RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 24 november

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di nov 25, 2008 1:02 pm    Onderwerp: Verslag 24 november Reageer met quote

Bart Verbaan was eindelijk hoog genoeg opgeklommen om tegen de koploper uit te mogen komen. Hans introduceerde op de eerste zet al een nieuwtje: 1.d4 d5. Dat had hij nog nooit eerder gespeeld (tegen Bart). Bart offerde natuurlijk weer een pion, maar zag die voorlopig niet terug. De enige compensatie bestond in de slechte positie van de loper en later de slechte positie van het paard. Hans verdedigde bekwaam en de waardering bleef telkens minimaal een halve pion voorsprong. Nadat Hans veel tijd had verloren met het doorrekenen van een mogelijke koningsaanval, bleef er te weing tijd over om de verdediging goed door te rekenen. De waardering was al opgelopen tot +1 voor zwart, maar Hans miste een zet voor +1? en daarna kon Bart eindelijk de pion terugwinnen. Bart had de betere aanval en Hans tijdnood. Bart offerde weer een pion, maar verkeek zich met zet 33.Tc1 lelijk. Als Hans meer tijd had gehad, dan had hij wellicht 33...Ld2 met een waardering van +2? gezien. Ook een afwikkeling naar slechte loper 3 pionnen tegen 4 pionnen met verbonden vrijpion (waarschijnlijk remise) werd niet op waarde beoordeeld en toen stond zwart ineens snel mat. Misschien iets voor het clubblad Hans?

Ton van der Zijden was nog druk bezig met een openingsvoorbereiding, toen tegenstander Jan Wuister binnenkwam. Ik attendeerde Jan erop dat hij er misschien nog wat van kon opsteken, maar ik geloof niet dat Jan er misbruik van heeft gemaakt. Jan hield de stand lang in min of meer evenwicht en bood maar remise aan. Ton zei "even nadenken", om 1/10 seconde later "nee" te zeggen. "Misschien later, als ik iets slechter sta", voegde hij er nog aan toe. Hij kwam iets slechter te staan, volgens Bert zelfs verloren, maar Ton wist het toch nog te beperken tot remise.

Remco Crefcoeur mocht tegen angstgegner Jan Ouwerkerk. Na een onoverzichtelijke mega-afruil, stond Remco ineens een stuk achter. Jan heeft nog een mat in 3 (weer volgens Bert) over het hoofd gezien, maar won toch.

Floris de Leeuwe had een mooie pot tegen Peter (hou jij me tassie even vast) Ingenhoes. Ik geloof een nimmerzoiets opening. De aanval van Floris sloeg zowaar door en hij won fraai. En dat terwijl hij ook nog wedstrijdleider van het 3e was.

Aat van der Toorn had het niet makkelijk tegen Gerard Milort. Gerard had de tafel strategisch wat meer in het midden gezet. Zogenaamd om niet naast Gadget) die niet eens speelde) te zitten, maar volgens mij om Aat af te leiden met alle mensen die vlak langs liepen die naar de bar gingen. Aat had er geen antwoord op en verloor.

Geert Middelkoop wou graag weer een makkie, maar de meeste speelden in het 3e. Dus moest hij opboksen tegen Martin van Velzen. Martin zei dat hij ook een makkie was en zowaar kwam Geert best goed te staan. Martin had een slechte loper. Maar toen Geert het onderste uit de kan wou hebben, viel hij zelf in de kuil. De dame van Martin kwam ineens de stelling binnen en kon zowaar mat geven.

Jeroen van der Zwan was zo dom om op verzoek zonder klok te spelen tegen Wim Pronk. Na een paar zetten dacht Wim 3? uur na en de partij werd gearbitreerd en remise verklaard. Althans, zo was het gegaan in mijn fantasie. Wim was natuurlijk niet zo flauw. Vervolgens bleek hij niet opgewassen tegen de aanvallende capaciteiten van Jeroen.

Karel van Leeuwen is goed in vorm. Hij won zijn laatste 6 partijen, al waren 4 daarvan niet voor de competitie. Met Martin de Groot als tegenstander kon hij zijn borst echter nat maken. Hij hield lang stand, maar uiteindelijk won Martin een pion en later nog een. En de rest van de partij heb ik niet meer gezien. Martin moet een grote fout hebben gemaakt of de uitslag is verkeerd ingevuld.

Uitslagen van het 3e:
Het 3e was erg gehandicapt door het ontbreken van Henk Verploegh en Arie Pronk. Dit werd wel weer iets gecompenseerd door een terugkeer (al is het misschien voorlopig voor 1 keer) van Herman Lucas. Hij was het schaken in ieder geval nog niet verleerd. Hij speelde tegen een visueel gehandicapte (ook wel blinde vink genoemd in de volksmond), dus het was niet zo vreemd dat deze meneer een fraaie combinatie overzag (overvoelde).

Op Evert van Dalen zijn schouders ruste de zware taak om het winnende halfje binnen te slepen. Met een stuk meer leek dat niet echt problematisch, maar de schouders van Evert dachten er anders over. Hij had in ieder geval wel zijn best gedaan zei hij.

Ruut de Boer 1
Herman Lucas 1
Rob Berger ?
Evert van Dalen 0
Robbert van der Zwan ?
Wout Taal 0

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
vinternet
Site Admin

BerichtGeplaatst: di nov 25, 2008 4:10 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Doordat er nog iets niet goed stond in het ledenbestand met betrekking tot Peter Melse en Herman Lucas zijn er per ongeluk een afwezigheid van 25 % van beide heren bij Rob Berger terecht gekomen.
In de toegestuurde mail staat het nog verkeerd. Op de site is dit inmiddels al gecorrigeerd.

Vincent Duin
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: