RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 22 oktober 2007

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
vinternet
Site Admin

BerichtGeplaatst: di okt 23, 2007 7:18 pm    Onderwerp: Verslag 22 oktober 2007 Reageer met quote

Bekerwedstrijd: WSC - RSCBP 3-1
Verbaan rem
Ingenhoes rem
R.Crefcoeur 0
T.van der Zijden 0

Aat had al snel een betere stelling tegen Jan, won materiaal en niet lang daarna de partij.

Ruut stond in een eerste poging gekoppeld tegen Aat. Daar was hij niet blij mee. Maar de computer veranderde van gedachten en dus kon ik Ruut geruststellen. Hij mocht tegen ondergetekende. Ik had een notitieblaadje uit een boekje gescheurd, maar dat ging een beetje scheef. Ik verzocht Ruut om zet 18 t/m 20 pionzetten te spelen, daar er geen ruimte was voor stuk- slag- en schaakzetten. Maar luisteren, ho maar. Maar liefst twee slagzetten en een stukzet produceerde hij. Ruut stond vanuit de opening al duidelijk minder en verbruikte veel tijd om niet nog verder af te zakken. Dit resulteerde in een eindpel met toren + pion tegen loper + paard. De stelling was vrijwel gelijk, maar de tijd niet. Bovendien moest Ruut voortdurend oppassen niet tegen een offer aan te lopen. Even later overzag hij een combinatie en kon hij opgeven.

Dennis leek met een simpele combinatie een pion te winnen, maar Bert had dieper gerekend en kon een koningsaanval starten. Die bleek zo dreigend dat Dennis zijn dame moest geven voor 2 lopers. Dat kan nog best lastig schaken zijn, maar toen de laatste torens werden geruild, kon Bert 2 pionnen oppeuzelen en Dennis gaf op.

Jeroen had met Lxf7 twee pionnen voor de loper kunnen krijgen. Dat zag er interessant uit langs de kant. Op het bord vonden ze van niet. Een aantal zetten later stond Gerard ineens veel beter en hij rondde het bekwaam af.

Van Velzen stoomwalste over Lex heen. Lex raakte de kluts en een stuk kwijt doordat Martin sneller zet dan zijn schaduw.

Met Evert moet steeds meer rekening gehouden worden. Rob was even niet bij de les en verloor prompt een stuk. Evert ging daarna rechtstreeks voor de koning en die aanval was niet meer te pareren.

Pieter had zowaar succes met een onorthodoxe uitval. Na 43 pionzetten (kunnen er een paar minder geweest zijn), dreigde er een koningsaanval. Hans wist wat stukken af te ruilen en zodoende het gevaar te bezweren, maar daarna liet hij zijn loper insluiten in het midden van het bord. Hij probeerde het nog even met een vrijpion, maar met een stuk minder speelt het toch een stuk minder.

Ook Loek had weinig kans tegen Jan Ouwerkerk. Van beide heb ik wel eens het idee dat ze helemaal niet rekenen, maar de intuitie van Jan werkt duidelijk beter.

Wim Pronk en Martin de Groot deden beide hun best, maar het evenwicht werd nooit verbroken. Remise was dus de enig logische uitslag.

Peter Melse was weer terug. Zijn been was eindelijk weer voldoende hersteld om ermee te kunnen lopen. Zijn brein leek echter enigzins roestig. Hij verloor een stuk en in een koningsaanval verloor hij er nog een. Weer even later was de partij ten einde en ik hoor Peter klagen dat hij niet had gedacht dat de aanval van Wout zo goed zou gaan. Ik maak even later een grapje met Wout dat het gebruikelijk is dat de winnaar de uitslag invult. Toen bleek dat Peter toch nog gewonnen had. Hoe, is mij een raadsel.

Ons nieuwste lid Reggie Keuzenkamp (broer van Monique), kende een vreemde start. De eerste keer vergeet hij zich aan te melden, dus deelde ik hem niet in. Daarna verloor hij van Wim Pronk. Toen moest hij dringend 2 weken uitrusten, hetgeen hij keurig op de afzeglijst noteerde. Maar gisteren kwam hij niet opdagen en kon Robbert zonder te spelen huiswaarts.

(Hans)
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: