RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 2 juni

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di jun 03, 2008 2:10 pm    Onderwerp: Verslag 2 juni Reageer met quote

Gerard Milort mocht met wit proberen een gat te vinden in de openingskennis van Peter Ingenhoes. Dat lukte niet en op zet 21 werd reeds de vrede getekend. En er was niet eens een EK-wedstrijd die zo nodig gezien moest worden.

Nee, dan Remco tegen Aat. Dat was tenminste een leuke pot. In het middenspel leek Remco al beslissend voordeel te krijgen, maar dat viel tegen. Of mee. Hangt er vanaf voor wie je bent. Aat wist het verlies te beperken tot een pion en ging daarmee een bloedstollend eindspel in. In wederzijdse tijdnood kwam Aat zelfs nog even een pion voor, maar de pionnen van wit kwamen wel gevaarlijk dicht bij de overkant. Remco ging de fout in toen hij een schaakje wilde ontwijken en voor zijn pion ging staan. Het zag er wel gevaarlijk uit, want hij dreigde verwoestend met zijn torens binnen te dringen, maar de torens van Aat deden het beter. Aat viel de koning aan, die nog maar weinig velden had en bood, met ongeveer een halve minuut op de klok, remise aan. Remco dacht lang na en toen zag Aat ook dat hij in een paar zetten mat kon geven. Remco nam het remisebod dus maar aan.

Floris verbruikte al veel tijd in het begin, na een ongewone (maar niet slechte) opening van Ton. Hij kwam de opening nog wel ongeschonden door, maar verloor in het middenspel een pion. Nog niet echt vreselijk, maar in het eindspel vergreep hij zich door tijdnood en Ton won.

De partij van de avond werd natuurlijk gespeeld door Jan Wuister en Hans van der Zijden. In een redelijk normale opening vond ik de gebruikelijke zetten ineens niet goed genoeg. Ik probeerde een alternatieve pionzet, die mij door het tegenspel van Jan uitnodigde meer pionzetten te spelen. Na 8 zetten had ik pas ??n stuk ontwikkeld. Met de volgende zet viel Jan dit stuk aan, maar schoof daarmee wel de stelling vast. Ik had 4 velden voor het aangevallen paard en besloot de beste te spelen, Pb8 en alle zwarte stukken stonden weer in de beginstand. Nu had Jan moeten proberen om de stelling te openen voordat mijn stukken actief werden. Dit lukte hem niet. Hij besteedde teveel tijd aan de verdediging, die door de pionnen opmars bedreigd werd. Toen hij uiteindelijk de boel openbrak, was het te laat en aan de verkeerde kant. Zwart had gelijk groot voordeel en gaf dit niet meer uit handen.

Bert liet zich niet al te veel afleiden door de capriolen aan mijn bord. Hij won een pion van Martin van Velzen en verzilverde die voorsprong in het eindspel.

Gerard van der Zijden had Martin de Groot al snel een beetje in de tang. De problemen werden groter toen Gerard met zijn toren de stelling binnendrong. Met een paard erbij won Gerard materiaal en Martin gaf op.

Jeroen had het lang niet makkelijk. Ruut bood goed weerstand. Natuurlijk wel met het verlies van de nodige tijd en daardoor ging het eindspel niet naar wens. We zullen wel nooit zeker weten wat er eerder was, het mat of de vlag.

Jan Ouwerkerk was blij dat hij niet weer tegen Ruut moest en begon vol goede moed Pieter te bestrijden. Maar al snel in het middenspel ging het mis. Pieter won materiaal en Jan had geen zin meer om op een fout van de tegenstander hopen.

Lex leek duidelijk in het voordeel tegen Rob met een gedekte vrijpion. Toen alleen nog de dames op het bord stonden, leek een opmars de weg naar winst. De remise bevreemdde mij daarom, maar Lex had beter gekeken. Rob was zelf zo mogelijk nog gevaarlijker bezig met een doorbraak. Al was het waarschijnlijk altijd wel remise geworden door eeuwig schaak.

Dennis moest vorige week tegen een groep 1 speler spelen. Om dat te compenseren mocht hij nu tegen Wim Pronk spelen. Hoe ik Wim volgende week moet compenseren ben ik nog aan het bedenken. Dennis won snel een paar pionnen en won gedecideerd.

Evert was ingedeeld tegen de computer, maar omdat Wout Taal nog teken gaf, mocht Evert alsnog tegen Loek. Loek begon voortvarend en had op voordeel kunnen komen als hij met het paard op f2 had geslagen. Hij deed het met de loper en die werd vervolgens gepend en ging verloren. Maar Evert had waarschijnlijk medelijden (of hij maakte een fout), want even later was het toch remise.

Volgende week is het Nederland - Itali?. Het zal wel rustig worden, maar de 3e ronde zal toch gespeeld moeten worden. In de kerk wordt de wedstrijd ook uitgezonden. Dus het zal niet meevallen om de wedstrijd thuis op te nemen en de uitslag niet te horen. Als je halleluja hoort, dan weet je wel dat Nederland gescoord heeft. Misschien dat op mijn laptop de wedstrijd ook te volgen is, of ik neem misschien een kleine t.v. mee.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: