen 0-1. Aan bord 2 kwam Bart op zich normaal uit de opening,maar toch kostte de eerste 10 zetten hem een uur,om uitendelijk 3 slechte zetten achter elkaar te doen,en hiermee evenlater de partij ging verliezen.0-2.(heel lang geleden dat Bart met wit een partij verloor extern)
Aan bord 3 speelde Vincent een behoudende partij(hij had last van kiespijn)en kwam snel remise overeen.1/2-21/2
Toch even overleggen heren met je team captain,als je remise wilt aanbieden.(geldt ook voor de heren Vromans en Ton van der Zijden.)
Ton v/d Zijden speelde tegen een oud lid van ons.John Tan.in een variant van het siciliaans 1e4-c5 2b4 b6 ontspon zich een interessante partij waarin niet geheel duidelijk was wie er beter stond gedurende het grootste deel van de partij.Ton vond in t eindspel een mooie aanval en won hiermee een stuk en de partij 11/2-21/2
Aan 5 Zat nico Vromans,net terug van het Essent toenooi.Hij was wat uitgeblust,en kwam in een v geet opening al vrij snel remise overeen.
Naar mijn mening ,had hij door moeten spelen.2-3
Remco speelde een wat moeizame partij,waarin hij nmaar mijn mening,positioneel iets minder stond,maar alles binnen de remise marge bleef.In t eindspel zag zijn tegenstander iets over t hoofd ,en in een slimme combinatie veroverde Remco een pion.Hij ronde het vervolgens mooi af:3-3.
Aan Bord 6 kon dennis niet echt een vuist maken.In t middenspel raakte hij het spoor bijster,2 pionnen en later de partij.3-4.
Tenslotte de partij van ons aller sympthieke intern wedstrijdleider,Hans v/d Zijden.Hij dacht dat zijn tegenstander niet kon schaken,en hans had ook goeie kansen.Maar misschien door onderschatting,tijdnood,combinatie van beide ,werd hij wreed uit de droom gestoord .hij verloor een vol stuk na een schaak van eerst de dame en toen de loper.Hij sputterde nog wat tegen,maar zn tegenstander was sterker dan gedacht.3-5

Ik vond dit een slechte wedstrijd van onze kant(misschien ook niet de juiste opstelling) .Volgende keer zullen we alls moeten geven om nog in de promotieklasse te blijven.
Ik denk dat het nog kan,maar dan moet er beter gespeeld worden,en meer ook in het belang van het team!!
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Sjonnie316
Gast

BerichtGeplaatst: wo nov 01, 2006 9:00 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Gezien het ratingverschil (1868 om 1870) was 4-4 een normalere uitslag.
Een teamsport vereist dat de teamleider er niet alleen maar voor de gezelligheid rondloopt (en zorgt voor het vervoer bij uitwedstrijden).
Het zou overigens schelen als je een vaste waardering krijg voor externe wedstrijden; je hebt dan niet de idee 'bij verlies krijg ik niks, dus speel ik maar remise' of is de puntenvergoeding onafhankelijk van het individuele resultaat. of wordt het al zo gecorrigeerd in de interne?

Overigens best aardig om het verslag van de tegenpartij te lezen; de beleving is anders. Zo vind de verslaggever dat Bart "normaal" uit de opening kwam. Welnu, na al die jaren dat ik Bart ken, het went niet. Een blackmar-diemer is NIET normaal en zeker niet een zwarte pion die tot aan het einde op e3 staat.
Onduidelijk wie er beter staat aan 4? Zwart staat natuurlijk beter! of zie ik het nu gekleurd? Om 05.37 de volgende dag (heb een jaar bij de Belastingdienst te Apeldoorn gewerkt en heb nog steeds last van ontwenningsverschijnselen) flitste het plan in ??n keer door mijn hoofd.
De witte stukken op de damevleugel doen geen kwaad en zwart moet daar dus geen (verloren) slag gaan leveren. De witte loper en dame doen niet mee bij de verdediging van de witte koning; lekker laten staan die handel.
Dus na c2-c3 niet slaan op h2, maar rustig de loper terugtrekken naar f6. Daarna e6-e5 om Lc8 naar de koningsvleugel te brengen en h7-h5-h4. Speelt wit f4-f5 dan komt g6-g5 en doet Tf8 misschien ook mee. Simpel, achteraf. Zeer leerzame partij.
Die G4-opening van Nico heet overigens Grob; bij ex-BP ook bekend als de Van Onck - gambiet.
En dat Hans d8 dat z'n tegenstander niet kon schaken .... had het even aan mij gevraagd. Wong speelt inderdaad een beetje weird; de stukken stuiteren alle kanten op, maar meestal staat hij tegen sluitingstijd aan de goede kant van de score.

Uiteraard hoop ik dat RSC-BP blijft behouden.
Een eerste goeie stap is dat iedereen op de wedstrijddag een vrije dag opneemt. Lekker uitslapen, gezamenlijke strandwandeling, alleen de hoogstnoodzakelijke inspanningen (tandarts en zo), op tijd naar de club en fris achter het bord plaatsnemen.
Mocht het op bordpunten worden beslist dan hoop ik dat mijn punt de doorslag geeft.

Dit is een schaakforum, dus hier heb je een partij van Wong met wit. Pak een bord, doe de zetten in rap tempo en denk er niet te veel bij na; veel plezier.
1.e4 Nf6 2.e5 Nd5 3.d4 d6 4.c4 Nb6 5.f4 Bf5 6.Bd3 Bxd3 7.Qxd3 dxe5 8.fxe5 c5 9.Nf3 e6 10.O-O Nc6 11.Nc3 Nxd4 12.Bg5 Qd7
13.Rad1 h6 14.Bh4 g5 15.Ne4 O-O-O 16.Bf2 Qc7 17.Nxd4 cxd4 18.c5 Nd5 19.Nd6+ Kb8 20.Bxd4 Nf4 21.Qf3 Rh7 22.b4 Bxd6 23.cxd6 Qc4 24.Qe4 Qc6 25.Rxf4 gxf4 26.Qxh7 f3 27.Qxf7 fxg2 28.Be3 1-0
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Uitslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: