RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

HSV 1 - RSCBP 1

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di nov 04, 2008 1:59 pm    Onderwerp: HSV 1 - RSCBP 1 Reageer met quote

Daar het eerste een uitwedstrijd had op maandag, ditmaal helaas geen verslag van de interne. Om nu alles uit mijn duim te zuigen gaat me iets te ver. Al wil ik er nog wel over zeggen dat het natuurlijk uitermate verdacht is, dat ik bij terugkomst op de club om Gadget op te halen, op het scherm zie dat Gadget gewonnen heeft en op het uitslagenformulier lees dat Ruut gewonnen heeft. Verklaring van Ruut: Ik had na de winst wat zetten teruggenomen om een andere variant te proberen. Ja ja.

Dennis Ramondt was als eerste klaar. Dat overkomt hem wel vaker, maar ditmaal was het zijn tegenstander die snel materiaal verloor. 0-1

Ik mocht op bord 5 het opnemen tegen iemand met 1906 rating, op ??n na de speler met de hoogste rating. Wat doet zo iemand zo laag? Maar ik kwam verrassend goed uit de opening. Al had ik daar wel een half uur meer voor uitgetrokken. Op zet 14 bood mijn tegenstander remise aan. Op de club zou ik dat weglachen, maar hier moet je ook aan het teambelang denken. Captain Floris en Dennis, die tijd genoeg had om alle partijen te bekijken, vonden dat ik het aan mocht nemen. Ik had het loperpaar, de tegenstander had een slechte loper en zijn paard stond nog slecht. Computer gaf 1 pion voordeel aan. Maar inmiddels had ik al 40 minuten minder bedenktijd en ik zag geen materiaalwinst, dus toch maar aangenomen. ?-1?

Ook Floris de Leeuwe was snel klaar. Hij speelde zijn gebruikelijke systeem met pionoffer, had ook wel wat compensatie, maar deed een verkeerde zet en verloor een stuk. 1?-1?

Vincent Duin leek volledig overspeeld te worden op bord 2. Zijn tegenstander had een vrijpion al op e6 staan. Hij had daarvoor wel een pion moeten offeren. Vincent slaagde erin de dames te ruilen, waarna de angel wel verdwenen was. Hij leek zelfs tijd te hebben voor een 2e pion, maar liet dit achterwege. Toen Vincent al zijn stukken eindelijk gemobiliseerd had, werd er remise overeengekomen. Terwijl het er op leek dat hij probleemloos voor de winst kon gaan. Hoe onverdiend dat ook zou zijn geweest. 2-2

Remco Crefcoeur kwam een half uur te laat binnen. Hij speelde tegen voormalig RSCBP-lid Nico Vromans. Ondanks de tijd achterstand, had Remco toch een redelijke positie. Nico had een loper die tegen 2 centrumpionnen aankeek. Hij beschikte weliswaar wel over een halfopen lijn waar een achtergebleven pion van Remco stond, maar die kon net zovaak worden verdedigd als aangevallen. En toen overzag Remco een simpele val. Nico speelde een pion op en viel daarmee de dame aan, terwijl hij daarmee ook de loper een toren liet aanvallen. Kwal kwijt en partij verloren. Volgens mij studeert Remco te veel, waardoor elementaire schaakkennis langzaam in de verdrukking komt. 3-2

Inmiddels stonden er 2 borden volledig gewonnen en Ton van der Zijden stond ook nog goed. Zijn tegenstander, ooit een 2200 speler maar inmiddels naar 1943 gedaald, had al snel materiaal geofferd en kreeg daar niet voldoende voor terug. Computer gaf in een onoverzichtelijke stelling +2 voor Ton aan. Zijn tegenstander had gelukkig niet gekeken op de andere borden, anders had hij zeker nog een poging gewaagd om te winnen. Nu bood hij remise aan, nadat hij een pion had teruggewonnen. Ton nam het nog niet gelijk aan. Ik weet niet zeker of hij gewacht heeft totdat een of beide andere partijen klaar was, maar uiteindelijk nam hij het aan. 3?-2?

Bart Verbaan had een heerlijke positie op het bord gekregen en hij had er niet eens een pion voor hoeven te offeren. Zijn tegenstander had de koning naar f8 verplaatst, maar miste een pion op g7 en zijn loper stond het grootste gedeelte van de partij op c8, waardoor ook de toren niet meedeed. Bart kon het met 3 verschillende offers uitmaken, maar koos de minst goede (onder voorbehoud want ik heb de stelling uit mijn hoofd gereconstrueerd en ben niet 100% zeker), waardoor het toch nog tegen viel hoe lang de tegenstander het onvermijdelijke einde kon rekken. Wit: Kg1, Dg4, Te1 en e2, Ld3, Ph4 pionnen a2 b2 c2 d4 f2 g3 h2 zwart: Kf8, Dd6, Ta8 en h8, Lc8, Pd7 pionnen a7 b7 c6 e6 f7 f6 h6. Bart speelde hier Pg6 (+5.03), De computer gaf de voorkeur aan Pf5 (+9.02) of Txe6 (+8.19). 3?-3?

Dennis Wareman won in het middenspel een stuk. In plaats van op te geven deed de tegenstander nog een stuk in de aanbieding, waar Dennis wel een kwartier over na moest denken of er geen addertje onder het gras lag, alvorens hij toesloeg. Nog steeds werd er niet opgegeven, maar Dennis maakte geen fout. 3?-4?

Een belangrijke overwinning. Dit was een van de 3 naaste concurrenten.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: