RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 26 mei

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di mei 27, 2008 2:19 pm    Onderwerp: Verslag 26 mei Reageer met quote

Nu de playoffs begonnen zijn, ben ik iets meer aan mijn eigen bord te vinden dan normaal. Ik begin dan wel als achtste, dus weinig kans om eerste te worden, maar je probeert er toch het beste van te maken. Kortom, ik zal niet altijd juist over een partij kunnen informeren. Maar wat ik niet weet verzin ik wel. Wat dat betreft zou ik zo bij een roddelblad kunnen werken.

Peter Ingenhoes mocht het opnemen tegen Gerard Milort. Het werd een erg positioneel gevecht met weinig slagzetten. Gerard probeerde een koningsaanval, maar zag nog net op tijd dat zijn beoogde zet eenvoudig weerlegd zou worden. Hierna werd de vrede snel getekend.

Ton heeft veel baat bij zijn openingsnieuwtje. Het zet de tegenstanders in ieder geval aan het denken. Remco kwam enigzins in de problemen. Hij koos voor een stukoffer, ik kan me althans niet voorstellen dat het een blunder was, en behield hiermee grote druk. Ton kwam er met veel moeite eindelijk uit en toen hij gerokeerd had leek niets een 1-0 in de weg te staan. Wat er toen gebeurde is me niet helemaal duidelijk. Als ik Bert mag geloven won Ton nog een stuk, gaf daarna weer materiaal terug om de boel te vereenvoudigen en even later stond hij mat. En dat terwijl Remco minder tijd had.

Aat had het moeilijk tegen Floris. Lange tijd stond hij duidelijk wat minder, maar een duidelijke ontevreden Floris na afloop gaf wel aan dat de kansen gekeerd waren. De fout van Floris was dermate groot, dat Aat er met de winst vandoor ging.

Bert had tegen Gerard een zwaar positionele partij met licht voordeel. In de eindfase wist Bert dit voordeel uit te bouwen tot winst. Geen idee hoe. Ze zaten te ver weg. Misschien volgende week toch maar een andere tafelindeling. Mijn partij in het midden en de partijen van groep 1 en 2 in een cirkel om mij heen.

Vincent kon met wit niet veel bereiken tegen Jan Wuister. Tijdens een vluchtige blik halverwege de avond, vond ik zwart eerder wat beter staan. Maar even later ging Jan opzichtig de fout in en dat kostte behalve materiaal ook de partij.

Daar Bart had afgezegd, moest Hans van der Zijden tegen de nummer laatst van de volgende groep. Dit bleek de uitvinder van ons speelsysteem zelf te zijn en Dennis had hier niet op gerekend. Hans maakte op zet 9 al een grote fout die een pion kostte zonder compensatie. Hans besloot maar vol op de aanval te spelen. Een juist besluit achteraf, want Dennis speelde veel te passief. Zwart werd vreselijk teruggedrongen en op zet 25 had wit al voldoende compensatie. Hij had het loperpaar en zwart had een dubbelpion. In het eindspel met wederzijdse tijdnood, won wit dan eindelijk de pion terug. Even later ging Hans met h5 in de fout. Dennis had nu kunnen kiezen voor een vrije h-pion tegen een vrije g-pion, maar durfde dit kennelijk niet aan omdat de g-pion verder stond. Maar met iets meer tijd had hij wellicht gezien dat zijn pion wel kon doorlopen en die van Hans niet. Om het goed te maken overzag Hans even later ook nog een winstplan. Remise dus.

De partij tussen Martin van Velzen en Hans Crefcoeur ging lange tijd gelijk op. Nadat de meeste stukken van het bord waren, kwam Martin met zijn koning naar voren. Hans liet dit achterwege en een vrijpion van Martin gaf uiteindelijk de doorslag.

Jan Ouwerkerk mocht voor de 2e keer binnen twee weken tegen Ruut. Dat dit kwam door het playoff systeem begreep hij wel. Waarom hij wederom zwart had begreep hij niet. Dit komt omdat het programma van Vincent geen rekening houdt met de kleurverhouding uit de vorige ronden. Er werd hem nog aangeboden om de kleuren geforceerd in te voeren, maar Jan vond het wel best zo. Hij vond het nog beter toen hij een stuk tegen 2 pionnen won. Maar die 2 pionnen trokken toch vervelend ten aanval. Ruut won nog een derde pion en even later zelfs de partij.

Pieter had Lex flink in de problemen gebracht met een koningsaanval. Die heeft waarschijnlijk uiteindelijk de doorslag gegeven, want er stond 1-0 op het blaadje.

Martin de Groot maakte er weer een spannende pot van tegen Wout. Hij won uiteindelijk een paar pionnetjes en dat bleek dan toch voldoende voor de winst.

In de partij tussen Rob en Evert leek het wel alsof er geen zwarte dame in het doosje zat. Net uit de opening miste ik dit belangrijk stuk al. Evert miste het uiteindelijk ook en verloor kansloos.

Daar Wim Pronk nog steeds via de oud-wedstrijdleider afzegt, moest ik zijn tegenstander Loek Gadget in de maag schuiven. Loek werd hier zo misselijk van, dat hij zijn dame weg gaf. De partij was over voordat ik mijn eerste flesje Spa op had.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
vinternet
Site Admin

BerichtGeplaatst: di mei 27, 2008 6:09 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Zo'n fraaie partij als die van Remco lijkt me de moeite waard om bij dit bericht te publiceren. Dus Remco.................................
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: