RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 7 april

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di apr 08, 2008 11:58 am    Onderwerp: Verslag 7 april Reageer met quote

Van 2 personen hoorde ik dat hun partij niet werd besproken in het verslag van vorige week. Nu zou ik natuurlijk kunnen zeggen dat ik die expres had weggelaten om eens te zien of het verslag ?berhaupt gelezen wordt, maar daar zal ik niet over liegen. Het waren de bovenste 2 partijen en misschien lag er een papiertje over die paringen. Vandaar eerst nog een stukje over die partijen om een en ander recht te zetten.

Vorige week speelden Dennis Ramondt tegen Gerard Milort. Wat ik er mij nog van herinner is dat de stukken van Dennis steeds slechter kwamen te staan en die van Gerard steeds beter. Dat kostte op een gegeven moment materiaal en Dennis kon opgeven. Dennis vond het een heel goed verslag. Hoefde hij die schande niet nogmaals onder ogen te komen.

Ook van vorige week Floris de Leeuwe tegen Remco Crefcoeur. Heel vreemd dat ik die kon vergeten, want het was de mooiste partij van de avond. Floris had vol voor de aanval gekozen en gooide er zelfs een stuk tegenaan. Gezien de passieve stand van de stukken van Remco, leek dit een goede keuze. Maar Remco is een taaie en aangezien er al veel tijd verstreken was, kon Floris niet de juiste weg vinden om de aanval in een overwinning om te zetten. Toen alle stukken van Remco ontwikkeld waren, kon hij zelfs een vol punt binnenhalen.

Nu die van 7 april:
Hans van der Zijden en Remco speelde een partij met veel slechte zetten, die daardoor wel een hoog amusementgehalte had. Remco liet toe dat een paard op c7 en a8 werd geslagen, omdat hij dacht dat de aanval op de koning wel eens door kon zetten. Hans had nog een interessant alternatief en besteedde veel tijd aan het doorrekenen van beide zetten. Uiteindelijk koos hij voor de eerste en na 2 slechte zetten van wit, sloeg de aanval inderdaad door. Nadat Remco echter de beste voortzetting (die Floris wel zag) had gemist, moest hij toch nog even hard werken om het volle punt binnen te halen.

Gerard van der Zijden had een pion verloren tegen Peter Ingenhoes en in mijn tijdnood wist Peter die te verzilveren, maar ik heb niet meer meegekregen hoe.

Op het bord van Gerard Milort en Bert de Groot was na een kwartier nog niet veel te beleven. Bert was te laat. Ook daarna was er lang niet veel aan de hand, al zullen zij dat wellicht tegenspreken. Maar ik heb dan ook slechts tijd voor een vluchtige analyse. Ook hier werd de partij beslist in mijn tijdnood en buiten mijn gezichtsveld. Gerard won.

Een partij die wel goed te volgen was, want ze zaten naast me, is die tussen Dennis en Ton. Dat ging heel lang gelijk op, maar toen wist Ton af te wikkelen naar slechte loper tegen actief paard. Hij won een pion, offerde daarna het paard tegen de laatste 2 pionnen van Dennis en het eenzame lopertje wist dat pionnenfront niet tegen te houden.

Floris had een makkelijke avond met zwart tegen Martin van Velzen. Martin speelde een paard richting koning, maar maakte daarmee een veld vrij voor de loper van Floris, waarmee een penning op de dame tot stand kwam. Martin gaf gelijk op.

Een uitslag waarmee ik wel blij was, was die tussen Jan Wuister en Aat van der Toorn. Aat besteedde zoals gebruikelijk veel tijd om een voordelige stelling te bereiken, maar dat lukte niet. Tegen het einde was het zelfs Jan die beter stond. Met nog 4 seconden op de klok voor Aat, verloste Jan hem uit zijn lijden door Aat mat te zetten. Zo zie je maar weer dat die remise van mij vorige week tegen Jan zo gek nog niet was.

Met (te) snel en agressief spel, blufte Pieter zich een weg naar stukwinst. Hans Crefcoeur liet zich afbluffen en speelde ook te snel, waardoor hij de juiste verdediging niet vond. Daarna hadden ze nog zoveel tijd over, dat er nog 1 uur werd doorgespeeld tot het onvermijdelijke einde.

Jeroen had een licht overwicht tegen Ruut, maar deze hield keurig stand en kon een halfje bijschrijven.

Geert lijkt in grootse vorm, maar ik heb toch zo mijn bedenkingen. Vorige week blunderde Rob een toren tegen hem weg en deze week deed Martin de Groot zelfs een hele dame in de aanbieding. Tip: als je tegen Geert moet spelen, zet dan een zonnebril op. Volgens mij hypnotiseert hij zijn tegenstanders.

Rob kreeg vanuit de opening een pion aangeboden door Evert. Het zorgde er wel voor dat Evert beter tot ontwikkeling kwam, maar hij deed er vervolgens niet voldoende mee. Rob bleef de pion voor en won de partij.

Wout heeft min of meer dezelfde strategie, maar hij doet meestal gelijk een stuk in de aanbieding. En hij krijgt er meestal helemaal geen beter spel door. Lex deed er nog vrij lang over om de winst binnen te halen, maar waarschijnlijk wou hij lang genieten van zijn voorsprong.

De strijd der Wimmen eindigde onbeslist. Niet goed gevolgd hoe dat verliep.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: