RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 15-9

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di sep 16, 2008 2:31 pm    Onderwerp: Verslag 15-9 Reageer met quote

Na een eerste ronde willen er nog wel eens wat verrassingen ontstaan door het herwaarderen. Hans Crefcoeur b.v. mocht door zijn 4e plaats het opnemen tegen koploper Bert de Groot. Hans gaf lang goed partij en verloor pas in het eindspel.

Nog 2 omhoog gevallen snuiters zijn de broertjes Ton en Hans van der Zijden op plek 6 en 3 respectievelijk. Ton speelde weer zijn beroe(m/r)de a3 variant. Hij kwam zo slecht uit de opening dat hij de druk bij Hans legde. Als Hans dit niet kon winnen zou hij zich ernstig blameren. Maar Hans heeft een middenspelkennis van een 1400 elo speler en Ton kwam al aardig terug. In lichte tijdnood had Hans beter moeten weten dat Ton niet zo maar een pion weggeeft en hij verloor er een stuk voor. Tegen beter weten in speelde hij door en Ton ging compliceren i.p.v. vereenvoudigen. Vanwege mat achter de paaltjes dreigingen ging dit hem even later een stuk kosten, maar Ton vergreep zich in tijdnood en zag mat in 1 over het hoofd.

De meest interessante partij werd gespeeld tussen Peter Ingenhoes en Remco Crefcoeur. Remco liet in het middenspel zijn dame slaan in een gecompliceerde stelling. Het leek mij dat hij niet voldoende compensatie had, maar ik had het niet goed gezien. Hij had er een toren, stuk en ik geloof ook nog een pion voor. Het was voldoende in elk geval voor de remise.

Wout Taal werd na zijn overwinning van vorige week gekoppeld aan een beducht tegenstander. Jan Wuister was duidelijk een (misschien wel twee) maatjes te groot.

Niet zo slim was het om de avond voor de kascontrole een van de controleurs (Evert van Dalen) in te delen tegen penningmeester Dennis Ramondt. Dennis won een pion, die hij in het eindspel makkelijk in winst omzette. Nu maar hopen dat Evert vanavond geen wraakgevoelens koestert.

Floris de Leeuwe en Aat van der Toorn hadden zich blijkbaar voorbereid met een andere kleur als dat ze toebedeeld kregen. Ze besloten dan ook maar eigenhandig de kleuren te wisselen. Aat kreeg daar het meeste spijt van. Hij verloor in een periode dat ik te druk was met mijn eigen partij.

Rob Berger had een enorme druk op d6 (als ik het me goed herinner). De pion op dat veld stond wel 6x aangevallen. Het leek mij dat Rob dit had kunnen uitbuiten, maar hij vond niets. Wim Pronk verdedigde daarna bekwaam en even later werd de vrede getekend. Blijkbaar dachten de heren dat ze aan het dammen waren, want er werd 1-1 ingevuld. Daar trappen wij echter niet in.

Geert Middelkoop dacht na zijn verlies wel tegen een zwakke te mogen, maar tegenstander Jeroen van der Zwan had zijn eerste partij ook verloren en hij was uit op sportieve wraak. Hij won al snel uit de opening een pion en die bleek heel kostbaar. Niet veel later had Jeroen al gewonnen.

Martin de Groot moest tegen nieuw lid Barend Blom. Barend had Martin geweldig zien verdedigen in zijn partij van vorige week, maar was blijkbaar iets te vroeg weggegaan. Hij was nu zo ge?mponeerd dat hij pardoes een stuk verloor. Even leek hij nog te stunten met een koningsaanval, maar Martin vond de juiste verdediging en won.

Vincent had dermate last van zijn rug dat hij liever naar huis ging. Leek goed uit te komen, maar daar kwam Wim Ven ineens onaangekondigd terug gefladderd uit Spanje. Voor straf mocht hij met zwart tegen Vincent, die ondanks zijn blessure redelijk makkelijk overeind bleef (zitten was moeilijk voor hem) en won.

Martin van Velzen mocht Ilse Bucker wat bijleren. Ilse speelt de opening best goed, maar ze zet nog veel te snel. Een hoop kleine valletjes en combinaties ontgaan haar hierdoor en Martin had een makkelijke en amusante avond.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: