RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag belevenissen rond WK computerschaak in Beijing

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: wo okt 08, 2008 11:49 am    Onderwerp: Verslag belevenissen rond WK computerschaak in Beijing Reageer met quote

Zaterdag 27 sep:
Mijn toestel vertrok weliswaar vrijdagavond, maar toen was het al zaterdag in China. Vlak voor het instappen zie ik Johan de Koning. Gezellig, valt er wat te praten in het vliegtuig. Zijn programma "The King" deed wel niet mee, maar hij deed mee in het Amazones toernooi. Johan's koffer was al meegegaan op een eerdere vlucht, maar Johan zelf kon blijkbaar niet meer mee. Bij aankomst op Beijing airport bleek zijn koffer spoorloos. En hij had natuurlijk uitgerekend zijn lelijkste T-shirt (met ventilatiegaten bij de oksels) aangetrokken. Het is niet te hopen dat hij daar 10 dagen in moet rondlopen. De taxirit van 60 km, was zeer speciaal. Wij prijzen ons gelukkig dat er geen ongelukken zijn gebeurd. En de chauffeur hoefde slechts 5 keer te kijken op de meegeleverde chinese instructies en hij had het hotel gevonden. Binnen troffen wij heel behulpzaam personeel. Alleen jammer dat ze nauwelijks engels spraken. Maar als je maar even geduld had, dan kwam er steeds meer personeel en al gauw was hun gezamelijke woordenschat voldoende om te begrijpen wat je bedoelde. Uiteindelijk toch lekker gegeten voor omgerekend 9 euro. Het is lekker goedkoop hier. Daarna maar snel naar de hotelkamer gegaan. Morgen moeten we weer vroeg op. Niet vergeten morgen Johan wakker te bellen. Zijn alarm zit nog in zijn koffer.

Zondag 28 sep:
Om 8:30 reden we met de bus naar de speelzaal. Ik heb geen idee waarom er niet gewoon in het hotel gespeeld kon worden. De speelzaal was op het terrein van een golfcomplex. Toen ze daar het hek bouwden, hadden ze nooit gedacht dat er wel eens een bus doorheen zou moeten kunnen. Om op het complex te rijden was er naast de weg een hobbelige zandweg aangelegd die het hek omzeilde. In het gebouw hadden ze een vertrek ingericht als een soort collegezaal. Het was er zeer krap, met +/- 30 computers in 3 rijen van 10 en nog wat losse internetkabels voor de mensen met een laptop. De helft van die kabels was echter niet aangesloten. Daar was ook geen plaats voor in de router. Op de kabels die wel waren aangesloten, vloog het internet er soms al na 10 seconden uit. Veel tijd om er over na te denken was er niet, want we werden v??r het complex verwacht voor de grote opening. Daar had de organisatie 3 busladingen vol chinezen laten opdraven als figurant om te applaudiseren voor de toespraken. Ik heb nog nooit zoveel mensen bij elkaar gezien bij een toernooi, die duidelijk niets om computers gaven. Daarna, al een half uur te laat, werd er weer verder gegaan met de playersmeeting. Na afloop daarvan kwam David Levy vragen of een van de programma's een vluggertje wou spelen tegen een topschaakster van China. Vijf vingers gingen snel omhoog, maar aangezien Rybka regerend wereldkampioen is, mocht ik de honneurs waarnemen. Deze dame, Gu Xiao Bing, was ook verslaggeefster voor de chinese televisie. Toen ze mij interviewde en hoorde wie haar tegenstander was, zei ze geschrokken "Rib?cca, I always lose". Ze verloor inderdaad met 2-0, maar hield toch nog redelijk lang stand in partij 1. Terug naar de toernooizaal waar het lange wachten begon. Uiteindelijk was er een techneut opgetrommeld die zowaar het internet zo wist te pimpen, dat onze chinese gastheer een rituele zelfmoord uit schaamte achterwege kon laten. Slechts 4? uur te laat begonnen we aan ronde 1. Ronde 2 werd maar gelijk geschrapt voor die dag. Elk programma aangesloten op internet had 2 tot 6 crashes. Maar het was gelukkig niet echt van invloed op de partij. Uitslagen: Rybka - The Baron 1-0, Shredder - Junior ?-?, Jonny - Sjeng 1-0, Cluster Toga - Hiarcs ?-?, Falcon - Mobile Chess 1-0. Ben benieuwd wat het morgen wordt.

Maandag 29 sep:
De avond ervoor een playersmeeting gehouden, waarin werd besloten om te proberen in het hotel te spelen. Harvey Williamson van Hiarcs zou zijn Mac ook kunnen laten functioneren als router. Toen het er op leek dat het niet ging lukken, ben ik maar naar mijn kamer gegaan. Volgende dag vrolijk de bus ingestapt en 1 minuut voor vertrek vroeg iemand mij of ik niet in het hotel moest spelen. Harvey had het toch voor elkaar gekregen en niemand die mij iets liet weten. Er was een mooie zaal beschikbaar waar 10 programma's ruimte genoeg hadden. En belangrijker; geen enkele internetstoring in 2 ronden. En nog een mooi uitzicht over het meer en de smog. Uitslagen ronde 2: Rybka - Shredder 1-0, Junior - Cluster Toga 1-0, Sjeng - Falcon 1-0, Hiarcs - Jonny 1-0, The Baron - Mobile 1-0. In de lunchpauze maar een fruitsalade besteld. Die bestond uit watermeloen, gallia meloen en tomaten. Het is vreemd gesteld hier met het eten. Brood kennen ze eigenlijk niet, maar voor ons westerlingen hebben ze toch wat in elkaar geflanst. Helaas is alles zoet. Bij het ontbijt is de jus d'orange en de ananassap heet. Als je in het hotel een sapje besteld, dan krijg je een literpak. Het bier was lauw in het begin, maar wordt nu eindelijk wat kouder. En ik verwacht nog wel meer gekke dingen mee te maken de komende dagen. Ach, zolang ik maar geen hond in de pot vind. Uitslagen derde ronde: Cluster Toga - Rybka ?-?, Falcon - Hiarcs 0-1, Junior - Jonny 1-0, Shredder - The Baron ?-?, Mobile - Sjeng 0-1. Nu we in het hotel speelden, had ik eindelijk de tijd om even bij de masseuse langs te gaan. Het was een soort chinese torture, maar volgens de dokter kan ik morgen gewoon weer spelen.

Dinsdag 30 sep:
De ochtend is nog maar net begonnen of er is al gelijk groot nieuws. Ik mimede het maken van een omelet voor de kok en hij begreep het. Ditmaal begonnen we om 8:00 al aan de ronde. Er stond maar een ronde gepland en een aantal operators wou een extra lange middag vrij om te stad te bezichtigen. Ikzelf wou graag terug naar bed. Maar eerst naar een supermarkt. Ik had vernomen dat er een op 20 minuten wandelen was. Ik zet 2 stappen buiten het hotelcomplex en een auto stopt. De chauffeur begint allemaal dingen in het chinees naar me te roepen, maar meer dan 'ni hao' begrijp ik niet. Ik veronderstelde dat hij wou weten waar ik naar toe ging. Ik mimede dus maar een winkelwagentje en eten. Het duurde even, maar toen had hij het door en was hij zo aardig om mij wel even te brengen. Deze supermarkt was verder weg dan 20 minuten. Het was zeker 10 kilometer. De supermarkt viel me wat tegen. Van 80% van de goederen kun je niet eens zien wat het is. Toen maar bij de KFC vier vingers opgestoken, want gerecht nummer 4 zag er wel lekker uit. Ik realiseerde me toen pas dat ik de kans liep 4x broodjes, 4x rauwkost en 4x drank te krijgen. Ze begon inderdaad al een tweede drankje in te schenken en er lagen ook al 4 rauwkost op het dienblad. Gelukkig kon ik het nog ongedaan maken. De Jus was natuurlijk weer heet. Taxi teruggenomen. Gelukkig de chinese instructies meegenomen voor de route naar het hotel. Ik mocht de gordel niet omdoen. Dat schijnt een belediging voor de chauffeur te zijn. Maar het hoeft natuurlijk niet altijd zijn fout te zijn als hij een aanrijding krijgt. Onderweg passeren we nog een bord waarop duidelijk staat afgebeeld dat je de gordels om moet hebben. Weer terug maar even een middagdutje gedaan. Voor het diner toch weer niet de voor de 'Ox penis' gekozen. Daarna in de pub nog even een duits kaartspel gespeeld genaamd 'Bang' (oftewel het geluid van een pistoolschot). Als je zo'n kaart opgooide, dan kon je op iemand schieten. Ik wou het liefst op mezelf schieten, zodat ik niet meer hoefde te spelen, maar dat mocht helaas niet. Uitslagen: Rybka - Jonny 1-0, Hiarcs - Mobile 1-0, The Baron - Sjeng ?-?, Junior - Falcon ?-?, Cluster Toga - Shredder ?-?.

Woensdag 1 okt:
Ontbijt in het restaurant maar eens overgeslagen. Voor je het weet zit je 3x warm te eten. Ik had wat broodjes en ham gekocht en dat is ook lekker. Rustig verlopen 5e ronde. En dan wil mijn tegenstander van 300 elo meer wel even oefenen voor het later te houden operator toernooi. Ondanks de eloachterstand probeerde hij nog op vele manieren vals te spelen. Wel op een voor mij zichtbare methode gelukkig. Hij bleef me maar uitdagen en ik deed daardoor erg lang over mijn fruitschotel, met ditmaal wel 10 tomaten meer. Maar eerst moest er nog het snelschaaktoernooi voor de schaakcomputers gehouden worden. Mijn tegenstander was erg in zijn nopjes dat hij Rybka op remise had gehouden. Totdat ik hem uit zijn droom hielp. Hij had gespeeld tegen Fritz 5.32 op mijn laptop. Wat was er gebeurd. De Rybka Cluster wou niet opstarten en mijn instructies luiden dan: Engine veranderen in Fritz 5.32, Engine weer terug in Rybka veranderen en dan moet het weer werken. Maar ik heb of maar 1x veranderd, of ik heb een laadfoutmelding over het hoofd gezien. Mijn eerlijkheid werd beloond. Ik kon kiezen; remise en verder spelen met Fritz of een 0 en verder spelen met Rybka. Rybka dus. Het niveau stond ingesteld op 2 minuten voor de partij. Je verliest natuurlijk tijd met het overbrengen van de zetten, maar ook door de communicatie met de machine in Duitsland. Zo kon het gebeuren dat de interne klok 0 aangaf terwijl de gewone klok nog tijd genoeg aangaf. Maar Rybka rekent wel, maar zet niet. Na 1 minuut afgekapt, nieuw niveau ingesteld, gaan de stukken weer in de beginstand. Partij uit database gehaald, nog 2 zetten kunnen spelen en met een mataankondiging door de vlag gegaan. Daarna met een goede instelling toch nog gedeeld 2e geworden en de kampioen (Sjeng) verslagen. Het operatortoernooi ging niet meer door. Uitslagen: Falcon - Rybka 0-1, Hiarcs - Sjeng 1-0, Jonny - Shredder ?-?, Cluster Toga - The Baron 1-0, Mobile - Junior 0-1.

Donderdag 2 okt:
6:00 op voor de excursie. Nog geen honger. Heb nog wat brood met ham over. De gids brengt ons wat bij over de chinese karakters, maar je kunt ook prima slapen in zo'n bus. Eerste stop bij een jadefabriek. Doet me denken aan mijn reis naar Thailand. Daar bracht de bus je ook altijd naar gelegenheden waar je je geld kon uitgeven. Voor het eerst zie ik in China veel muntgeld. En mijn broer spaart ze. Helaas liggen ze bij een Boeddha en als ik daar muntgeld van steel, dan re?ncarneer ik vast als kakkerlak. Ik vraag een medewerker of ik 50 Yuan mag neerleggen in ruil voor een boel munten. Nee. Ik vraag de gids en bij haar heb ik meer succes. Er moeten nog wel 2 hoger geplaatsten gevraagd worden, maar dan wordt mijn tas goed gevuld door 2 medewerkers. Daarna richting muur. Al gauw staan we 20 minuten vast. Uiteindelijk blijkt de weg geblokkeerd. Gids zegt dat we gaan omkeren en "we have to try new wee". Of hij 'week' of 'way' bedoelt, is niet helemaal duidelijk. Het blijkt het 2e. Stervensdruk overal. Wie plant er ook een excursie op een chinese feestdag. Harvey en ik zien in een oogopslag dat het geen enkele zin heeft om helemaal naar boven te klimmen. Dan ben je de rest van de dag bezweet, en we moeten nog lunchen, zomerpaleis bezoeken en dineren op kosten van de ICGA. Dus maar 90 minuten in een souvenir/cappuccinishop aan een tafel plaats genomen en de munten gesorteerd. Zo'n 25 munten gevonden die mijn broer nog niet had. Het bleek uiteindelijk 45,54 Yuan en wat buitenlandse munten. Dat ging dus maar net goed. Na de lunch, die veel te laat op de dag kwam, toch nog snel het Summer palace in. En Harvey en ik weer snel eruit ook. Veel te druk. Na een half uur was ieder weer buiten op 1 persoon na. De operator van Hiarcs volgende tegenstander. Daar nog een half uur op gewacht en er maar op gegokt dat hij naar het hotel was gegaan per taxi. Dat klopte wel, alleen had hij ook op ons gewacht en niemand gezien. Beijing driehoek? Als Harvey niet de hele tijd bij mij was geweest, dan had ik hem ervan verdacht. Het diner kwam veel te vroeg, Ik had nog absoluut geen honger. Ik zal toch niet ziek zijn?

Vrijdag 3 okt:
Net een uur geslapen en iemand belt uit Nederland. O ja, je zat in Beijing. Een kwartier voordat de wekker gaat wordt er geklopt op de deur en aangebeld. Er staat een dame met een waszak. Ik had wat kleren meegegeven aan de 'laundryservice'. Ik wil de waszak aannemen, maar dat was de bedoeling niet. Ze zegt "weet a momen", loopt weg en komt niet meer terug. Dan gaat de telefoon. Iemand die wel engels spreekt zegt dat de was nog niet klaar is. Dat wist ik al, want er stond dat het na 4 uur 's middags pas klaar zou zijn. Een uur later wordt er weer geklopt, was is nu wel klaar. Kwam goed uit want ik had geen schone sokken meer. Van alles 6 meegenomen behalve de sokken. Geen tijd meer voor ontbijt, maar daar had ik toch geen trek in. Na een moeizaam gevecht tegen de telefoon toch aan het langste eind getrokken. Dat ding speelt veel te snel en ook Rybka kwam snel met de zetten, zodoende zat ik lang te wachten op de volgende ronde. Uitslagen ronde 6: Rybka - Mobile 1-0, The Baron - Hiarcs ?-?, Junior - Sjeng ?-?, Shredder - Falcon 1-0, Cluster Toga - Jonny 1-0. Toen alle partijen afgelopen waren, vroeg de toernooileider of we een kleine pauze wilden hebben. ik was de enige die tegen was. Ik had al lang genoeg gewacht. Als eten ditmaal maar een salade besteld. Ik kan geen warm voedsel meer zien. Krijg ik een bak rauwkost voor me waar een olifant een week mee kan doen. Helaas niet aangemaakt, er zat alleen een bakje vies ruikende en smakende saus bij. Waarom hebben ze hier geen mayonaise? Morgen is de grote dag. De laatste 2 ronden, tegen de nummer 2 en 3. Uitslagen ronde 7: Sjeng - Rybka 0-1, Hiarcs - Junior 1-0, Shredder - Mobile 1-0, Sjonny - The Baron 1-0, Falcon - Cluster Toga 1-0.

Zaterdag 4 okt:
Werelddierendag. Lief zijn voor kleine visjes (Rybka) dus. Nu ik van de laundryservice gebruik gemaakt heb, schijnt vandaag iedereen voor 9 uur wakker geklopt te zijn met de vraag of er nog iets is voor de was. Dat kan leuk worden morgen. Nu we morgen niet meer spelen zullen een aantal operators zich wel gaan bezatten. Ik gelukkig niet. Ik drink niet. Verder heb ik me heel goed voorbereid zodat Rybka zich op haar gemak zou voelen. Ik heb een baard van een week, om wat meer op Vasik te lijken. ok, zou ik ook nog 40-50 kilo moeten afvallen en een mooie vriendin aan mijn zijde moeten hebben. Maar ik eet geen kleine vissen. Hiarcs is alvast erg aardig, want die speelt een matige opening en Rybka heeft slechts 25 minuten bedenktijd verbruikt als Harvey opgeeft. Dat is het probleem als Rybka operator; je moet zo lang wachten op de volgende ronde. Uitslagen ronde 8: Rybka - Hiarcs 1-0, Shredder - Sjeng ?-?, The Baron - Junior 0-1, Jonny - Falcon ?-?, Cluster Toga - Mobile 1-0. David Levy kondigt aan dat de lunch op kosten van de ICGA is. Bah, ik had eigenlijk de lunch over willen slaan. Dan maar een fruitsalade. Met nog een ronde te gaan is Rybka al kampioen. Dat is maar goed ook, want Junior, tegenstander in de laatste ronde, is niet zo aardig voor dieren. Junior komt heel goed te staan, maar ziet niet hoe hij verder moet. Dan verrast Rybka ineens met een torenoffer. De waardering is 0.00 en met zo'n materi?le achterstand en mat in 1 dreiging, kan dat maar een ding betekenen: eeuwig schaak. Junior geeft 20 zetten lang een +3.59 score aan en ziet het niet. Hiarcs en Shredder wordt de stelling voorgelegd en die geven Rybka gelijk. Verder niet veel gebeurd, alleen de ober die mijn cola vergat te brengen. Uitslagen ronde 9: Junior - Rybka ?-?, Sjeng - Cluster Toga 0-1, Hiarcs - Shredder 1-0, Falcon - The Baron 1-0, Mobile - Jonny 0-1.

Eindstand:
1. Rybka 3 8
2. Hiarcs 7
3. Junior 6
4. Cluster Toga 5?
5. Shredder 4?
6. Falcon 4
6. Jonny 4
8. Sjeng 3?
9. The Baron 2?
10. Mobile 0

Zondag 5 okt:
Tijdens het wachten op de taxi kregen Harvey en ik een heerlijk glaasje warm water aangeboden. De taxichauffeur reed slechts 2x verkeerd, maar na ruim een uur rijden door de drukte, werden we afgezet bij het plein van het hemelse vreten en hoefden slecht 130 Yuan (ong. 13 euro) af te rekenen. Op het Tian'anmensquare overigens geen restaurant te bekennen. Om op het terrein te komen werden de tassen gescand op wapens. Die mocht je niet in bezit hebben op het plein. Daarbuiten blijkbaar wel. We staken het plein over en gingen op zoek naar een warenhuis en/of een restaurant. Warenhuis gevonden en na enig speurwerk vonden we een restaurant met alleen westers eten. Als een kind in een snoepwinkel zo blij bekeken wij de menukaart. Het vlees en de frieten smaakten heerlijk na 8 dagen chinees. Daarna solo verder gegaan op zoek naar wat cadeautjes voor thuis. Binnen 200 meter een winkel gevonden vol met leuke dingen. Om de meter stond een verkoper die je van alles en nog wat probeerde aan te smeren. En natuurlijk voor "special price", "only for you". Als je een beetje moeilijk keek, gingen ze al vanzelf in prijs omlaag. Ik haat afdingen en doe ook niet erg mijn best. Ik betaal teveel maar het is nog goedkoop. Maar na betaling ben je nog niet zomaar van ze af. Ze pakken desnoods je hand vast, want ze hebben nog veel meer aanbiedingen. Ik veins interesse in iets achter 2 verkopers. Ze draaien zich om en ik ren de winkel uit. Een eindje verderop word ik aangesproken door een vriendelijk stel. Ze nodigen me uit op hun school voor Kalligrafie. Daar zou ik mijn naam gratis gekalligrafeerd krijgen. Vooruit maar, ik heb toch tijd zat. Binnen blijkt langzaam de echte reden. Ze laten me allerlei tekeningen zien in de hoop dat ik wat koop. Nou ja, het was er best gezellig. De taxichauffeur die me terug moet brengen vraagt beduidend meer dan die van de heenweg. Als ze zoveel vragen op de heenweg, kan de klant nog besluiten in het hotel te blijven, maar eenmaal in Beijing zul je toch terug moeten. Ik weet er nog wat van af te krijgen en met de nodige moeite wordt het hotel gevonden. Later in de bar proosten we nog op het succes van Rybka met champagne, of wat daar voor door moet gaan. Bij toeval was de naam "Royal st. Vincent". Vincent Diepeveen van het programma Diep, had kort voor het toernooi afgezegd. Dus zei ik "Vincent is here in spirit". Morgen in alle vroegte met de taxi naar het vliegveld. Dat kan nog een toestand worden in de drukte van verkeer. David Levy had het al over 2? uur rijden.

Maandag 6 okt:
In alle vroegte op (6 uur), snel douchen en met koffer en handbagage naar de lobby. Ik had om 7:00 afgesproken met Harry Nefkens, want die had hetzelfde vliegtuig terug naar Nederland. Maar ik kwam al 25 minuten eerder om naar een stekkerdoos te informeren die ik in de speelzaal had laten liggen. De twee aanwezige medewerkers hadden echter geen sleutel. Tien minuten later komen er 2 nieuwe, maar geen sleutel. Na 10 minuten nog eens vragen en de sleutel was onderweg. Harry kwam er inmiddels aan en hij had aanzienlijk meer problemen met de checkout dan ik. Zo had hij een sapje gemorst op de lakens en hij werd geacht de schoonmaakkosten hiervan te betalen. Blijkbaar wassen ze de lakens normaal gesproken niet als de gasten vertrekken. Ook had hij een minibar rekening van 130 Yuan, terwijl hij slechts een cola van 6 Yuan gedronken had. Dan was het de internetaansluiting, maar Harry had geen internetaansluiting gevraagd. Nadat Harry wat van de prijs had af kunnen dingen, konden we eindelijk met de taxi mee. Na 2 kilometer ging de telefoon van de chauffeur. Die gebaarde na het gesprek dat we terug moesten. Harry moest zeker nog een handtekening zetten. Wij arriveerden weer bij het hotel en een medewerkster komt naar buiten gelopen met ..... mijn stekkerdoos. Daarna op wat kleine files na een redelijke rit gehad. Er stond een dame klaar op het vliegveld met een trolley. Die was zo vriendelijk om onze koffers wel 80 meter te verplaatsen voor slechts 20 Yuan. Ik bood haar de zak kleingeld met wel 40 Yuan aan, maar die wou ze niet. ze zakte al van 20 naar 10 en die gaven we maar. Nog steeds te veel, maar anders kocht ik er toch maar chocola van. Tijdens het wachten op de boarding liep er een schoonmaakster langs en die was wel heel blij met de zak met muntgeld. De vlucht verliep redelijk. Ik kon echter nauwelijks slapen, ondanks de extra stoel ruimte naast me. Ben benieuwd waar we volgend jaar naar toegaan. Kenia schijnt een van de opties te zijn.

Foto's zijn te zien op foto's Beijing.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: