RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 19 mei

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di mei 20, 2008 3:25 pm    Onderwerp: Verslag 19 mei Reageer met quote

De laatste ronde voor de play-offs. Wat was het verleidelijk om me tegen Dennis Ramondt in te delen. Ik kon nog wel wat punten gebruiken en Dennis had zich afgemeld. Bovendien hadden we een oneven aantal spelers. Maar toen kwam Rob Berger persoonlijk melden dat hij vanavond niet kon spelen?? Daar hebben ze tegenwoordig van die handige mobieltjes voor. Nou ja, dan maar indelen tegen de suggestie van de computer. Dat was Gerard Milort. En als die dan ook nog eens koffie en jus gaat drinken i.p.v. whisky en bier, dan weet je dat je het niet gemakkelijk gaat krijgen. De opening verliep echter voorspoedig en na wat mindere zetten kon wit een (te) ver opgerukte h-pion winnen. Het leek mij echter veiliger om de druk op de halfopen f-lijn te verhogen. Ik was hier zo druk mee bezig, dat me helemaal ontging dat ik met een dubbele aanvan pion a7 had kunnen winnen. Enige zetten later kon ik met de toren op f7 inslaan, maar zag toen dat de toren zou worden ingesloten. Hij kon wel niet direct geslagen worden, maar ik zag ook niet hoe hij bevrijd kon worden. Volgens Frits kon het wel (+1,5). Ik durfde het niet aan en sloeg toch maar de h-pion. Gerard kwam hierdoor echter ineeens heel actief te staan. De witte stukken moesten terug en de zwarte gingen richting koning. De pion moest teruggegeven worden, maar zwart behield het initiatief. Hij had het ook uit kunnen maken, maar in tijdnood durfde Gerard het niet aan, of hij was gewoon te lief voor mij. Speelt waarschijnlijk liever tegen mij dan tegen Bert in de play-offs.

Remco en Peter hielden elkaar goed in evenwicht. Ik dacht dat Peter in de wederzijdse koningsaanval in het voordeel had kunnen komen, maar ik zal wel iets over het hoofd gezien hebben. Peter zag mijn zet niet zitten en kwam even later zo in de problemen dat hij een kwaliteit verloor. In de tijdnood werd Remco plots matgezet achter de paaltjes. Dat ziet Peter dan weer wel.

Toen ik Ton naar zijn resultaat vroeg, zei hij dat hij gewonnen had. Hij verbeterde zich gelijk, het was slechts remise, maar het voelde als een winst. Geen idee waarom, want de partij leek voortdurend in evenwicht, al heb ik het einde niet waar kunnen nemen.

Floris speelde voor de verandering maar eens de blackdandiemaar opening. Anders dan de naam doet vermoeden, speelde hij gewoon met wit tegen Gerard v.d. Zijden. Gerard bekommerde zich voornamelijk op de verdediging, maar deed dat niet secuur genoeg. Een stukoffer tegen 3 pionnen werd hem uiteindelijk fataal. De witte stukken stonden superieur en Gerard gaf op.

Bert was niet tevreden met zijn tegenstander (Lex), want daardoor kon hij waarschijnlijk niet genoeg punten verdienen voor groep 1. Tegen het einde van de voorrondes is het echter niet makkelijk om ieder van een geschikte tegenstander te voorzien. Zo gemakkelijk had Bert het trouwens niet. Pas ver in het middenspel ging Lex in de fout en dat kostte hem een pion. Bert bouwde dat eenvoudig uit naar de volle winst.

Geert had een vliegende start tegen Jan Wuister. Zijn stukken stonden heel actief en Jan moest alle zeilen bijzetten om stand te houden. Tegen het eindspel overzag Geert een penning en die kostte hem een stuk en de partij.

Ruut had 100 minuten nagedacht in zijn partij tegen Jan Ouwerkerk en nog stond het bord aardig vol met stukken. Hij besloot tot een wanhoopsremiseaanbod, wat door Jan na even nadenken (hij houdt niet van denken in zijn eigen tijd) werd aangenomen.

Wout heeft vaak hele leuke aanvalspartijen. Ook nu weer deed hij een zet waarmee hij mat in 2 dreigde. Helaas schort het vaak aan de verdediging van Wout. Hij had niet gezien dat hij zelf mat in 1 ging.

De partij tussen Martin en Martin werd gewonnen door Martin. Martin overzag een kleine combinatie die materiaal kostte. Martin zag het wel. Martin speelde nog wel lang door in schwindleuitvluggermode, maar Martin trapte nergens in en won.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: